Gå til innhold

Hvordan sjekke kjøretøy for heftelser?

Kobar
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke alltid du kan stole 100% på dette, det hender at det det tar noen uker fra gjeld blir slettet til det blir registrert i Brønnøysund, men hvis det står at den er fri for heftelser så er det trygt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg skulle sjekke heftelser er fordi:

Jeg har en ATV tilsalgs med hvite skilter, og det kom en og kikket og prøvekjørte den en uke eller 2 før jul, og han sa han skulle ha den, vi signerte salgskontrakt, fylte ut salgsmld i vognkort og jeg skrev ned info om kjøretøyet i noen lånepapirer han hadde med seg fra banken sin (mener det stod Elcon på lånepapirene)

Fyren sier pr. dags dato at han enda skal ha firhjulingen, men jeg leverer ikke fra meg atv`n før jeg har pengene på kontoen min, også tenkte jeg å sjekke om det var heftelser på den enda og det var det ikke :? Det var registrert 3/1-11 ingen heftelser!

Bare rent teoretisk: Går det an at han får utbetalt penger til seg selv som gjør at jeg får heftelser på min atv? Som i svindel..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå har han fått registrert Atven i sitt navn, men du har ikke fått penger ennå?

A) Var det lurt?

B) Nå er det vel bare å innkassere pengene.. Om den står i hans navn så er jo alt i orden..

Jeg sitter enda med vognkortet og salgsmld selvfølgelig! Papirene blir ikke levert før penger er på plass!

Men jeg lurer på om han kan ta opp lån på mitt kjøretøy, får så å stikke av med pengene selv. (slik at jeg sitter igjen med ett kjøretøy med heftelser)

Grunnen til at jeg er litt skeptisk er fordi at atv`n ligger ute for x-antall kr, så kommer vedkommende og vil gi meg 3-4000kr MER fordi han uansett måtte ta opp lån :roll:

såååååå....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal ikke klare å ta opp lån på din atv. Det du må gjøre for å sikre deg er å levere lånepapirene der lånet er tatt opp, få en bekreftelse på at dette er ok og at de utbetales pengene til DEG når atven er omregistrert. Så drar dere sammen på biltilsynet og levere salgsmelding og betaler omreg. Da får du pengene etter noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Oppdate!

Atv står enda hjemme hos meg med skilter, jeg har ikke fått noen penger enda..

Jeg har en signert salgskontrakt samt ferdig utfyllt vognkort med dato før jul i fjor, og jeg får ikke tak i fyren..

Iogmed at jeg har hans signering på salgskontrakt, og han nå gir faen i denne handelen, burde ikke han ta årsavgifta som kommer nå?

Hadde ikke jeg "solgt" atv`n før nyttår hadde jeg levert inn skiltene for å slippe årsavgiften, men droppet dette iogmed at denne "kjøperen" virket overivrig etter å få den hjem..

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det..

Hva vi mener her inne, og hva som faktisk kan skje juridisk sett er to vidt forskjellige ting.

Han har helt klart ingen intensjon om og handle den atv'n, og enda mindre sannsynlig at du vil få en rettslig kjennelse på at han skal betale årsavgiften på den.

Teoretisk sett vil jeg påstå at du til en viss grad burde tilkjennes ett mindre beløp som kompensasjon for tapt mulighet for salg av kjøretøyet over en litt lengre periode med den bakgrunn i at kjøretøyet har tapt seg i salgsverdi pga. forelding, men dog ikke akkurat det helt store ankepunktet for en saklig rettegang sett i mine øyne.

Balltre og baller er veien og gå dersom du skal få penger fra denne mannen, og da har han helt klart en fin sak og kjøre mot deg i ettertid, som han garantert vil vinne og på den måten lett innhente mer i en eventuelt tilkjent erstatning enn hva du noen gang vil kunne få for din atv.

Tror du bør legge det hele bak deg, og ta det som en lærdom.. Cash is King..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...