Gå til innhold

BMW e34 525 TDS tuning


Spankus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en kamerat med 525 tds.

Han har en chip på bilen nå men det er en fryktelig dårlig chip som gjør att bilen kutter ved gass pådrag, turboen blir plutselig borte.

Er det noen som har erfaring med diverse chip'er/powerboxer til disse motorene?

Hva er best?

Gjerne forslag til turboer,kammer osv.

Han er ute etter mye effekt.

Den lader nå ca 1,4 bar, er dette mye for dette motorn?

Noen som har erfaring med mye ladetrykk på disse motorene?

Hva er det som ryker ved "trimming" av disse motorene?

Noen stor svakhet?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det ingen som har erfaring med trimming av disse motorene?

Skulle hatt:

En god chip

Andre kammer (Kvassere)

Intercooler som passer uten og måte modifisere bilen

En turbo, en som er hverdagsbrukelig og yter bra.

Stål toppakning

Åpent filter på turbo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har gjort litt med min tds. Montert mekanisk dieselpumpe frå 524td, eksosmanifold frå 524td for å få turboen over manifold isteden for under, stilt opp maks på pumpe, justert litt høyere tenning, større ic og større turbo. Men har original kam men kunne godt tenkt meg ein kvassere. Men stålpakning? Tviler på det er vits. Eg har original pakning og eg lader 1,9 uten problem. Bilen går greit nok men trur ein kvasskam kunne gjort underverker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skrevet ganske mye om disse etterhvert... men mulig alt er borte etter server krasj..

iallefall, bilen kutter på grunn av for høyt ladetrykk, dette gjør den vanligivis ved vedvarende trykk over 1,1 - 1,2 ish.

Dette er ikke boksen sin feil, men løken som har justert opp trykket uten

a) full remap hvor nye verdier legges inn

B) montere blødeventil før map sensor (av typen som ikke åpner før et vist trykk)

forøvrig takler org turbo 1,4 helt fint.

Forbiss, gled deg, det kommer kjekke ting til denne motoren etterhvert ;)

vil ta noe tid da målet er å få alt til å funke med org styreenhet, og muligens med flere "map" i samme chip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det er noen som satser på disse motorene :D

Så omprogramering av hjernen er bedre enn chip?

Riktig map osv.

Forbiss:

Hva salgs intercooler har du?

Passet den på bilen uten og modifisere noe?

3" eksos du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chip og programmering er det samme.

Motorstyringa er som en data med mye rart inni. Bla (det viktigste) så har den et sett med referanserverdier lagret i en chip (i dette tilfellet to, av typen eprom). For å kunne endre disse tabellene i en styreenhet med vanlig eprom chip, må den fysisk ut av styreenheten.

"power box" er et såkalt piggy back system, dette trikser med signalene til/fra hjernen, men den kan aldri endre refereanseverdiene.

IC trenger du ikke å tenke på, ei heller eksos. Du får ikke noe særlig ut av dette før du har gjort større inngrep.

Forøvrig så planlegges det med et oppsett på ca 300hk til denne motoren. Det vil ta noe tid da jeg aldri vil kunne tjene inn igjen utviklingskostnadene på en så gammel og sjelden motor, men jeg synes det er en fantastisk motor, så det blir litt ved siden av andre ting.

Ser du er fra lesjaskog/våler, kjenner du til en bmw520 her på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, kjenner ronny godt :)

Bilen skal trimmes, og jeg trur eksos og intercooler kommer til og bli montert før eller seinere, samtidig som åpent filter.

Vurderer å sende hjernen på omprogrammering.

En lokal her har prøvd 530d turbo på sin omega 2,5td og den blei ikke særlig "hverdags" brukelig.

Blei treig i starten og plutselig skøyt det i veien.

TRF-Racing:

Hvilken modifikasjoner gjør du med bilen?

Må vell gå ann å få tatt ut 300 driftsikre hk av din motor :)

Hvilken turbo bruker du?

Får man chip etter ønske? F.eks om man vil ha NM eller HK?

Er ute etter å lære om disse motorene og diesel generelt da jeg utdanner meg til anleggsmaskin mekaniker.

Fint med flere tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

ja jeg kan mappe etter ønske. men det går ikke an å ha nm eller hk, da hk er et produkt (matematisk) av nm og turtall. Man kan gjøre litt med registeret dog.

Modifikasjonene på dette steget blir omfattende, og data får du ikke. Dette har jeg brukt mye tid og penger på å jobbe meg frem til.

Det som gjøres er bla overhaling og ombygging av pumpa. Dette er det viktigste steget sammen med større turbo. pluss en hel del småting, og muligens noen større som er planlagt. Derfor blir dette ganske dyrt.

Jeg har ikke TDS lengre, men jeg driver med med trimming av bmw diesel, og firma blir lansert når jeg er tilbake i norge.

grunnen til at han karen ikke fikk 530d turbo til å funke er at denne har variabel turbingeometri, som styres på en helt annen måte en wastegaten på tds motoren. Det går an å få justert dette til å funke ganske bra, men man ender ofte opp med for mye ladetrykk når man bare bruker litt effekt, cruising pluss..

du får hilse ronny da, han har vært oppe et par ganger (bor normalt på rena selv).

og en ting til, det er enkelt å tenke seg til 300hk ish på en tds motor. det er noe helt annet å gjøre det. Såvidt jeg vet har det ikke blitt gjort før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Domt jeg ikke så posten din før nå, møtte han istad på kafè hehe :)

Du setter i større element i pumpa?

Veit du hvor stort element som sitter der orginalt?

Hvor mye kan du få ut av bil ved hjelp av mapping fra din side?

Med ett turbo trykk peak på rundt 1,8 bar, større intercooler og større eksos.

variabel turbingeometri: er det etter som jeg ha forstått å få turboen til å yte i ett størst mulig turtallsområde? med konstant ladetrykk?

Blir diesel mengde ett problem hvis du fyrer på opptil 1,7-1,8 i ladetrykk?

Eller holder det med chip?

Har vell ikke satt noen hk drømmer i motor, men rundt 200 må nå fint være oppnåelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

ja jeg vet hvor stort det originale er, og ja jeg vet hvilket jeg har funnet ut at funker. Før var jeg naiv og hjelpsom og delte slik info helt åpent, ikke nå lengre. er lei av amatørere som leser postene mine for så å belære meg og mine potensielle kunder med vranglære i andre settinger. Hvis du vil vite hvor stort det originale er så kan du lese dette av delenummeret på pumpe. Når du tror du har funnet det så kan du spørre meg så skal jeg bekrefte eller avkrefte. På denne måten lærer folk litt selv og ikke bare får alt i fanget. Det er ikke meninga å være vanskelig.

No offence mot deg, om du er interessert i å få dette gjort skal du selvfølgelig få den nødvendige infoen.

Greier kanskje 200 ish ja, men litt avhengig av hvilken bil du har så hender det tomgangen blir stygg, og treig retur de siste 400 omdr.

du trenger heller ikke 1,8.. 1,5 er fint på original pumpe. Ladetrykk betyr ikke det samme på en diesel som på en bensinbil. Du vil i utgangspunktet ikke ha høyere ladetrykk enn du "må ha" på den originale turboen, da mottrykket øker for mye.

Problemet er å få levert nok diesel uten at det går alt for mye utover bunnen. Det blir også et problem med høyere eksostemperatur, og dermed kortere levetid på org turbo.

variabel turbingeometri er et sett med "vinger" i turbinhuset som kan gjøre det mindre, så du kan ha et litt større hus, men allikevel få ladetrykket tidl.

en annen ting er at om clutchen din er gammel og eller slitt, så holder ikke den. Jeg kjøpte ny og den holdt såvidt med en del mer effekt. På det første oppsettet jeg hadde (180hk, org pumpe) holdt ikke clutchen.

en annen ting, det er mye skryte hk ute å går på disse bilene. hørte om noen som visstnok hadde benka 270 og noe hk med original pumpe, merkelig nok dukka aldri papirene opp. dette er i praksis umulig på original pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra ;)

det er ikke såå mange produsenter i denne verden som lager røra for å si det sånn.

Det har blitt veldig populært med slike programmer selv bosker. Det er forsåvidt fint og bra, jeg selger dem jeg og. Det man skal huske på er at

a) man må huske grunnreglene for programmering. Skjer det et avbrudd eller noe er galt, finnes det ingen støtte å få fra noen. Da står bilen der. Jeg har f.eks. det dyreste programmeringsutstyret, og jeg har også muligheten for full recovery av "døde" styreenheter. Man må være meget nøye med å ha strømforsyning (helst en kraftig lader med mulighet for "supply"), og ingen spennings topper eller fall under programmeringen.

B) du må montere eksosen og flytte sensorene selv.

c) du får ingen inspeksjon av delene som bør sjekkes av kyndig personell med det riktige utstyret.

Men jeg skjønner godt av folk vil ha det (jeg selger det jo :P), det frister mange å ha muligheten til å programmere om selv, og å gjøre ting selv.

Eksempelet du drar fram er et bra produkt, til en god pris.

Ellers står det som vi prata om om du heller skulle ønske det.

Jeg er hjemme igjen i begynnelse av mars etter planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...