Gå til innhold

motoren spiser olje


omar
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har vært i en glad eier av en BMW 520IA 1997 i snart 2 år. Bilen har gått i 189000 kg totalt. Nå har jeg i det siste lagt merke til at motoren til bilen min spiser motorolje, ca 0,5-1 liter mellom en hver oljeskift. og jeg pleier å skifte motorolje etter 12000-14000 km. bruker Castrol SLX Professional 5W-30. jeg har prøvd å se litt på motoren fant ingen synlige lekasjer. tenkte jeg kan prøve litt her inne før jeg leverer bilen til en "dyr" verksted. kanskje det er flere andre der ute som har hatt det samme problemet og har bedre peiling om sånt enn meg? motoren bør jo i utgangspunktet ikke spise motorolje i det hele tatt.

har ellers ikke hatt noen problem med bilen ellers, starter i første forsøk selv i –30 grader også og går som en kule.

pfh Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

hmm...skal ikke uttale meg så mye.. men det er bedre at en motor bruker litt olje enn at den ikke bruker noe..!

1/l per 1000km er vel hva som er akseptabelt uten at det trenger å bety at motoren er slitt.

Om din bruker 0.5-1l på 12-14000km så ville jeg vært fornøyd.. :)

edit:

http://www.rvsteknikk.no/motorproblem/hoytoljeforbruk/

Den påstanden er noe fabrikanten kommer med for å sikre ræva si. Bruker motoren 1l pr. 1000km er det noe som er veldig slitent. På en M52 vil jeg tro forbruket skyldes ventiltetningene eller styringene. Sannsynligvis tetningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeforbruket ditt er nok garantert veivhusventilasjonen som begynner å bli tett, så bytt veivhusventilen og begge di slangene + gjør reint peilepinnerøret så er oljeforbruket borte regner jeg med :) var likedan på min, også en 97 520ia. smaker ikke olje nå etterpå, er nå rullet 220000km. at veivhusventilasjonen tetner seg til på disse motorene er regelen og ikke unntaket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maks oljeforbruk på en standard motor etter BMW spec, er maks 0,71L per 1000km og M motorene ligger på 1,2L per 1000km pga hardere kjøring og høyere turtall, dersom bilen din ikke bruker olje er det noe feil, ALLE motorer SKAL bruke litt olje for å kunne smøre motoren ordentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den påstanden er noe fabrikanten kommer med for å sikre ræva si. Bruker motoren 1l pr. 1000km er det noe som er veldig slitent. På en M52 vil jeg tro forbruket skyldes ventiltetningene eller styringene. Sannsynligvis tetningene.

han sa ikke 1000km....men 12 000km ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var vell ikke så ille oljeforbruk dette? Du har tatt med i beregningen din at det har vært jævlig kaldt hittil i vinter?

Den ene bilen min bruker litt ekstra olje når det er svin kaldt, men når sommeren kommer og varmen er på plass, så bruker den ikke stort.

Og som sakt, det er bedre at den bruker litt, for hvis den "ikke" bruker noe, så betyr det at det som går ut blir erstattet med annet dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.5-1l på 12000km selvsagt mer enn ingenting, og det finnes sikkert motorer som bruker mindre enn dette.. Men om en bil bruker 1l/12000km og det ikke finnes lekkasjer så er ikke dette så mye at det er vits å diskutere motoroverhaling..

En mulighet kan jo ev være å bytte til en annen type olje, uten at jeg har noen anbefalinger om dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen hjertelig takk for så fine svar:)

Jeg har glemt å legge til i teksten om at jeg hadde en liten lekasje i radiatoren til bilen min i sommer 2009 uten at jeg visste om det. Jeg engang klarte å kjøre bilen i noen km når bilen hadde for lite kjølevæske i seg, resultatet ble at bilen ble for varm. har snakket med en kompis av meg om dette som mener at dette kunne ha brent/ødelagt noen tetninger i motoren. kunne det ha vært en årsak til oljeforbruk i motoren eller det kunne kanskje ha vært noen andre ting som ble ødelagt i motoren pga akkurat det?

*****ellers tror jeg at det går an å leve med 0,5-1 L motorolje per 12000 KM bare det plutselig ikke blir verre i fremtiden****

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du la merke til det jeg skrev tidligere i tråden :) jeg har også en 97 520 som har vært varmkjørt for noen år siden, hadde litt oljeforbruk på den jeg også så jeg byttet veivhusventilasjonen, etter det smaker den ikke olje. Så hvis du bytter den så er nok forbruket ditt borte, den burde uansett byttes på den km standen for den er garantert full av dritt, nå i kulda kan du nok regne med mer forbruk siden "gørra" i ventilen kan da fryse. Koster under tusenlappen for alt og den bytter du selv, lurt å starte med det enkleste først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...