Gå til innhold

Problemer med "tenning" på VW *hides*

Arimanni
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann! Ja eg veit det ikkje er BMW, men nå holder eg på å kjøre heile dritten på vraken!

Har problemer med at bilen, VW Golf 3 STV 1.8 1995 mod jukser/kveles ved div anledninger;

Dei forskjellige kan symptomene kan forekomme "random" og ikkje noe fast mønster.

* Ved belastning etter start, kan holdes ilive i fri - men tåler ikkje belastning.

* Ved langkjøring, kan begynne å fjuske og ikkje gå skikkeleg - kan stoppe.

* Ved bykjøring, plutseleg stopper den ved belastning, eller når eg trykker inn clutchen for å stå på tomgang i eit kryss.

* Jukser ein del, kommer plutseleg og gir seg plutseleg, "høgger" når du gir gass.

Har byttet:

Tennplugger, tennpluggledninger, coil, samt noen reeler.

Har også målt ledningene i tenningssystemet og tenningslåsen.

Heller nå litt mot at det kan vere bensinpumpa - men symptomene blandes mellom elektronisk/mekanisk. Noen som har ein ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langs torpedoveggen på venstre side har du et motorfeste.

På det motorfestet er den en kabel som går til lambdasonden med en kontakt på.

Dra ut den kontakten.

Skal vedde på at den maler som en katt etter dette :)

Det du gjør i praksis er å kople ut lambdasonden som gjør at hjernen går i nødmodus.

Hadde samme problem med min Passat 93 modell 2.0 (motor 2E).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummm... Sett om stiften ikke er slitt ut på fordeleren?

Du kan også sjekke pakningen på toppen hvor oljedampen går i retur. Om den er morken så vil den suge falsk luft.

Evt så kan bensinfilteret være et problem. Dersom den har fylt seg med drit så kan det blokkere tilførselen evt redusere trykket.

Symptomet jeg hadde der var at bilen fungerte greit når den hadde stått lenge, men så begynte den å kutte å gå som en dass når den hadde gått en liten stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kai-P. Skal sjekke det i morra!

Wabby: Ja da, fordeleren såg fin ut den, var min far som sjekket den nå i romjula, og uten nevneverdig slitasje. Den pakningen med oljedampen var ikkje dom - skal ta og få sjekket det i morra samtidig som eg ser på gasspjeldet.

Bensinfilteret byttet eg i vår, var då problemene startet - så tok det først. Men nå den siste mnd har det berre blitt verre og verre.

Når eg var ute og startet den nå, så dauet den vekk med ein gong - vist eg ikkje holdt over 2000 omdr. Tålte heller ikkje belastning i det heile. Og så gale har den ikkje vert ;)

Tusen takk for tipsene så langt. Helst ser eg at heile bilen ligger på bunnen av vågen - og ein kjapp overgang til BMW igjen. Men fruen i huset vil det anerledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten spørr dumt :P Er bensinfilteret montert rett vei? Om det er de filterene som monteres under bilen rett ved tanken så mener jeg å huske at de er retningsbestemte.

Jordingskabelen / bånd fra karosseri til motor kan også sjekkes.

Om ikke du finner ut av problemet så kan jeg poste dette for deg på vw-audi forumet. Er betalende medlem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Hehe, ja det er det - har kjørt ca 7000 km med det etter det vart montert.

Har vert og sjekket jording og alt er ok der. Når eg var ute og prøvde nå i sted, så fikk eg start på den - men den dauet vekk når eg slapp gassen. Etter ca 5 min så kom den seg, og gjekk normalt - var også normal å kjøre med. Fikk meg også ein skikkeleg karamell fordi eg var uforsiktig og kom borti tennpluggledningen med bilen igang ;)

Skal skru opp det gasspjellet - skjønner ikkje heilt det systemet som er der - på mandag og sjekke om det kan vere noe der.

Tusen takk for gode tips så langt! Og drar gjerne nytte av at du har moglegheiten til å poste det på VW forum ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...