BMW525TDSA Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 Jeg er eier av en E39 1999 modell 525TDS. For et par år siden fikk jeg problemer med ABS/ASC. Lampene begynte å lyse og verken ABS eller antispinn fungerte selvfølgelig. Jeg skiftet sensorer rund baut og det løste problemene for en liten periode. Den siste sensoren jeg skiftet var venstre foran. Denne kjøpte jeg "uorginal" hos Mekonomen. Dette var begynnelsen på problemene. Noen uker etter at jeg skiftet siste sensor så lyste begge lampene på nytt. Det bar inn for å ta en ny diagnose. Denne gangen viste det seg at det var ABS-modulen som var røket. Kr. 12000,- skulle de ha for jobben med å skifte den. Nei takk, jeg kjører heller uten ABS og antispinn tenkte jeg. Tiden gikk og planen var å følge en annens råd om å sende ABS-modulen til USA for reperasjon. Fikk aldri rotet meg til det og det hele endte med at bilen ble avskiltet grunnet manglende EU-kontroll. Da ble jeg nødt til å ta tak i problemet. Jeg fant ut at det var en bedrift i Sverige, Innosund Technology, (innosund.com) som også reparerer ABS-moduler for en billig penge. Jeg sendte modulen dit, men til min store skuffelse så fikk jeg den i retur med melding om at modulen var i tipp topp stand Kr. 600,- kostet undersøkelsen. De sa også at de kunne være behjelpelige med tips dersom jeg ikke kom noen vei. De sa at den siste feilmeldingen som lå inne var venstre sensor foran. God service med andre ord. Og ikke minst ærlige i forhold til at de ikke sa at de hadde fikset modulen. Skulle bare mangle, men fornøyd med det. Med tanke på at jeg hadde kjøpt en "uorginal" sensor fra Mekonomen så tenkte jeg at det var den som ikke funket. Kjøpte en ny sensor og satt bilen på verksted for å få den EU-godkjent. Sensoren ble byttet, men det var selvfølgelig ikke den det var noe i veien med. Mekanikeren som jobbet på bilen min snakket med noen han kjente som hadde vært borti lignende problemer med en X5. Der viste det seg at det sitter noen "følere" i hjullagrene foran. På min bil viste det seg at hjullagrene var fulle av rust og fæle. De ble byttet og vips så funket alt igjen. Det som i ettertid irriterer meg er at man ikke kan stole på diagnosen man får og at det i mitt tilfelle medførte masse ekstra utgifter/undersøkelser osv. Men er svært fornøyd med at alt fungerer nå. Forresten en fantastisk bil på vinterføre når alt funker Dette ble et langt innlegg, men håper at det kan være til hjelp for noen som sliter med de samme problemene.
T.H.O Skrevet Januar 6, 2011 Skrevet Januar 6, 2011 Veldig intressant! Har akkurat samme problem selv. Bytta en sensor og det fungerte en kort periode, tok en diagnose til og den viser feil på modul. Tipset ditt skal absolutt sjekkes opp (Har forresten ikke hatt noe problem med EU kontroll pga manglende ABS på min E39)
CEJ Skrevet Januar 7, 2011 Skrevet Januar 7, 2011 det er abs ringene som gjorde at det ikke funket da med andre ord?
BMW525TDSA Skrevet Januar 7, 2011 Forfatter Skrevet Januar 7, 2011 T.H.O: Ble ikke godkjent så lenge lampen lyste...
Otis Skrevet Januar 7, 2011 Skrevet Januar 7, 2011 Her står det litt om ABS/ASC til e39, prefacelit. http://spaghetticoder.org/bmw/wds/zinfo/ASC5M51-000.htm
Mikael-B Skrevet Januar 7, 2011 Skrevet Januar 7, 2011 Dette er egentlig en ting folk flest glemmer å sjekke, hvis de har problemer med å få ASC/ABS til å fungerer etter sensorbytte..
Jass Skrevet Januar 7, 2011 Skrevet Januar 7, 2011 har samme problemet på min e36, skal få sjekket det nå
530dE39 Skrevet Januar 7, 2011 Skrevet Januar 7, 2011 Hadde samme problem.99 mod har en svakhet med abs hjernen...Sendte min til USA på rep.Funke gulle godt etter det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå