bmw120d Skrevet Januar 15, 2011 Skrevet Januar 15, 2011 hei lurer på om noen her inne veit hvordan turbo som sitter i en bmw 120d 06 mod? og hvor mye den orginalt lader og maks trykk?
sandalius Skrevet Juli 8, 2011 Skrevet Juli 8, 2011 Litt sent svar, men tror det er en Garrett gt17...
TRF Skrevet Juli 8, 2011 Skrevet Juli 8, 2011 du skriver ikke om du har 163 eller 177hk, men uansett. disse kan ha både garerett og MHI. Dersom du tar av snorkelen ned på turboen, så ser du på kompressorhuset, der står det stempla. må vite hvilken motor du har for å vite ladetrykket. Men hvorfor er du ute etter dette?
sandalius Skrevet Juli 8, 2011 Skrevet Juli 8, 2011 JEg leser litt rundt på forumet her og blir jo litt småredd når jeg ser folk som har turbohavari osv. Får inntrykk av at kvaliteten på motoren og turboen er dårlig, men lurer på om det er litt hauset opp? Hva kan man forvente når det kommer til levetid på turboen? Bilen er som du kjenner til chippet hos deg Har også lest at Garrett turboene er å foretrekke fremfor MHI (mitsubushi?). Min motor, og regner med dette også gjelder trådstarter, har en m47 motor med 163 hk originalt...
TRF Skrevet Juli 8, 2011 Skrevet Juli 8, 2011 Jeg har sett en del dårlige turboer på disse, men jeg tror fremdeles at det er vevihusvent filter som er den største synderen, for de som har gamle typen filter, sammen med hvor hyppig en skifter olje. Jeg øker knapt ladetrykket på disse motorene, og det er fremdeles godt innenfor garrett sitt kompressormap. Jeg hører også til stadighet at garrett er bedre, og kan forsåvidt tenke det samme selv. Men erfaringen fra tds (ikke direkte sammenlignbart) er at MHI (mitsubishi heavy industries) holder minst like bra. og for å svare på det første, ja jeg føler også at kvaliteten på disse (eller mangelen på rettere sagt) er veldig hauset opp. Det er absolutt en fin motor. edit: håper bilen fremdeles svarer til forventningene!
sandalius Skrevet Juli 8, 2011 Skrevet Juli 8, 2011 JEg har byttet veivhusventil filteret, og vurderer nå å skifte olje på 15.000km intervalller da jeg også har lest i mange anledninger at det blir for lenge med 30.000 mellom oljeskiftene. Til tross for at man bytter olje oftere er det fremdeles Castrol SLX longlife som anbefales, eller bør man vurdere en annen olje? Bilen går fortsatt som ei kule og er ekstremt fornøyd med arbeidet du gjorde på bilen. Er utrolig glad for at jeg ikke gikk for noe jalla powerbox greier el. stå på videre, da vi trenger folk som vet hva de driver med!!
TRF Skrevet Juli 8, 2011 Skrevet Juli 8, 2011 Tror 15 000km kan være lurt, litt sånn som man gjorde før. Når det gjelder olje blir det sikkert et hylekor uten like på hvilken olje som er best, og fellesnevneren er at det er begrenset hvor mye en vanlig mann kan vite om hvor bra olja er. Jeg bruker castrol nærmest av "gammel vane", det fungerte ypperlig på ymse motorsport kjøretøy jeg har hatt, og da bruker jeg også dette på biler. Når det i tillegg er dette BMW anbefaler (jeg gir blanke i hvor mye castrol har betalt eller ikke for dette), så føler jeg at det er et greit valg, og da slx bmw ll-04 på din. Dersom bilen kjøres unormalt hardt på skikkelig varme dager ("banekjøring") ville jeg vurdert noe annet enn slx. Godet å høre at du liker bilen fremdeles! Og takk for fine ord
bmw120d Skrevet September 2, 2011 Forfatter Skrevet September 2, 2011 ok takker for svar har nå benke papirer på bilen min med 200hk i motor og 500nm kjører på 1,7 bar uten problem;) så er da værtfall kjempefornøyd med den turboen som sitter der;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå