karl92 Skrevet Januar 13, 2011 Skrevet Januar 13, 2011 Heisann folk! Som overskriften sier så hender det at automatkassen går inn i såkalt nødmodus. Dette skjedde i dag, og for 2 måneder siden. For 2 måneder siden slo jeg bare av og på motoren og så var det borte, det samme virket nå. Men det kan jo komme igjen med en gang jeg begynner og kjøre igjen for alt jeg vet... Hva kan årsaken til dette være? Og er det total krise når dette skjer? Betyr det at automatkassen er gåen for og si det sånn, eller kan det være en bagatell? Takker for svar!
Reef89 Skrevet Januar 13, 2011 Skrevet Januar 13, 2011 Har du dårlig batteri på bilen din? lenge siden den har hatt olje skift? automatkassen trenger endel strøm, min gammle bil der gikk kassen i nød p.g.a dårlig batteri.
karl92 Skrevet Januar 13, 2011 Forfatter Skrevet Januar 13, 2011 Har forsåvidt ingen peilling på hvordan det står til med batteriet, men regner med det er ok. Ja jeg kjøpte bilen da den hadde ått 255.000, den har nå gått 262.000. Selger påsto at han byttet på 250k, men de vet jeg jo ikke sikkert. Er det en vansklig greie og bytte olje og filter? Hva vil det koste og få gjort på verksted ca? Noen andre inspill forestten?
hillmar Skrevet Januar 13, 2011 Skrevet Januar 13, 2011 Først så er det greit å informere om hvilken modell det er snakk om... Har du hatt problemer med ABS eller antispinn/antiskrens? Har lampene for noe av dette lyst, eller har du merket at det ikke har funka? Bytte av olje og filter koster drøyt 4000 (da er det snakk om flusching slik at all olja blir bytta ut)? Hvordan girer den når den ikke er i nødmodus? Tviler på at det er olje som er problemet hvis den girer fint når den ikke går i nødmodus. Da lukter det mer av elektriske problemer et eller annet sted. Skal ikke se bort fra at det kan være batteriet som Reef89 foreslår. Nyere biler kan finne på MYE rart når det begynner å bli dårlig. Men jeg ville begynt med en diagnose for å se om det kan gi deg noe svar...
Tore_S Skrevet Januar 13, 2011 Skrevet Januar 13, 2011 Kan jo prøve å ta en reset av kassa, skru av tenninga og hold gass pedalen helt inn i 30 sekunder......
hillmar Skrevet Januar 13, 2011 Skrevet Januar 13, 2011 Den "reset-metoden" er en myte... Gjør ikke annet enn å starte kassa i sportsmodus istedenfor økonomimodus. Når du stopper motoren og starter på nytt alt stilt tilbake.
karl92 Skrevet Januar 14, 2011 Forfatter Skrevet Januar 14, 2011 Ja det er snakk om en 523IA E39 1996 modell... Koster det virkelig 4000 for en så enkel prossedyre?! Trodde man kunne bytte olje og filter selv jeg uten noe stress? Så er det vansklig og ta i nytt filter og skifte olje? Har heller ikke hatt noen problemer med abs/antiskrens nei :-/ Men sett at dette er noe som bare kommer av og til, er det da mulig det er bare noe gale med en sensor eller noe? Og vil en eventuell diagnose kunne si hva som er galt, og hva koster det egentlig og få gjort det på et verksted?
HaraldG Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Hadde samme problemet på min e46. Det som gjorde det hos meg var kn filteret som fucket opp lambdasonden i bilen.
hillmar Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Ja for en flushing så koster det for så mye. Det går med ganske mange liter olje, og olja er ganske dyr. Det går også ann å gjøre et vanlig oljeskift, det er nok billigere men da får du ikke bytta all olja i kassa. Du kan gjøre det selv, men du må følge en spesiell prosedyre (er ikke såååå vanskelig, men det er viktig å gjøre det riktig). Selvom problemet er periodisk så kan det være en ABS sensor som fusker, og det KAN være det som er problemet selvom du ikke har fått opp ABSlampa. Men som sagt, ta en diagnose. Det kan gi deg svar på hvorfor kassa har gått i nødmodus og om det er registrert noe feil med en ABS-sensor. På verksted koster det rundt 1000 kr vil jeg tippe, men du kan prøve å spørre om noen her på forumet kan hjelpe deg. Er mange her som har utstyr til det...
Reef89 Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Ja det er snakk om en 523IA E39 1996 modell...Koster det virkelig 4000 for en så enkel prossedyre?! Trodde man kunne bytte olje og filter selv jeg uten noe stress? Så er det vansklig og ta i nytt filter og skifte olje? Har heller ikke hatt noen problemer med abs/antiskrens nei :-/ Men sett at dette er noe som bare kommer av og til, er det da mulig det er bare noe gale med en sensor eller noe? Og vil en eventuell diagnose kunne si hva som er galt, og hva koster det egentlig og få gjort det på et verksted? det var no billigt, jeg betalte 8190 for olje skift og filter på kassen her nå tidligere i høst. Så klart var jeg på den billigste verkstedet.
BMW-vet Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Ja det er snakk om en 523IA E39 1996 modell...Koster det virkelig 4000 for en så enkel prossedyre?! Trodde man kunne bytte olje og filter selv jeg uten noe stress? Så er det vansklig og ta i nytt filter og skifte olje? Har heller ikke hatt noen problemer med abs/antiskrens nei :-/ Men sett at dette er noe som bare kommer av og til, er det da mulig det er bare noe gale med en sensor eller noe? Og vil en eventuell diagnose kunne si hva som er galt, og hva koster det egentlig og få gjort det på et verksted? det var no billigt, jeg betalte 8190 for olje skift og filter på kassen her nå tidligere i høst. Så klart var jeg på den billigste verkstedet. Jeg betalte 5200 for flush å olje å filter for 4 dager siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå