Gå til innhold

hvordan er det med heving av bilkjøp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg har idag hentet meg en transporter T5.

jeg hørte en lyd jeg trodde var noe som slo borti (plast deksel eller noe) da jeg så på den. kjøpte bilen og kom hjem, da jeg så nermere på det ble lyden borte da jeg trådde inn clutchen.

snakket litt rund og det er mest sannsynelig svinghjulet som er på tur til og ta kvelden.

Jeg hadde kjørt pent i 75-80km/t pga kø i 2.5t

har jeg noen sjangse til og kreve att han betaler verksted regningen / att jeg hever kjøpet på bilen?

det skal sies att dette er ** ***** A/S så er jo "forhandler"

Takker for svar.

Skrevet
kjøpsloven sier vel også at man har 14 dagers angre rett og kan heve kjøpet tror jeg?

Ja så lenge bilen er handlet av et firma, så er det riktig det. Men regner med at selgeren vil ordne dette isteden for å heve kjøpet. Ring selgeren å hør med han :)

Skrevet
man stiller sterkt når du har kjøpt bilen av en forhandler. Man har også 5års reklamasjonsrett.

Har vel ikke 5 års reklamasjonsrett på bruktbil? eller tar jeg feil?

Skrevet

Enkleste i slike tilfeller er å ringe selgeren først, og hvis han ikke vil noen vei, kan du gå til forbrukerrådet :)

Event. kontakte forbrukerrådet først og forhøre deg om hvordan du ligger ann.

Skrevet
Du har 3 måneders garanti selv om bilen "selges som den står".. gå rettens vei og du vinner, hilsen sønn av bilselger. :lol:

Jaha? Så hvis du selger en bil med god samvittighet, og det skjer noe uforutsett med bilen innen de 3 månedene (syns ikke det virker usannsynlig) så er du rett og slett fuc*ed og må hoste opp reparasjoner eventuelle heve et kjøp?

Skrevet
Du har 3 måneders garanti selv om bilen "selges som den står".. gå rettens vei og du vinner, hilsen sønn av bilselger. :lol:

Jaha? Så hvis du selger en bil med god samvittighet, og det skjer noe uforutsett med bilen innen de 3 månedene (syns ikke det virker usannsynlig) så er du rett og slett fuc*ed og må hoste opp reparasjoner eventuelle heve et kjøp?

man kan vel ikke bare heve kjøpet? det er vel heller at de må erstatte det som skjer med bilen innen de 3 månedene?

Skrevet

Ja, men fortsatt om du har kritt hvitt rent mel i posen, så kan det fortsatt skje mye med en bil som er i daglig og ikke daglig bruk på 3 mnd, som man ikke var klar over selv. Vil jo si at det nesten er litt "urettferdig" ovenfor tidligere eier hvis for eksempel en dynamo ryker en måned etter at han solgte bilen, og må kjøpe en ny/brukt da? :P

Skrevet

Helt enig, det er urettferdig. Men det er jo ikke ved privatsalg. Fra bilforhandler (AS) til privatperson, så har kunde rett på 3 måneders garanti. Vet om flere bilbutikker i Oslo som ikke går rettens vei lenger rett og slett fordi at de alltid taper.

Skrevet
kjøpsloven sier vel også at man har 14 dagers angre rett og kan heve kjøpet tror jeg?

jamført dom fra høyesterett nå før jul, hvor sandven AS var saksøkt av kunde som ønsket å heve kjøp, så ble det av høyesterett fastslått at bilkjøp følger avtalerett, og IKKE kjøpsloven.

Dermed vil det være en endret praksis fra og med nå. Se for øvrig link:

www.tv2nyhetene.no/.../hoeyesterett-set ... 73742.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...