badsha Skrevet Januar 7, 2011 Share Skrevet Januar 7, 2011 My turbo has failed on my Vehicle and it has a BMW Engine. Most common reason for failure is a blocked breather (also referenced as an oil separator). This causes increased crank case pressure which creates an increase in pressure in the sump pushing the oil back up the oil return pipe. This effectively blocks the oil return pipe so the oil entering the turbo through the oil feed pipe cannot escape out the oil drain pipe. As it backs up it is forced out the turbo sideways past the piston rings (seals) into both the turbine housing (exhaust housing) and compressor housing (Air intake housing). The leaking of oil into the exhaust housing can cause a smoking issue. Also over a period of time the leaking oil can also build up around the variable vanes assembly interfering with their operation. Why?One of the most common reasons for this is the breather assembly on top of the rocker cover is not changed regularly enough so gets congested/ blocked and causes the engine to breathe heavily. As the build up of oil carbonises around the vanes they can become what people refer to as ‘sticky’ vanes which can cause them to operate erratically. The driver may experience issues with the turbo boosting and the vehicle smoking. In some cases the outcome is a destroyed turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Januar 7, 2011 Share Skrevet Januar 7, 2011 Dette er spesifisert at det skal byttes ved hvert 3. oljeskift. Og er virkelig nødvendig... Såkalte longlife-oljeintervaller, er også sterkt medvirkende til shortlife-intervaller for turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leo Skrevet Januar 9, 2011 Share Skrevet Januar 9, 2011 Så du mener vi med torbo diesel som skifter olje en gang pr år og kjører mellom 15 - 25 000 km på longlife olje skifter for skjeldent? Etter beskrivelse av oljen fra GS i Trondheim (sitat) Oljen er en ferskvare og skal/bør byttes 1 gang pr år. Men nyere biler som E6* har behovsprøvd service. Der går km ned på oljeskift 3 ganger så mye som antall km kjørt når det er kaldt (15 - 20 minus). Derfor har jeg oljeskift i april/mail når det begynner å bli varmt slik at bilen er klar for langturer om sommeren (kjører ca. 12000km på en mnd - kjører tur/retur Kosovo som er 3750 km i to ettapper). For hvis det er et problem må jeg ta affere og skifte hyppigere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet Januar 9, 2011 Share Skrevet Januar 9, 2011 Dette er spesifisert at det skal byttes ved hvert 3. oljeskift.Og er virkelig nødvendig... Såkalte longlife-oljeintervaller, er også sterkt medvirkende til shortlife-intervaller for turbo. Når Roger blir dette gjort på servise? Min 530 dat med to eiere og 200,000 da jeg byttet hadde originalfilteret. Finner INGEN kvittering eller delenr på at dette noen gang er byttet på min bil. Den ble servet ny av Tronrud og hos E. Stenshagen i mitt eie på 10 år. Var også å tok en service på Furubakken auto. Var det ikke for Alf Lie hdde vel turboen min rast lenge før ved 225500km. Eneste mann som har pratet om dette i mine ører før dette kom opp i div. foraer for 1,5 år siden. Kommer ALDRI til å kjøre bilen min mer enn 10,000 på olja. Jeg pleier å bytte på 7 til 8,000. På en Dodge RAM jeg hadde byttet jeg olja på 5000. Den hadde NYBILKOMP ved 100,000. P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå