KrHeLl Skrevet Desember 24, 2010 Skrevet Desember 24, 2010 Nå har det seg slik at begge dempere framme er defekt og jeg begynner å bli lei av å kjører en jojo/sprettball Ser at det ligger flere poster ang. dette, men fant ingen som spør spesifikt etter det jeg leter etter. Er coilovers å anbefale? Hvordan fungerer det, bytter en ut org. fjær når en bruker slikt, eller har en fjær og coilover dempere? Har også hørt noe om at disse må vedlikeholdes, hvordan virker dette? Altså jeg vil ha nye dempere, og - må kunne justere hardhet. - senken må være det samme som org. M-tech (20mm). - Ikke så altfor dyr (trenger ikke noen som er ment for bane). Noen som har noen å anbefale? evnt. i forskjellige prisklasser. Når jeg først holder på med understellet på bilen, hva annet bør jeg skaffe meg for å få bilen stivere? Tips til nye foringer, har tenkt å ta full renovering av understellet når jeg først begynner. Takk for svar, og til sist GOD JUL og godt nyttår til alle.
hagenisse Skrevet Desember 25, 2010 Skrevet Desember 25, 2010 Demperne senker ingenting, det er det fjærene som justerer. Kjøper du coilover bytter du ut hele fjærbeinet med fjær og alt - kjøper du kun nye dempere beholder du fjærene du har. Vil du beholde fjærene du har er bilstein sprint gode dempere, men et sett med slike koster gjerne mer enn de rimelige coilover-kitene. Hardhetsjustering har svært lite for seg, spesielt på en gatebil. Typiske ting som burde tas på en gammel E36 er: - Alle dempere og trolig også fjærene - Bærekuler foran - Bærearmsforinger foran - Topplager både foran og bak - Støttestag til stabstaget - Styrestag - To store foringene foran bakhjulene, hva nå de kalles.
KrHeLl Skrevet Desember 26, 2010 Forfatter Skrevet Desember 26, 2010 Takk for svar Hva er egentlig bra/dårlig med coilovers framfor vanlige dempere+fjærer? Er alle coilovers justerbare i høyden? (kan jo være greit med justerbart, for sommer og vinter). Hva anbefaler dere? Noen som har noe å anbefale i prisklassen 5000-12000 (Må være TUV-godkjent)? Noen som har erfaring med denne: Ramme for avstiving av forstilling E-36 ?
Superbeetle Skrevet Januar 1, 2011 Skrevet Januar 1, 2011 Jeg(og sikkert flere) er iallefall av den oppfatning at om valget står mellom coilovere til 5000kr og løse dempere/fjærer til 5000kr så er det "faste" oppsettet bedre enn coilovere til tilsvarende pris. Om budsjettet er opptil 12000kr og du ikke ønsker å senke så mye, så ville jeg valgt Bilstein B12. Dette settet koster rundt 7500kr fra Gsbildeler Ang den avstivningen så syntes jeg hadde denne hadde merkbar effekt på min bror sin bil... Men vi monterte samtidig powerflexforinger i stabstaget samt tårnstag, så jeg har ikke vurdert den alene. Men, den prisen der er bare lureri! Det finnes en orginal bmw-del som har samme oppgave. Denne finnes orginalt på E36 M3 og cab.. Del nr 16 på dette bildet! Syntes også det virker som en bedre konstruksjon. Fant ikke pris på denne, men mener den kostet rundt 1300kr..
KrHeLl Skrevet Januar 2, 2011 Forfatter Skrevet Januar 2, 2011 takk for utfyllende svar Har sett litt på coilovers'ene fra GS (GS performance), men de er ikke TUV-godkjent tror jeg.. Ang. den avstiveren, så tror jeg at jeg går for den du viser til her. Skal også bytte til powerflex-foringer.
Superbeetle Skrevet Januar 2, 2011 Skrevet Januar 2, 2011 Jeg er veldig fornøyd med Bilstein sine produkter! Har hatt coilovere fra Fk med "gule" koni gassdempere.. Syntes disse var ubrukelig harde selv med hardhetsjusteringen på det mykeste. Med mindre man skal senke mye (over 70-80mm+) så hadde jeg ikke vurdert coilovere.. man kommer mest sannsynlig til å finne en høyde og beholde den der. Dessuten må bilen egentlig på hjulstilling for hver gang man endrer høyde(ca 1300kr) En E36 som er senket 70mm er ikke noe problem å kjøre på vinterføre! Noen coilovere er også bygget slik at fjærbeina er kortere enn de orginale, så selv på max høyde så er bilen lavere enn orginalt..(men vet ikke om dette er tilfelle med de til bmw)
Polardego Skrevet Januar 2, 2011 Skrevet Januar 2, 2011 Skal du legge mellom 5 - 12000,- i et coiloversett til E36 så anbefaler jeg SPAX RSX. Tuv-godkjent, rustfritt og 28 trinns justerbare gassdempere. På SPAX har du justeringen til trykk på demperne ned på demperne bak og i motorrom foran. Har levert flere sett av disse til blant annet E46 og har det selv på banebilen min som er Golf GTI 16v
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå