Muztang289 Skrevet Januar 5, 2011 Skrevet Januar 5, 2011 Hva skjer når en M62 har luft i kjølesystemet? Burde den ikke starte å koke og bli ganske varm? Trodde jeg hadde en gåen pakning bak på motoren som lekker litt, men starter å lure på om dette kanskje bare er pga det er luft i systemet? For om en motor starter å koke/bli meget varm så øker trykket inne i systemet så vil jo "trykkslangen" ( den som det renner kjølevæske ut ifra bak motoren over manifolden på M62 ) slippe ut væske..? Men igår da jeg kjørte motoren varm på jobben, forså kjørte den inn på verksted for å titte, så så jeg klart og tydelig at vannet kom ifra blokka et sted og ikke ut ifra denne slangen.. Mistenket pakningen nr. 2 på bildet, men frykter kanskje for at det kan være topp-pakninga? Noen som har vært borti lekasje fra motoren på baksiden noen gang? En annen ting jeg kanskje kan legge til er at vær gang motoren er kald før jeg starter å kjøre, så MÅ jeg fylle kjølevæske tanken full før jeg starter å kjøre, men iløpet av turen så mister den jo noe væske ( noe røykdannelse bak ) så det burde jo ikke bli mer vann i systemet..? Fordi vær gang jeg har varm motor og parkerer, om jeg da skrur opp kjølevæske tanken ( løsner smått på "korken" ) slik at lufta skal komme ut, men det som faktisk kommer opp er vann, ikke luft.. Skjønner ikke helt hva som skjer med motoroen.. =( Noen som har peiling? Bildet : http://bmwfans.info/parts/catalog/E38/S ... stem_pipe/ Kjapt og rotete forklart, men dere forstår vel..
S.Hafsmo Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 Nå var dette på en M60 da, men har 2 ganger fått kjøleveske lekkasje, ene gangen var det plasthuset over termostat som hadde fått en liten sprekk, og andre gangen knakk sugestussen for den elektriske pumpa som forsyner interiøret med varmtvann. Er vel noe uvanlig at gåen toppakning lekker vann ut av motoren? Og om du fyller motoren mens den er kald, for så å kjøre den varm og åpner lokket, vil det begynne å koke der inne da du mister trykket i systemet. Da kommer alt vannet ut.
Muztang289 Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Skrevet Januar 6, 2011 Nå var dette på en M60 da, men har 2 ganger fått kjøleveske lekkasje, ene gangen var det plasthuset over termostat som hadde fått en liten sprekk, og andre gangen knakk sugestussen for den elektriske pumpa som forsyner interiøret med varmtvann. Er vel noe uvanlig at gåen toppakning lekker vann ut av motoren?Og om du fyller motoren mens den er kald, for så å kjøre den varm og åpner lokket, vil det begynne å koke der inne da du mister trykket i systemet. Da kommer alt vannet ut. Plasthus over termostat ja.. Dette er forran på motoren, problemet mitt ligger bak i imellom motoren og torpedo'n.. Kanskje det er det samme problemet som du hadde, dette med sugestussen til den elektriske pumpa.. Kunne du ha funnet et bildet i delekatalog elns? Usikker på hvordan denne ser ut.. Skal kjøre motoren varm etterpå når jeg er ferdig på jobb, forså kjøre inn på verksted og prøve å se mer nøyaktig hvor det lekker..
S.Hafsmo Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 Termostathuset er foran på motoren ja. Denne sugestussen ligger i bakkant av motorrom på førersiden, mot torpedoveggen (ihvertfall på min E34). Ser det er annerledes på E38, men mener det er slik det ser ut på din bil, vet dog ikke hvor i maskinen denne står.
Muztang289 Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Skrevet Januar 6, 2011 Også kalt vannventil? Den som styrer varmtvannet til viftene i kupeen? Fant faktisk idag ut hva som er problemet.. Det er et bittelite hull i ene slangen bak på motoren.. Vanskelig å komme til, men fikk sett hullet det lakk ut av osv.. GANSKE lettet nå!! Takk for hjelpen S.Hafsmo !
Robin L Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 dette vet jeg litt om... du må ALDRI åpne toppa på kjøleveska på en m62 motor når den er driftsvarm. grunnen til dette er at termostaten åpner på 105 grader pga dette er ett kjølesystem under trykk. når man åpner toppa, så vil vannet sjokkoke, og man slipper luft nedi systemet. da har man ett problem. jeg gikk på AKKURAT samme smellen selv. jeg åpnet og det fosset ut. fikk da panikk selvfølgelig, og demonterte vannpumpa og termostat for sjekk. monterte igjen og måtte fylle etter vann heeele tiden. men da fant jeg ut til slutt at det lak litt under vannpumpa (jeg skiftet ikke pakning når jeg tok den ut, noe jeg burde gjort seff) så jeg byttet pakning, og luftet den skikkelig. etter det har det ikke vært noe tull. er litt sær lufteprosedyre på disse også. man må stille den i litt oppoverbakke. skru varmeapparatet på maks og vifta på lav hastighet. så starter du bilen, og åpner påfyllings toppa, og lufteskruen, og fyller etter etterhvert som det går etter. MEN du må slå av bilen når den begynner å bli litt var (pga toppa kan ikke være oppe på varm motor ) så da må du vente til den blir kald, og gjenta. ta det ett par ganger og så kjør deg en tur. må gjerne fylles etter litt etter man har kjørt en tur. kan være tricky og se hvor det kommer fra, men prøv å se etter farging på frostveska.. kan godt være en slange som er sprukket ved en klemme inn til vannventilene eller noe småtteri bare. godt med plass bak der og sjø .. :/
Muztang289 Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Skrevet Januar 6, 2011 Space-ace Har åpnet den flere ganger.. Snakket med mekaniker på jobben idag.. Han sa at når vann er under trykk, så kan det holde en høyere koketemeratur enn hva det gjør når det ikke er luft til stede.. Men jeg har ikke problemer med "lufting" på den.. For jeg har kjørt den selvom det lekker kjølevæske, det er ingen problem.. Den holder seg der den skal være på temp måleren, ALDRI vært varmere enn det den skal.. Skal tømme hele systemet imårra, forså kanskje bytte et par slanger i systemet.. Greit å bytte litt når enn først har tappet systemet..
Robin L Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 akkurat siden det er under trykk og over 100 grader man ikke skal åpne. tror det står i håndboka også, men min er tysk... sikkert like greit å bytte de slangene bak der ja, kan jo umulig koste så mye? lykke til da, håper det ordner seg greit
Muztang289 Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Skrevet Januar 6, 2011 Dem koster nok maks par hundre kr stk.. Jo, takk.. Følg med på tråden om bilen.. Der jeg kommer til å skrive og legge ut bilder om hun blir frisk.. Har kanskje planer om å lakke dørene innvendig ( pga noe rust nederst på dørene ) nå til helga etter at jeg har fikset kjøleproblemet.. Så det blir nok bra til slutt
GeirAndre Skrevet Januar 7, 2011 Skrevet Januar 7, 2011 flott det kom opp en sånn tråd.. har noe kjølevæske problemer med m60 min og.. lekker ikke vann når den er kald.. men hvis den står lenge på tomgang ser det ut som det blir overtrykk etterhvert og pipler ut av lokket på ekspansjonstanken. men hvis jeg kjører går det bra.. har da tenkt på toppakning som slipper trykk inn i kjølesystemet. og når jeg kjører kan det plutselig begynne å dampe en del av varmeapperatet. dette skjer samtidig som dt begynner å lekke kjølevæske.. kompis mener varmeregisteret lekker men jeg ser for meg heller at det kommer frostvæske damp inn fra motorrommet til varmeapperatet.. noen som har opplevd det samme?
S.Hafsmo Skrevet Januar 7, 2011 Skrevet Januar 7, 2011 du kan jo begynne med å bytte lokket på ekspansjonstanken. Dette er en overtrykksventil som skal sørge for å holde et visst trykk i systemet. Hvis denne er defekt og slipper ut trykket for tidlig vil det koke.
GeirAndre Skrevet Januar 7, 2011 Skrevet Januar 7, 2011 ja, planen var å bytte den først iallefall.. så får vi se hva som skjer..
Robin L Skrevet Januar 7, 2011 Skrevet Januar 7, 2011 er litt annerledes kjølesystem på m60 husk. detter holder 85 (??) grader om jeg ikke husker feil, så skal ikke være noe særlig trykk der. åpnet flere ganger på min b30 uten at det kom ut noe vann. men er litt typisk at tanken sprekker. den er jo plast. tror ikke det koster så mange hundre for en på koed / schmiedmann osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå