Gå til innhold

Intern diesel-lekkasje i dyser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder dette også varmkjørt motor?

Tungstarta, rufsete gange på tomgang, nøkking++

Trenger heller ikke ha alle symptomer som jeg skrev.. ;)

Skrevet
Man kan vell merke det på olja og? Den blir tynnere og slevsagt lukte diesel.

??

er ein enkel posses å sjekke retur mengda / lekasjen om du har utstyr.. biltema har men de koster vell over 1000 lappen .. men reis på eit verksted å få dei til å skjekke de..

de so blir gjort er att ein tar av returslangane på dyrene.. monterer opp måleglas oppå kvar dyse og starter... da kan du sammenlikne kvar dyse og kor mykje som kommer..

hyndai har eit problem me dette der -- etter som eg har forstått - testa ein sån her for leden og da hadde dyse nr1 fult glas ca 10 cl ( ekke sikker på om de va cl eller ml ell .... ) mens dei andre dysene låg på o,5. altså injektor nr 1 defekt :P

var de for mykje eller ?

Skrevet
Man kan vell merke det på olja og? Den blir tynnere og slevsagt lukte diesel.

??

er ein enkel posses å sjekke retur mengda / lekasjen om du har utstyr.. biltema har men de koster vell over 1000 lappen .. men reis på eit verksted å få dei til å skjekke de..

de so blir gjort er att ein tar av returslangane på dyrene.. monterer opp måleglas oppå kvar dyse og starter... da kan du sammenlikne kvar dyse og kor mykje som kommer..

hyndai har eit problem me dette der -- etter som eg har forstått - testa ein sån her for leden og da hadde dyse nr1 fult glas ca 10 cl ( ekke sikker på om de va cl eller ml ell .... ) mens dei andre dysene låg på o,5. altså injektor nr 1 defekt :P

var de for mykje eller ?

Okay. Kansje jeg tok feil av hva indre lekasje er.

Det jeg trodde det var:

Retur for diesel tilførsel var tett som igjenn tilførte for mye diesel på siste dyse på railen noe som igjenn førte til uforbrent diesel som igjenn rant mellom stempel og sylinderforing for så igjenn gå ned i bunnpanna og i oljen.

Ja det har skjedd. Da på en 3 sylindret diesel motor. Dessutn får du en helvettes tikking.

Derfor nevnte jeg at du kan sjekke oljen for indre lekasjer viss du skjønner hva jeg mener. Men jeg tok jo feil....tror jeg.

Men det som jeg har skrevet om den Kubota motoren har skjedd in real life på minigraveren våres.

Skrevet

Det de fortalte meg på Bosch, var at det var lekkasje i dysene slik at trykket på commonrailen forsvant når den stod over tid. De kalte det indre lekkasje. Gjaldt en e39 525d '01. 2 dyser var defekte, 2 var dårlige og 2 begynte å vise tegn. Det finnes firmaer som reparerer dyser. Merket ingenting på oljen. Hørte det på gangen at noe var unormalt. Den startet lett, men måtte gå en stund på tomgang før den orket å dra - før trykket på commonrailen var opparbeidet på nytt. Merket heller ikke noe særlig på forbruket (det var vinter). Motor gått ca. 115.000. Ikke unormalt i følge Bosch. De hadde mange slike jobber. De fleste (europeiske)merker har dyser fra Bosch. Det var ingen av disse merkene som skilte seg spesielt ut, men det var mye Mecedes (taxi).

Forkammerdiesel og direkteinnsprøyting er noe helt annet. Eller pumpedyse som eldre VAG har. En '03 320d har vel commonrail? En minigraver har vel en direkteinnsprøyting? Mulig jeg tar feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...