sufii Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Hei, jeg har en Bmw e36 320i 1992 modell. Igår så lyste plutselig oljetrykk lampen, men jeg kjørte likevel bilen hjem, kom kraftig tikking fra motoren, så jeg sjekket olje nivået og det var helt tomt. Så i dag fyllte jeg på 4 liter, men disse literne holdt bare ut i drøyt 20 minutter. Så starter jeg bilen og så litt i motorrommet og oppdaget at det rant/sprutet ut motorolje fra denne dingsen jeg ikke aner hva er. Så jeg legger ut noen bilder av hva det lekker av og vil gjerne ha svar på hva dette er og hvordan den skiftet ut. Tipper en pakning i denne dingsen har blitt ødelagt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet Desember 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2010 bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Det ser ut som den sitter på siden av motorn din på eksos siden? Mener 98% at det der er kjedestrammeren din. og hvis du har M50 motor kan du bruke kjedestrammer fra S50 (m3 motorn) denne tåler litt mer Kjøpes på GS Bildeler på Ensjø Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet Desember 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2010 Ja, denne sitter på venstre side rett ovenfor manifoldet. Men hvordan skal jeg få denne av? Og tror du det er en pakning som er gåen eller må helle byttes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Kjørt på deg kraftig tikking grunnet oljetørr motor... Hmm.. Er det noe og legge penger i lenger da mon tro? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Det glemte jeg faktisk si.. kraftig tikking ja.. KAN jo være at den har overlevd littegran, men sjansen er jo liten... Prøv å bytt denne, ikke kjør, og hell på ny god olje! og bytt filter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Verste fall så har jeg M54 motor du kan kjøpe og modde til å passe i E36 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalMar Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Hvis oljelampe lyset lyste så har du kjørt motoren uten olje trykk, å da er motoren så godt som søppel! sikkert en simerring på veiva eller noe ant spænans som har takket for seg. Tørk vekk olje søl og ant dritt med ei fille, hell på olje å se hvor det lekker fra. Første bud når oljelampen begynner å lyse er å daue motoren så fort som mulig! Er ikke uten grunn at det lyser med rødt, som betyr "stopp" Edit: Og det du har avbildet er kjedestrammeren. Kan med nesten 100% sikkerhet si at det ikke er derifra den lekker. Tipper at det lekker fra rundt veiven (der som det taggete hjulet er festet, se bildene dine) foran eller mot girkassen. Hvis ikke lekker det rundt toppen et sted. Men er litt merkelig at nesten 8l olje skal forsvine uten at du kan spore hvor det lekker fra. Hvor lenge kjørte du uten oljetrykk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet Desember 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2010 Ja, men det viste seg at kjedestrammeren var løs og dermed lakk olje. Men det er kraftig tikking fremdeles, men ble dempet når jeg helte på ny olje. Men den nye olja ble jo selvfølgelig også tom isted, så nå venter jeg på ny olje. Og denne lampen kom, også ble den plutselig borte i en stund også kom deg på nytt. Var ik der konstant, så tenkte det ikke var noe farlig. Og jeg måtte komme meg hjem, var sent ut på natten. Dumt å kjøre, men tenkte ikke noe særlig over det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalMar Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Ja, men det viste seg at kjedestrammeren var løs og dermed lakk olje. Men det er kraftig tikking fremdeles, men ble dempet når jeg helte på ny olje. Men den nye olja ble jo selvfølgelig også tom isted, så nå venter jeg på ny olje. Og denne lampen kom, også ble den plutselig borte i en stund også kom deg på nytt. Var ik der konstant, så tenkte det ikke var noe farlig. Og jeg måtte komme meg hjem, var sent ut på natten. Dumt å kjøre, men tenkte ikke noe særlig over det. Husk at det nesten er 6-7l olje som skal på motoren. Det at motoren tikker er siden det er hydrauliske ventilløftere som er avhengig av oljetrykk for å fungere optimalt. Det som kan være årsaken til at olje lampen var på med "gjevne" mellomrom er nok siden at det var lite/tomt for olje igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T.H.O Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Motoren vil tikke når det blir lite olje. Jeg ville prøvd å bytte den "dingsen" og fylt på ny olje. Tut og kjør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet Desember 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2010 Den dingsen altså kjedestrammeren viste seg å være løs. Skjønner ik hvordan den har klart å blitt det. Strammet den isted, nå venter jeg bare på at broren min skal komme hjem med olje slik at jeg får fyllt på og la olja strømme gjennom motoren for å se om det blir mindre tikking. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalMar Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Motoren vil tikke når det blir lite olje.Jeg ville prøvd å bytte den "dingsen" og fylt på ny olje. Tut og kjør Prøv å stram den til først. å se om det lekker da. skjønner ikke hvordan det kan lekke 6-7l olje fra denne. Trodde strammeren kunn var fjær belastet og at det ikke er noe olje trykk der. så at det er kun olje fra kjede som renner ut av kjedetrammer bolten. Eller så kan du skru av strammeren, men pass på da det er ei fjær som vill presse hele saken ut. Når du har fått dette av, så kan du ta den skiven (les:vis den er av kobber, usikker på om det funker på aluminium) å varme den med noe slik at den blir rødglødene, å dype den i en kopp med vann fra springen. Da vill kobber skiven bli som ny igjen. rengjør overflatene å skru alt sammen igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet Desember 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2010 tusen takk for all hjelp. Årsaken til lekkasjen var at denne kjedestrammeren var løs og lakk olje. Strammet denne og fyllte på olje og alt var som før. Tikkingen forsvant også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Desember 24, 2010 Share Skrevet Desember 24, 2010 Your lucky day!! God Jul. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå