AVT Skrevet Januar 10, 2011 Skrevet Januar 10, 2011 Da jeg fylte på luft på vinterdekkene mine i sted begynte jeg å tenke på en ting. Hvorfor er det anbefalt å ha høyere dekktrykk på bakhjulene? Er det fordi bilen vil få mer vekt bak under aksellerasjon? Eller har det med at bilen skal bli mer understyrt f.eks? Noen som vet?
ingard Skrevet Januar 10, 2011 Skrevet Januar 10, 2011 Kan umulig ha noe med akselerasjon å gjøre. Har ikke hørt det selv, men hvis du planlegger å dra med deg mye i bagasjerommet kan det være en ide. Helt unødvendig i mine øyer. Jeg fyller ikke luft annet enn når jeg skifter mellom sommer/vinter. Du kan jo sjekke en gang i mellom det når du fyller bensin, men det har jeg egentlig ikke hatt behov for.
Jørgen Lie Skrevet Januar 10, 2011 Skrevet Januar 10, 2011 Kan vel ha noe med tyngden å gjøre da ? Motor er som regel foran, så da trenger de kanskje litt mere luft der enn bak?
AVT Skrevet Januar 10, 2011 Forfatter Skrevet Januar 10, 2011 Men de fleste bmw'er har vel 50-50 vektfordeling? Og uansett så er det anbefalt med mer luft bak, ikke foran. Det må da være en grunn til det...
winchester Skrevet Januar 10, 2011 Skrevet Januar 10, 2011 NAF har testet biler (faktisk en BMW også) med riktig lufttrykk og galt lufttrykk, og man sparte faktisk ca. 1500,- i året på å kjøre med riktig lufttrykk iht. drivstoffbruk (dette pga. rullemotstand i dekk med for lavt lufttrykk). Hvorfor det er mer bak vet jeg ikke, men fyller som en standard 2,3 på personbiler, da dette ofte er nærmest mulig fabrikkspesifikasjonen. Jobber med dekk daglig, så har ikke tid til å sjekke anbefalt lufttrykk på alle bilene som kommer innom, så 2,3 er en fin tommelregel for personbil. Kjøreegenskapene påvirkes også av lufttrykket så klart. Anbefalt lufttrykk forandres også etter hvor mange passasjerer det er i bilen, noe jeg tror har en sammenheng med temaet.
AVT Skrevet Januar 10, 2011 Forfatter Skrevet Januar 10, 2011 Så, en bil som sjeldent har mange passasjerer i baksetet burde gå for likt trykk bak og foran? Utdyp gjerne hvordan kjøreegenskapene påvirkes med forskjellig lufttrykk bak og foran
FredrikE24 Skrevet Januar 10, 2011 Skrevet Januar 10, 2011 fyller 2.3bar forran og 2.5bar bak vanligvis, noen ganger 2.8 bak og 2.5 forran om jeg er i det spandable hjørnet!
winchester Skrevet Januar 10, 2011 Skrevet Januar 10, 2011 Understyring (lavt trykk) og overstyring (høyt trykk), kort fortalt.
AVT Skrevet Januar 10, 2011 Forfatter Skrevet Januar 10, 2011 Det gjelder vel kun bakhjulene winchester? Høyt trykk foran vil vel gjøre bilen understyrt og? Så, likt trykk foran og bak vil vel gjøre bilen litt understyrt?
winchester Skrevet Januar 10, 2011 Skrevet Januar 10, 2011 Er vel noe slik som det her; høyere lufttrykk foran reduserer understyringhøyere lufttrykk bak reduserer overstyring bredere dekk foran reduserer understyring bredere dekk bak reduserer overstyring bredere felger foran reduserer understyring bredere felger bak reduserer overstyring stabstag foran reduserer overstyring (eller øker understyring) stabstag bak reduserer understyring (eller øker overstyring) større sporvidde foran reduserer understyring større sporvidde bak reduserer overstyring
AVT Skrevet Januar 10, 2011 Forfatter Skrevet Januar 10, 2011 Da fyller jeg på en dæsj ekstra luft foran neste gang jeg er på bensinstasjonen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå