Gå til innhold

Oppgradering av stereo til E60 og iPhone interface


Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan vet jeg om jeg har/ikke har en AUX-inngang (evt om den er aktivert?) på min E60?

Kan man se dette på noen som helst måte -uten- å måtte demontere dashbord eller mye mer?

Jeg har vanlig CDspiller, ikke CDskifter, og vanlig lydopplegg.

Hei!

Om du har montert og aktivert AUX-inngang vil det framkomme på din iDrive der du velger mellom radio og CD spiller. Jeg tror det vil stå "AUX line in".

Selve AUX inngangen tror jeg er fabrikkmontert i midtkonsollen - i rommet under armlenet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk for svar!

Men denne inngangen som det snakkes om til disse iPhone-kitene... Er ikke den bak på selve radio/cd enheten?

Eller har jeg misforstått?

AUX-inngang monteres enkelt med tre ledere inn på baksiden av Headunit (radio/cd) slik jeg har vist ovenfor.

Alternativet er mer avanserte grensesnitt der man kobler seg inn på MOST kabelen (fiberoptisk kabel) som gjør at iPod kan styres fra iDrive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

95pafhn7x9ktvl9wxg5c.jpg

Hei Tøttatoppen!

Jeg er fremdeles fornøyd med oppgraderingen min, men er ikke fornøyd med direkte aux inngangen på PnP forsterkeren. Lyden blir klar og fin med aux inngangen (Spotify via HTC Desire), men mangler liksom den lave bassen som jeg får ved å høre på cd eller radio.

Kjøpte derfor en slik aux kabel (bilde)tilpasset BMW hos bilrsdiospesialisten. Skrudde opp Headunit (HU) idag og prøvde den hvite koblingsenheten både bak på HU og på den adapterkoblinga som jeg kjøpte sammen med forsterkeren. Ingenting skjedde. På menyen under entertainment har jeg kun valg FM AM og CD.

Spørsmål 1 til deg:

Hadde du aux som valg under entertainment menyen FØR du koblet på ipod interfacen din ?

Hvis du hadde det er det nok nødvendig for meg med software oppdatering hos BMW for å få dette valget opp hos meg. Mulig det funker bedre da. Software oppdatering koster skjorta har jeg hørt rykter om så d er noe drit..

Spørsmål 2:

Denne hvite koblingsenden som jeg prøvde. Skal den kobles direkte til HU (Sef etter at adapterkabelen er plugget inn, eller inn på den andre enden av adapterkabelen. Uansett hvor den skal så må jeg fjerne en tilsvarende hvit dings som står der fra før. Prøvde å ta ut begge disse da jeg prøvde, men stereoen virket så for meg lurer jeg på om disse har noen funksjon da i det hele tatt ?

Lurer også på om noen vet om det finnes noen slags equlizer, tilsvarende ,som en kan koble på aux ledningen som "skaper et bedre lydbilde" før den kjøres til forsterkeren, og gjør den samme jobben som HU gjør med FM og CD signalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Akrovik!

Vet ikke om jeg kan svare på alt, men skal prøve.

1. AUX-inngangen din er sannsynligvis ikke aktivert. For å benytte HU aux-inngangen, må bilen programmeres av et BMW-verksted. Tror jeg betalte 3800, men da fikk jeg programmert et par andre endringer samtidig, samt oppdatert bilen med siste software.

2. Jeg kjenner ikke den aux-kabelen som du har kjøpt. For min egen del, koblet jeg 3 ledere fra aux-kabelen inn på tre åpne posisjoner på den eksisterende hovedpluggen på HU. Det fulgte med et koblingsskjema til min aux-kabel. Dersom det ikke fulgte med instruksjoner, ville jeg tatt kontakt med bilradiospesialisten og spurt om råd.

3. Vet ikke om det er mulig å sette inn en EQ i dette oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen. Takk for svar Tøttatoppen!

Tror jeg legger dette med aux direkte på HU på is foreløpig, bassen jeg manglet har jeg fått plenty etter at jeg koblet på ny forsterker til 475èn som driver en 12". Problemet nå er at kona ikke likte subben, og mindre plass til barnevogn :-) Så nå er neste prosjekt å få skjult en 12" eller 2 10" i hjulbrønnen på bilen. Noen her på forumet som har erfaring med dette? Ser de selger runde basskasser på bilhifi.no. Tror jeg skal hvertfall få plass til ca 20 liters kasse, er dette nok? Kan muligens få mer dersom jeg fjerner all "innmat" under dørkenlokket. Dørkenlokket vil uansett ligge over subben, mulig dette ikke vil være optimalt, men jeg er ikke så kresen. En annen issue er om jeg skal fjerne den lange skruen som kommer opp midt i hjulbrønnen. Fordel: slipper å føre den lufttett inn i kassen, Ulempe: Ødelegger muligheten til å få bilen "helt original" igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...