Haakjin Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 God dag! Jeg går VG2 Industriteknologi så jeg har en del tilgang på freser, cnc maskiner og tig apparater. Å har for tiden lite å gjøre på skolen å jeg har veldig lyst til å gjøre et forsøk på å sveise meg grenrør til min M30B28, så lurer jeg på om det er noen som har erfaring med dette tidligere? Ikke turbogrenrør, men har lyst på råere lyd til bruksbilen Om det er noen som har guider, tegninger, bilder og andre ideer å gi meg? Jeg har null erfaring med dette, men prøver å lese til meg litt erfaring, men håper dere gidder å hjelpe meg. Mvh Håkon
Mikael-B Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Står bittelitt her hvertfall: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=12353 Skal det lages optimalt, må det regnes på lengdene, siden det har litt med puls osv. å gjøre i eksosen. Uansett burde du sveise med bakgass også
Haakjin Skrevet Januar 14, 2011 Forfatter Skrevet Januar 14, 2011 Okei , takk for linken , skal lese litt der. Men regner med jeg skal sveise med bakgass, for har en kompis som har sveiset en del grenrør før og har tilgang på enda bedre utstyr Men hva mener du at det skal regnes på lengden? At alle røra er like lang mener du? Er det slik at jeg skal sveise alle seks røra sammen til en slutt eller dele det i to?
PenguiN- Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Er ikke noe geni på dette...men om du deler dem til to på slutten så er det jo fordi kat og bakpotte har 2 innganger...om det er din 528 du skal lage grenrør til så er det jo 2 rør...ergo, grenrøret må bunne ut i to separate rør Og ja, alle rørene skal være like lange, men de skal jo samme plass, derfor rørene blir seende "deformerte" ut Lykke til!
Haakjin Skrevet Januar 14, 2011 Forfatter Skrevet Januar 14, 2011 Okei , takk , da skjønner jeg, jeg har en M30B30 i en bil stående, tenkte jeg skulle ta manifolden fra den å ta den med på skolen å begynne å marskinere flensene nå først hvertfall, så får vi se hvordan det blir, men noen som vet hvor jeg får skaffa rør og bend billig da? Og hva jeg skal bruke?
Mikael-B Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 321 syrefast, 304 rustfritt eller vanlig svartstål bare er finfint. Rundt 36-37-38mm innvendig, siden du ikke er så veldig nøye på det.
Haakjin Skrevet Januar 14, 2011 Forfatter Skrevet Januar 14, 2011 Okei ,takk for svar igjen, men jeg vill gjerne være så nøye som mulig da, Men hvor viktig er det at alle rørene blir like lange?
Mikael-B Skrevet Januar 14, 2011 Skrevet Januar 14, 2011 Det har endel å si for hvordan pulsen på eksosen skal resonnere osv. Er ganske komplisert, og jeg kan langt ifra nok om det til å forklare deg. For å si det kort: Det har mye å si. Men prøv å let litt på nettet, ligger en god del "generelle" kalkulatorer og guider som du kan beregne lengda på runnere selv og.
Haakjin Skrevet Januar 14, 2011 Forfatter Skrevet Januar 14, 2011 Okei, ja , skal sette meg ned i kveld å prøve å finne ut av det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå