gica Skrevet Januar 2, 2011 Skrevet Januar 2, 2011 hei! Ser flere sliter med dette på e60/e61 og løsningen har vært å få lyktene byttet. Mitt problem er at jeg ikke får dette på garanti da dette var tydeligvis ett vanlig problem. uansett, har sett på nye lykter hos koed og gs. Gs er dyre som pokker, koed er noe billigere men forsatt dyrt. Derfor lurte jeg på om noen av dere hadde en løsning på hvordan man enkelt kan demontere lykten og glasset fra hverandre, rense glasset og evt sette dette sammen igjen. Trenger ikke å bytte selve lykten, men pgr av fuktigheten så har det dannet flekker på glasset innvendig. Ser ikke pent ut, når bilen ellers er strøken. Forslag ??
bmw530i Skrevet Januar 3, 2011 Skrevet Januar 3, 2011 del lykten å tett igjen med gjennomsiktig tynnslitende silikon. å ang. et lite tips til fuktighet eller lettere sagt kondens i lykta fikser du ved å bore et liite hull under lykten i plastikken
HMW Skrevet Januar 4, 2011 Skrevet Januar 4, 2011 Har du fukt i hele lykta eller kun "øyebrynet"? Tror du skal være meget nøye om du skal til med silikon for å sette dette sammen. Fort gjort at det blir mindre pent..
gica Skrevet Januar 4, 2011 Forfatter Skrevet Januar 4, 2011 det er kondens på selve glasset innvendig, ikke øyebrynet. Man ser kondensflekkene godt på sommeren når sola skinner mot bilen.
HMW Skrevet Januar 4, 2011 Skrevet Januar 4, 2011 Ikke mye pent nei... trenger ihvertfall en ny lykt selv og det er en hårreisende pris Noen som har åpnet denne type lykter og har erfaring med dette?
Reef89 Skrevet Januar 4, 2011 Skrevet Januar 4, 2011 Tipsene jeg har fått er at futighet kommer når du skifter pære, det gjorde det på min da jeg byttet til hvite ae Aldri vert dugg før det. Som folk sier så er grunnen til det fordi man er varm og fuktig på fingrene så forandrer du *luft laget* inni lykten og da gir det dugg. Løsningene jeg har hørt er at du deler lykten fint tar av pakningen(e) og lekker den en stund i kokende vann. Pakninger blir skitten og kan derfor blir dårlige. Selv gjort det, men ikke på e60/61 lykter, men vil jo tror det er akkurat samme prosedyre:) meine dugger ikke lenger etter jeg tok ut igjen ae pæra og blåse varmluftpistol inni.
bmwkizn Skrevet Januar 4, 2011 Skrevet Januar 4, 2011 Hva er det med BMW å ikke får til lykter som er duggfrie da? Dette har jo vert et problem i flere tiår på BMW sine modeller. Men de har vel ikke tatt hensyn til Norsk vær og vind desverre. Frosten gjør vel sitt den også.
gica Skrevet Januar 4, 2011 Forfatter Skrevet Januar 4, 2011 Som jeg fikk beskjed om var at lyktene var for tette, har ikke noe med bytte av bære o.l å gjøre nei. For tette lykter som ikke puster vil få problemer med kondens, som i dette tilfellet. Det som er så synd, er at BMW er ikke villige til å gi deg rabatt på nye lykter en gang, selv etter alle de problemene de har hatt igjennom tidene. Så, er litt desperat etter å få en løsning på dette. Lyktene funker og de gjør jobben sin, men visuelt er det ikke noe pent. Er det ingen her som tørr å eksperimentere på dette litt ? Åpne lykten og evt sette den sammen igjen ? hehe
HMW Skrevet Januar 4, 2011 Skrevet Januar 4, 2011 Joa, klart det. Men foretrekker å vente til sommeren. Alt er så mye hyggeligere å drive med da. Fangeren må av igjen og mener jeg. Reef89 : Vet du i det hele tatt om lyktene er mulig å dele uten å ødelegge for mye?
Reef89 Skrevet Januar 4, 2011 Skrevet Januar 4, 2011 Joa, klart det. Men foretrekker å vente til sommeren. Alt er så mye hyggeligere å drive med da. Fangeren må av igjen og mener jeg.Reef89 : Vet du i det hele tatt om lyktene er mulig å dele uten å ødelegge for mye? Nei har ikke prøvd som sagt over så er det sikkert samme prosedyre som resten av BMW lykter E36 E39 osv. hvis det går. Men utifra disse bildene så ser det jo ut såm du kan demontere endel ting bak der, eller hva sier dere? Trenger ikke og ta av frontfangeren for og få ut lyktene.
Kalleklovn Skrevet November 20, 2012 Skrevet November 20, 2012 Ser det samme på min 2009 modell. Virker til å ha fukt/dugg i begge frontlyktene. Noen som vet ca pris på bytte, og om dette kan gå på reklamasjon da det virker som en kjent problem? Etter min mening burde reklamasjon på kjøpsloven la seg gjøre. Dette er ment å skulle vare i mer enn 3-4 år.
camxer Skrevet November 20, 2012 Skrevet November 20, 2012 Mener å huske at det var en på forumet som fikset dette ved å stappe store poser silica gel inn i lyktene. Kanskje verdt et søk på forumet?
Kalleklovn Skrevet November 20, 2012 Skrevet November 20, 2012 Så den posten der. Må testes, men tenker at det hadde jo vært moro med en runde på klagefronten også
bmwsel Skrevet November 20, 2012 Skrevet November 20, 2012 Her er svar fra Bavaria angående problemet: Hei, Garanti på BMW er 2 år fra bilens første registreringsdato. Din bil ble første gang registrert 29/05-2008, og er derfor ikke lenger dekket av garanti. Når det gjelder reklamasjonsretten så er denne på 5 år, for biler kjøpt nye i Norge, reklamasjon rettes mot forhandler/importør. Reklamasjon dekker reparasjon på feil og mangler som er ment å vare vesentlig lenger enn garantitiden (eks på dette er styreenheter og elektriske komponenter) Om bilen ikke er kjøpt ny i Norge, må en evnt reklamasjon rettes mot den forhandler hvor du kjøpte bilen. OM SELVE PROBLEMET: Ikke unormalt med dugg i lykter på denne årstiden. Pga varierende temperatur kan det slå seg på innsiden av lykteglasset. Pærene genererer en del varme, så litt dugg vil fordampe etter noen kjøreturer. Om vi får en slik reklamasjon på bil kjøpt hos oss, må det være vanndråper på innsiden av lykteglasset for at vi godkjenner dekning. Med vennlig hilsen Per Ivar Espe Kundeservicesjef Bavaria Stavanger AS
Kalleklovn Skrevet Desember 1, 2012 Skrevet Desember 1, 2012 Snakket med bavaria. Tas på reklamasjon da det er tydelige dråper i "øyenbrynene". Blir vel satt inn for skift i januar. Bra det går på reklamasjon for hver lykt til 09 e61 med bi-xenonnkoster 8k pluss arbeid for montering....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå