Gå til innhold

Bygging av banebil - regler


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Lurer på hvordan det er med skilter da det kommer til banebruk, jeg har hørt at man må ha vanlig skilter for å kunne kjøre på bane, altså årsavgift og forsikring.

Bilen må også være EU-godkjent, noe som kanskje kan bli litt vanskelig da man har bur, ratt, stoler og 4 punkts seler.

Noen som veit åssen dette funker? Er lite keen på å kjøre på prøveskilt hver gang jeg skal utpå bana... :P

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Bladde gjennom den nå, men sto ikke sånn veldig konkret hva som gjelder, var bare at bilen måtte være i stand så det ikke var til fare for andre, stod ingenting om krav til bil :P

Men takk for link, skal bruke denne til senere :)

Skrevet

Om bilen kun skal brukes til banekjøring, så må man vel ikke ha skilt?

Slik jeg forstår det, så må man kun ha ansvarsforsikring.

Man får jo uansett ikke godkjent bilen med hvite skilter med bur, bøttestoler osv. som du nevnte :P

Skrevet

Skal du ha skilt sammens med bur og bøttestoler, så må du nok satse på et skrudd bur og demontere bur, sette inn vanlig innredning etc. ved EU-kontroll.

Skrevet

Tullball.

Enten bygger man en ordentlig løpsbil, og da må den godkjennes etter den serien man skal kjøre sin regler. Eller så kjører man på bane med en vanlig gatebil med skilt og da gjelder jo vanlige krav for biler med skilt. Mao; du får neppe godkjent bur og belter, men stolene burde være mulig.. men det er sjelden noe vits. Noen arrangører tillater biler med prøveskilt, andre ikke.

Skrevet

Se der ja, da ble det fart i sakene :)

Så eeeeegentlig så er det beste å EU-godkjenne en bil (da har man 2 år med moro på bane), for å så gjøre som nevnt over her med å demontere/montere inn originalt utstyr for å få den gjennom.

At man for eksempel har dempere, fjører og bremser til litt kraftigere bruk på vei, burde vel egentlig ikke være noe problem? Så behøver man vel egentlig ikke å godkjenne den på NAF heller...

Skrevet

Om du skal ha skilter på den og bytter fjærer, dempere osv må jo dette

godkjennes hos BT på lik linje med f.eks ett senkesett på en vanlig gatebil.

Om du ikke gjør det risikerer du jo (på lik linje med en gatebil) å bli avskiltet ved

en teknisk kontroll siden det fortsatt er en gateregistrert bil uansett hva du skal

bruke den til sålenge det er hvite skilter på den.

Samme med f.eks bur. Om du EU-godkjenner bilen, så ribber ut interiør og setter

inn bur, kjører til ett treff (med bil på henger eller kjører den dit for egen maskin)

og blir stoppet i en rutinekontroll. Så kan skiltene ryke om de finner noe på bilen

du ikke har godkjent. Så en nylig EU-kontrollert bil gir ikke 2 års fri kjøretid med

de modifiseringer du måtte ønske desverre.

Skrevet
Om du skal ha skilter på den og bytter fjærer, dempere osv må jo dette

godkjennes hos BT på lik linje med f.eks ett senkesett på en vanlig gatebil.

Om du ikke gjør det risikerer du jo (på lik linje med en gatebil) å bli avskiltet ved

en teknisk kontroll siden det fortsatt er en gateregistrert bil uansett hva du skal

bruke den til sålenge det er hvite skilter på den.

Samme med f.eks bur. Om du EU-godkjenner bilen, så ribber ut interiør og setter

inn bur, kjører til ett treff (med bil på henger eller kjører den dit for egen maskin)

og blir stoppet i en rutinekontroll. Så kan skiltene ryke om de finner noe på bilen

du ikke har godkjent. Så en nylig EU-kontrollert bil gir ikke 2 års fri kjøretid med

de modifiseringer du måtte ønske desverre.

får ta av skilta når man kjører den på henger da vøtt :P

Skrevet

Banebil trenger ikke skilter, Gatebil blir ikke godkjent med bur uten FIA godkjennelse og vognlisens.

Skrudde bur godkjennes ikke ihht FIA sine reglementer.

Skal du ha vognlisens må du sende inn søknads-skjema for dette og fremvise kjøretøyet for godkjente vognlisens kontrolører fra en medlemsklubb i NMK.

Reglene er ganske så kompliserte for dette, så ta kontakt med enten lokal motorsprt klubb eller Norges bilsport forbund, hos disse kan du også få regelboka gratis.

Skrevet
Om du skal ha skilter på den og bytter fjærer, dempere osv må jo dette

godkjennes hos BT på lik linje med f.eks ett senkesett på en vanlig gatebil.

Om du ikke gjør det risikerer du jo (på lik linje med en gatebil) å bli avskiltet ved

en teknisk kontroll siden det fortsatt er en gateregistrert bil uansett hva du skal

bruke den til sålenge det er hvite skilter på den.

Samme med f.eks bur. Om du EU-godkjenner bilen, så ribber ut interiør og setter

inn bur, kjører til ett treff (med bil på henger eller kjører den dit for egen maskin)

og blir stoppet i en rutinekontroll. Så kan skiltene ryke om de finner noe på bilen

du ikke har godkjent. Så en nylig EU-kontrollert bil gir ikke 2 års fri kjøretid med

de modifiseringer du måtte ønske desverre.

får ta av skilta når man kjører den på henger da vøtt :P

Tror de sjekker status på bilen ved hjelp av chassinummeret på tenkisk utekontroll på biler uten skilt. Så beste er vel skaphenger og "miste" nøklene. :P

Skrevet

Jeg anbefaler at du får tak i Bilsport boka 2010/2011.

Der står alt du trenger å vite :)

Event. kan du sende mail til Kjell Aaen eller Ole Petter Friberg. De er hhv. leder og nestleder for Racingseksjonen i NBF.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...