jonmurern Skrevet Januar 16, 2011 Share Skrevet Januar 16, 2011 har 2001 520ia ca 200 000km, jeg mistet også olje men ingen flekker......MEN jeg hadde lekasje på olje slanger foran innsuget(ånding) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet Januar 16, 2011 Share Skrevet Januar 16, 2011 Tom K: Han sa "1/l per 1000km er vel hva som er akseptabelt uten at det trenger å bety at motoren er slitt." Da sier han jo ikke 12.000 km. Han sier derimot at et forbruk på 1 liter på 12-14.000km er å være fornøyd med. Det var ikke den påstanden jeg kommenterte, men den førstnevnte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
omar Skrevet Januar 16, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2011 Vet ikke om du la merke til det jeg skrev tidligere i tråden jeg har også en 97 520 som har vært varmkjørt for noen år siden, hadde litt oljeforbruk på den jeg også så jeg byttet veivhusventilasjonen, etter det smaker den ikke olje. Så hvis du bytter den så er nok forbruket ditt borte, den burde uansett byttes på den km standen for den er garantert full av dritt, nå i kulda kan du nok regne med mer forbruk siden "gørra" i ventilen kan da fryse. Koster under tusenlappen for alt og den bytter du selv, lurt å starte med det enkleste først. takk for tipset:) men hvordan sjekker man om veivhusvetilasjonen er tett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
baremats91 Skrevet Januar 16, 2011 Share Skrevet Januar 16, 2011 ta av slangen som går på toppdekslet, så ser du om den er full av dritt, er den det så burde det byttes, det er vell den letteste måten å se om det burde byttes Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stoppie_Master Skrevet Januar 16, 2011 Share Skrevet Januar 16, 2011 ta av slangen som går på toppdekslet, så ser du om den er full av dritt, er den det så burde det byttes, det er vell den letteste måten å se om det burde byttes Det der skal faen meg jeg også sjekke, hehe. Topp, takk for tips Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Januar 16, 2011 Share Skrevet Januar 16, 2011 maks oljeforbruk på en standard motor etter BMW spec, er maks 0,71L per 1000km og M motorene ligger på 1,2L per 1000km pga hardere kjøring og høyere turtall, dersom bilen din ikke bruker olje er det noe feil, ALLE motorer SKAL bruke litt olje for å kunne smøre motoren ordentlig Motoren skal bruke olje??? Kan du begrunne den påstanden? Er jo ingen grunn til at det skal være sunt at den bruker olje? Enten brenner jo olja opp i sykinderne.. Hva er bra med det? Ellers så lekker den ut en plass eller tar veien inn i kjølevannet.. Det er vel heller ikke akkurat sunt? Så min motor som ikke bruker olje i det hele tatt er altså defekt etter det du sier? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
baremats91 Skrevet Januar 16, 2011 Share Skrevet Januar 16, 2011 maks oljeforbruk på en standard motor etter BMW spec, er maks 0,71L per 1000km og M motorene ligger på 1,2L per 1000km pga hardere kjøring og høyere turtall, dersom bilen din ikke bruker olje er det noe feil, ALLE motorer SKAL bruke litt olje for å kunne smøre motoren ordentlig Motoren skal bruke olje??? Kan du begrunne den påstanden? Er jo ingen grunn til at det skal være sunt at den bruker olje? Enten brenner jo olja opp i sykinderne.. Hva er bra med det? Ellers så lekker den ut en plass eller tar veien inn i kjølevannet.. Det er vel heller ikke akkurat sunt? Så min motor som ikke bruker olje i det hele tatt er altså defekt etter det du sier? grunnen til at en motor skal bruke litt olje er jo for å smøre sylinderveggene, og det får ikke olja gjort uten forbruk, men 0 i forbruk går ikke ann på en bil men det er så lite at det er ikkno man merker. om du f.eks skifter olje på bilen din, så ser du at olja er på maks på peilepinnen, når du peiler olja ved neste oljeservice, ca 30.000km så er olja ca midt i mellom min og maks Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet Januar 16, 2011 Share Skrevet Januar 16, 2011 Ja, du kan nok bare kaste motoren din Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet Januar 16, 2011 Share Skrevet Januar 16, 2011 En motor vil alltid bruke olje, det får aldri blitt 100% tett mellom sylinder og stempelringer. Det er derimot så lite hvis alt er på stell at man ikke ser det på peilepinnen etter 10.000 km. Det var før i tiden at motorer "brukte" olje pga. større toleranser og mindre nøyaktig produksjon. Kjøre 30.000 km på samme olja i kalde norge er forresten dømt til å bli dyrt til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stoppie_Master Skrevet Januar 16, 2011 Share Skrevet Januar 16, 2011 maks oljeforbruk på en standard motor etter BMW spec, er maks 0,71L per 1000km og M motorene ligger på 1,2L per 1000km pga hardere kjøring og høyere turtall, dersom bilen din ikke bruker olje er det noe feil, ALLE motorer SKAL bruke litt olje for å kunne smøre motoren ordentlig Motoren skal bruke olje??? Kan du begrunne den påstanden? Er jo ingen grunn til at det skal være sunt at den bruker olje? Enten brenner jo olja opp i sykinderne.. Hva er bra med det? Ellers så lekker den ut en plass eller tar veien inn i kjølevannet.. Det er vel heller ikke akkurat sunt? Så min motor som ikke bruker olje i det hele tatt er altså defekt etter det du sier? Man kan jo se egen tråd her på forumet, der motorer går til helvete pga oljen blir erstattet av diesel på helt nye biler. Det vil si at tilogmed nye motorer "bruker" olje. Men det merkes ikke da oljen blir erstattet med annet gufs... Dette høres kanskje litt rart ut, men hvis bilen din bruker olje, da vet du at oljen på din bil blir erstattet med olje som du etterfyller framfor at det er diesel, koks, kondens og kjøleveske... Så når forbruket er så moderat, så skal den det ja... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet Januar 16, 2011 Share Skrevet Januar 16, 2011 Ikke unormalt med forbruk på 1 liter olje på 1400 mil skulle til å si det selv.. 1l på 1400 mil er jo ikke mye Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet Januar 16, 2011 Share Skrevet Januar 16, 2011 Ihvertfall ikke på en 10 år gammel bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Januar 16, 2011 Share Skrevet Januar 16, 2011 Man kan jo se egen tråd her på forumet, der motorer går til helvete pga oljen blir erstattet av diesel på helt nye biler. Det vil si at tilogmed nye motorer "bruker" olje. Men det merkes ikke da oljen blir erstattet med annet gufs... Dette høres kanskje litt rart ut, men hvis bilen din bruker olje, da vet du at oljen på din bil blir erstattet med olje som du etterfyller framfor at det er diesel, koks, kondens og kjøleveske... Så når forbruket er så moderat, så skal den det ja... Det er fordi småkjøring med ny diesel gjør at de aldri oppnår drifts temp, og blir da heller ikke så trang som den er ment og være ved driftstemp. Slipper da olje og diesel gjennom og havarerer til slutt av den grunn. Jeg er ikke akkurat noen rakettforsker ved NASA, men tør påstå at BMW har laget en liten bombe av en diesel denne gangen med tanke på havariene som begynner og komme for en dag nå.. En bensinmotor plages ikke med dette fenomenet, og eldre diesel motorer fikk også drifts temp etter ikke så altfor lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav_64 Skrevet Januar 17, 2011 Share Skrevet Januar 17, 2011 Jeg byttet veivhusventilasjon på min 02 M54B30 pga at den frøs og gikk tett nylig, og oljeforbruket er normalisert. Fra ca 3 liter på 13k km til knapt synlig på peilepinnen på 2k km. Prisen kom på ca 1350,- hos forhandler, med klubb-rabatt. Det var for komplett anlegg for kaldt klima. 4 slanger/rør og oljeavskilleren. Alt er isolert, inkludert oljeavskilleren. Det var det ikke fra før på min bil. Jobben var overkommelig, men tok sin tid. Plundrete å få fra hverandre koblingene på de gamle slangene på min bil, jeg måtte gi opp de verste og brekke dem i stykker. Jeg brukte ca 7-8 timer totalt, hvorav 3/4 av tiden på demontering. Jeg tok også ut peilepinnerøret, ikke helt nødvendig men jeg hadde ikke lyst til å dytte gørra ned i sumpen. Forøvrig bruker jeg også Omega 917. Anbefales. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
omar Skrevet Januar 21, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2011 er det stor jobb å skifte Toppdekselpakninger? jeg tror det er litt svetting rundt toppen av motoren til min bil. vet noen om hvor mye evnt det koster selve arbeidet ved en slik jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå