AVT Skrevet Januar 8, 2011 Share Skrevet Januar 8, 2011 Hei, jeg var nettopp ute å kjørte og plutselig begynte jeg å høre en dunkelyd. Lyden kommer under bremsing og gassing. Dvs at om jeg holder en konstat fart på rundt 60 i 4.gir vil jeg høre en konstant dunkelyd. "DUNK DUNK DUNK DUNK" Men, dytter jeg inn clutchen forsvinner lyden. Lyden er der heller ikke når bilen står stille på tomgang. Det virker som at lyden komme fra under bilen, på venstre side foran. Den lyden kan jo umulig være tegn på noe godt Jeg gjetter at det at akslingen foran begynner å ta kvelden, etter som at dette skal være en svakhet på ix. Noen som vet hva det kan være??? Edit: Jeg prøvde å ta opp lyden med mobilen, skal prøve å få lagt ut link snart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Januar 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 8, 2011 Det må da være noen som har opplevd noe lignende før? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KKise Skrevet Januar 8, 2011 Share Skrevet Januar 8, 2011 Kan være is i hjulbuene dine som lager noe krøll, i og med at det bare er ved gassing og bremsing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalMar Skrevet Januar 8, 2011 Share Skrevet Januar 8, 2011 vi hadde samme problem på en land rover. måtte holde jevn fart for at det ikke skulle komme dunke lyd. Var bare å stramme hjul mutterene. Men det kan også være et drivledd. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Januar 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 8, 2011 Skal ut å stramme mutterene på hjulene nå, om det er noe så enkelt så dør jeg av lettelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Januar 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 8, 2011 Så enkelt var det nok ikke nei. Alle mutterene satt godt. Hvis det er et drivledd som er gåent, hvordan kan jeg se det? Jeg har sett under og såvidt jeg klarer å se er alt normalt. Jeg har også tatt tak i drivleddene og prøvd å dra de frem og tilbake for å se om det var slark, men det var det ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Januar 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 8, 2011 Kan være is i hjulbuene dine som lager noe krøll, i og med at det bare er ved gassing og bremsing. Det første jeg gjorde da jeg merket problemet var å fjerne alt av is og snø fra hjulbuene. Dette hjalp dessverre ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalMar Skrevet Januar 8, 2011 Share Skrevet Januar 8, 2011 du må jekke opp bilen slik at dekke er "fritt" for så å vri hjulet fram og tilbake. men her må du holde igjen på driv akselen (før drivleddet) slik at du ikke kjenner på slaken i hele driv linje. Hvis du var med på den. Men det er jo 2 drivledd på hver side tror jeg. så her må du teste begge 2. Men det innerste leddet kan være litt tricky å teste. En til måte er å høre etter lyder når man kjører i svinger, gjerne få en kompis til å løpe på siden mens du kjører sakte i høyre å venstre svinger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Januar 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 8, 2011 Da har jeg prøvd å jekke opp bilen for å kjenne etter slakk. Såvidt jeg klarte å kjenne satt alt som det skulle. Kan det være noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Januar 9, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2011 Da var problemet fikset! Var hjulene som tok borti noe, endte opp med å space felgene ut et par mm og alle problemene ble borte!. Takk til de som kom med forslag! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xibriz Skrevet Januar 10, 2011 Share Skrevet Januar 10, 2011 Du burde space ut alle felgene (også bak). Jeg har hørt at IXen ikke tåler forskjellig dekkdimmensjon forran å bak, det blir noe av det samme å kun space forran. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Januar 10, 2011 Share Skrevet Januar 10, 2011 Du burde space ut alle felgene (også bak).Jeg har hørt at IXen ikke tåler forskjellig dekkdimmensjon forran å bak, det blir noe av det samme å kun space forran. spacer har ikke noe med dekkdimensjon å gjøre. Spacer endrer kun ET på felgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xibriz Skrevet Januar 10, 2011 Share Skrevet Januar 10, 2011 Du burde space ut alle felgene (også bak).Jeg har hørt at IXen ikke tåler forskjellig dekkdimmensjon forran å bak, det blir noe av det samme å kun space forran. spacer har ikke noe med dekkdimensjon å gjøre. Spacer endrer kun ET på felgen. Ja jeg er klar over det, men hvis dekkene står på lik linje å du endrer ET på en aksling står de ikke på lik linje lengere. Det kan sammenlignens med forskjellig dekkdimmensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Januar 10, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2011 Selv ix'n tåler å bli spacet. Uansett er det kun snakk om ca 5mm på hver side. Og nei, det kan ikke sammenlignes med forskjellig dekkdimensjon. Problemet med feil dekkdimensjon er at du endrer rulleomkretsen, noe som vil "lure" firhjulstrekken til å tro at bilen spinner. Dette vil da få viskosediffen til å koke, og bli ødelagt etter kort tid. Man endrer ikke rulleomkretsen ved å bruke spacers... Ergo det er ikke et problem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Januar 10, 2011 Share Skrevet Januar 10, 2011 Du burde space ut alle felgene (også bak).Jeg har hørt at IXen ikke tåler forskjellig dekkdimmensjon forran å bak, det blir noe av det samme å kun space forran. spacer har ikke noe med dekkdimensjon å gjøre. Spacer endrer kun ET på felgen. Ja jeg er klar over det, men hvis dekkene står på lik linje å du endrer ET på en aksling står de ikke på lik linje lengere. Det kan sammenlignens med forskjellig dekkdimmensjon. kan ikke sammenlignes på samme måte nei, som han under deg sier så er det rulleomkretsen som er problemet på ix. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå