Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanlig universalfilter passer ikke rett på, men det er enkelt å lage en overgang fra filter til lmm, mere lyd blir det men effektøkningen er nok lik null

Skrevet

lmm= luftmengdemåler, sitter mellom luftfilter og spjellhuset på innsuget, du kan jo sjekke Bilextra eller Torshov, de har sikkert det du er på jakt etter.

Skrevet

Kjøp et kn filter / powerfilter som er 2.5" i dim. Det passer rett på hvis du fjerner den orginale luftfilterboksen.

Det sitter forresten et par slanger inn i boksen, med en føler i enden, denne kan du bare stripse opp et annet sted i motorrommet.

Men du får ikke mer hk av dette. Snarere tvert imot. Blir bare annerledes lyd.

Skrevet

åkei :headbang: vet du hvor jeg kan kjøpe det eller har du no link eller no? men hva gjør jeg med den følern da? bare la den være, trenger jeg den ikke liksom?

Skrevet

www.koed.no har K&N filter i unniversale størelser.

Føleren er bare en termostat som åpner/lukker for oppvarming av

spjeldhuset ditt. Den kan bare stripses fast løst i motor rommet

da den ikke er så viktig her i Norge med våre ujevne veier.

Men må også få understreke at uten varmeskjold vil effekten i bilen

din mest sannsynelig gå ned med konfilter da motor trekker mer

varm luft fra motor rom, og varm luft gir dårligere effekt.

Det er kun mer lyd du får ut av det.

Skrevet

Hører mange som piper om at varmeskjold er så viktig.......det blir kanskje noe varmere luft rundt filteret når man kjører i kø, men så fort man kommer opp i litt hastighet så er det mer enn nok kald luft som kommer inn i filteret, hadde det vært en 1000 hesters motor så kanskje man hadde merket noe men på en 150 hk standard motor så har det ingen betydning

Skrevet

At kald luft er bedre er jo enkel fysikk, og jo, med konfilter trekker motor inn luft

som er varmere enn om den får gå gjennom orginal luftfilterboks eller ledes inn

med varmeskjold. Selv om bilen i fart har en høyere gjennomstrøming med luft

så vil den fortsatt trekke inn varm luft som har passert radiatoren.

Nå på vinteren vil såklart lufta i utgangspunktet være betydelig kaldere, men igjen

med en luftfilterboks eller varmeskjold til å lede inn kun kald luft ville den vært

ennå kaldere.

Er helt enig i at dette ikke er merkbart på en 150hk m50. Men det er så mange

som skryter av sine 10-15hk ekstra av konfilter at det er greit å nevne det så

folk ikke blir lurt.

En annen viktig minusside med konfilter er at 75% av filtrene folk putter i bilene

sine filtrerer dårligere enn det oginale pappfiltret. Det er heller mer viktig på en

motor som dette da som nevnt 1hk fra eller til ikke merkes.

Skrevet

har kn filter på 520n jeg også. det jeg ikke liker med det er at det "puffer" i det når man gir gass fort. men er litt tøff lyd når man drar på. har simons eksos i tilegg jeg da. har ikke merket noe til at filteret står frammi uten varmeskjold jeg men.

Skrevet
har kn filter på 520n jeg også. det jeg ikke liker med det er at det "puffer" i det når man gir gass fort. men er litt tøff lyd når man drar på. har simons eksos i tilegg jeg da. har ikke merket noe til at filteret står frammi uten varmeskjold jeg men.

Var vel nettopp det jeg skrev i posten over.

I en 520 med bare 150hk trenger ikke dette være/bli merkbart.

Men om målet er å få flere hk ut av motoren med flere små oppgraderinger (som

målet til de fleste som kjøper konfilter er) så må det sies at konfilter uten varmeskjold

ikke gir noen økning selv om man kanskje heller ikke merker noe nedgang i hk.

Også kommer man ikke unna dette med filtrering, eksempelvis ett K&N filter er som

gjernest oljet. Dette gir (med hyppig vedlikehold og ikke minst korrekt vedlikehold)

god filtrering. Men filter fra eksempelvis Biltema filtrerer enkelt og greit ikke bra nok og

man vil dra mer støv inn i motor som igjen sliter mer på motoren.

Om man gjør dette rikitg, mao ett godt filter som filtrerer godt, bruker ett varmeskjold

og gjerne legger opp en kjølekanal i tillegg som sender frisk luft mot konfiteret og

skjermer filtret bort fra varm luft og varmestråling. Så kan man kanskje få en målbar

effektøkning ut av filtret. Men at en økning på, la oss si 5-6hk, skulle være merkbar har

jeg ingen tro på. Det man kan evt kan få er en noe bedre/kvikkere respons med en

kortere luftvei.

Konfilter uten varmeskjold er da smak og behag, mange synes jo det er verdt det bare

for lyden. Men at alle konfilter gir effektøkning er bare tull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...