Gå til innhold

Importante! Kan kjøper heve kjøpet på bilen?

AndreasBr
 Share

Anbefalte innlegg

Idag solgte jeg bilen min for 35 000 kroner. Salgsmelding og kjøpskontrakt ble underskrevet med "bilen selges som den er".

Alt var OK inntil jeg for ca 30 min ble oppringt av "kjøper", men hadde ikke mulighet til å svare der og da så jeg sendte melding tilbake om at jeg ikke kunne prate, og om det var noe viktig. Vedkommende svarte da ja, og når jeg spurte hva svarte han med at han ikke lenger ønsket bilen. dvs "Jeg skal ikke ha bilen", dette etter at kjøpekontrakt og alt ble underskrevet tidligere på dagen.

Kjøper på papir er ei jente som jeg tror er søsteren hans eller noe.

Når jeg spurte hvorfor svarte han med at "Den er for dyr den koster meg nesten 50 tusen hvis jeg skal ha den. Så jeg ringer deg imorgen så kan du ta bilen tilbake. Jeg beklager for det."

Saken er også den at jeg og pappa måtte kjøre til Ørje for å levere bilen, fordi kjøper ikke hadde pengene med seg til Oslo. Etter bilen var overlevert kjørte de avgårde på en "hard måte", og jeg har derfor heller ikke lyst til å ta tilbake bilen.

Har han noen rett til å heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

At han ikke har råd til å ha bilen er ikke ditt problem. Så sant det ikke er noen større skjulte mangler som du som selger holdt skjult, har han ingen rettighet til å heve kjøpet.

Nei, det skal ikke være det. Skal ringe NAF imorra (Jurist) etter forslag fra pappa.

Kompisen min mener også at jeg har loven på min side.. Jeg har som sagt ikke spesielt lyst til å ta bilen tilbake da jeg mener salget er gjennomført på korrekt måte, samt hvordan han kjørte avgårde med den rett etterpå, noe min far er vitne til.

Forundrer meg ikke om han har klart å ødelegge noe etter at han fikk bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han ikke har råd til å ha bilen er ikke ditt problem. Så sant det ikke er noen større skjulte mangler som du som selger holdt skjult, har han ingen rettighet til å heve kjøpet.

Nei, det skal ikke være det. Skal ringe NAF imorra (Jurist) etter forslag fra pappa.

Kompisen min mener også at jeg har loven på min side.. Jeg har som sagt ikke spesielt lyst til å ta bilen tilbake da jeg mener salget er gjennomført på korrekt måte, samt hvordan han kjørte avgårde med den rett etterpå, noe min far er vitne til.

Hadde ikke gidda å kontakte NAF i den saken. Svar til han at han skulle tenkt på økonomien FØR han kjøpte bil og skrev under salgskontrakten og at du ikke er interessert i å kjøpe bilen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gidda å kontakte NAF i den saken. Svar til han at han skulle tenkt på økonomien FØR han kjøpte bil og skrev under salgskontrakten og at du ikke er interessert i å kjøpe bilen hans.

Har fått beskjed av pappa å gjøre det, så jeg gjør det bare for å være sikker.

Men det er jo som du sier, ikke min feil at han ikke har råd til å ha den.. Da må jo han bare selge den videre.

Jeg kommer hvertfall gå og levere salgsmeldinga på risløkka imorra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jo ikke levere den tilbake... Han har ikke nok penger til å kjøre den til deg uansett :)

Nei, stå på ditt... Så lenge du har Del 2 av vognkort med underskriften til ny eier, samt penger så er det vel ingen problemer.. Problemene kan kanskje være at han ikke betaler omreg, og du fortsatt må betale forsikring på en bil du i utgangspunktet ikke eier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han skrev under en kjøpskontrakt med falskt navn, siden du sier det er en jente på papiret?

Jeg er ikke akkurat diplomatisk av meg da jeg har med lobotomerte myndige personer å gjøre - han kan bare ta seg selv i nakken og ringe Luksusfellen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å rydde opp litt her:

@Azeton: Det er jeg ikke villig til. Jeg solgte bilen fordi jeg ikke har råd til å ha den.

@Eksos: Det jeg tenker også...

@Jørgen Lie: Jeg har salgskontrakt og salgsmelding underskrevet.(Av hu jenta)

@Oddis:

Lang historie. Men nei, det var Jeanette som skrev under på begge deler.

Tilstede var "kjøper", kjøper(Jeanette), to av dems brødre?? og hvertfall "kjøper" sin far.

Etter at kontrakt var undreskrevet av hu jenta, ble det avtalt at jeg kjører bilen til Ørje sammen med "kjøper" og hans to brødre(elns). Der skal jeg få betaling for bilen kontant, og bilen overlates til dem. (Kjøper var da i rommet)

Jeg avtaler med pappa om at han også kjører til Ørje, ikke minst fordi at da har jeg et vitne på evnt ting, men at jeg også sitter på med han hjem.

Først drar vi hjem til dems far for å hente penger, og så drar vi på statoil for å møte min far.

Etter betaling var talt opp, og jeg har fått penger, de har fått bil drar de avgårde. De forsøker da å spinne avgårde, noe som går litt rævva siden ASC var på, og det var grusa på isen der. Dette er min far vitne til.

Jeg og min far spiser mat, drar hjem, alt er OK.

ca 2330 ringer "kjøper" meg, men som sagt i startinnlegget kunne jeg ikke ta telefonen da jeg var opptatt, så jeg sender melding og spør om det var noe viktig.

"kjøper" svarer da "Ja", jeg spør "hva da?", og han svarer at "Jeg skal ikke ha bilen".

På dette tidspunkt ringer jeg min far, og rådfører meg med han. Blir enig med han om jeg sender "kjøper" melding, og spør hvorfor. Etter vi har lagt på ringer min far meg opp igjen, og foreslår at jeg ringer NAF imorra. I mellomtiden har jeg sendt melding til "kjøper" og spurt hvorfor han ikke vil ha bilen.

Da får jeg tilbake: "Den er for dyr den koster meg nesten 50 tusen hvis jeg skal ha den. Så jeg ringer deg imorgen så kan du ta bilen tilbake. jeg beklager for det."

Ringer så opp min far, og forteller dette. Han foreslår fortsatt at jeg ringer NAF sine advokater imorgen, og hører med dem, og rådfører meg til å ikke ha mer kontakt med "kjøper" før jeg har snakket med NAF.

Og her sitter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du har salgskontrakt og salgsmelding, men din forsikring blir ikke avsluttet før ny eier har tegnet ny, OG betalt omregistrering!! Dette gjorde ikke kjøper da jeg solgte en bil en gang, og jeg betalte forsikring på en bil jeg ikke hadde!! Måtte gå så langt som å true gutten med juling før om.reg ble betalt og min forsikring ikke var nødvendig lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du har salgskontrakt og salgsmelding, men din forsikring blir ikke avsluttet før ny eier har tegnet ny, OG betalt omregistrering!! Dette gjorde ikke kjøper da jeg solgte en bil en gang, og jeg betalte forsikring på en bil jeg ikke hadde!! Måtte gå så langt som å true gutten med juling før om.reg ble betalt og min forsikring ikke var nødvendig lengre.

Jeg har allerede tatt kontakt med mitt forskringsselskap, og den blir sagt opp fra imorgen. De spurte om salgsmelding var levert, jeg svarte nei, men at den blir levert imorgen.

Da fikk jeg til svar at de skulle avslutte min forsikring fra imorgen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, unntak hos deg da sikkert.. Det gjør de nemmelig ikke til oss andre. Senest i dag ringte en kompis av meg og skulle si opp forsikringen på bilen sin siden den ble solgt i går.. " Det kan vi ikke gjøre, siden det ikke er kommet inn melding om eierskifte eller tegnet ny forsikring" fikk han til svar. Samme som til meg da han kødden ikke betalte omreg på min gamle bil.

EDIT: Det hjelper ikke at du leverer inn salgsmelding så lenge ikke omregistrering blir betalt av ny eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, unntak hos deg da sikkert.. Det gjør de nemmelig ikke til oss andre. Senest i dag ringte en kompis av meg og skulle si opp forsikringen på bilen sin siden den ble solgt i går.. " Det kan vi ikke gjøre, siden det ikke er kommet inn melding om eierskifte eller tegnet ny forsikring" fikk han til svar. Samme som til meg da han kødden ikke betalte omreg på min gamle bil.

EDIT: Det hjelper ikke at du leverer inn salgsmelding så lenge ikke omregistrering blir betalt av ny eier

Dette er seriøst merkelig, fordi jeg har kjøpt en bil jeg ikke har betalt omregisteringsavgift på og avskiltet den og hatt den i 2 år. Jeg står som eier i registerne så fort salgsmeldingen ble levert inn av selger.

Har denne praksisen altså endret seg i løpet av de 2 siste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg dessverre ikke svare på. Første gangen det skjedde med meg var i 2007. Da gikk det over 3mnd`r før selger betalte omreg, og jeg betalte på forsikringen i de 3 mnd, selv om forsikringsselskapet mitt kunne se i sin database at ny eier hadde tegnet forsikring. Grunnen var at ikke omreg var betalt.

Videre kan jeg også si at hver gang jeg har ringt for å si opp en forsikring, har de sagt at "Vi legger inn at forsikring er oppsagt, men kan ikke avslutte den før nye eier har tegnet forsikring og betalt omregistrering".

Samme sa de til min kompis i dag, da samtalen faktisk var på høytaler for at jeg skulle få høre summen på forsikring av ny bil.

Saken til deg kan kanskje være at bilen er avskiltet, og da ikke trenger forsikring siden den ikke skal ferdes på veien?? Det er i alle fall den eneste forklaringen jeg har. Ja du blir stående som "eier", men bilen er fortsatt ikke registrert på deg. En bil jeg hadde tidligere hadde hatt en del "eiere", men ingen av de hadde registrert den,kun meldt om eierskifte. Registrering er vel da noe annet sikkert..

EDIT: Ble kanskje noe OT dette nå, men ville kun opplyse AndreasDG om dette for å unngå og betale forsikring på en bil han ikke har. OM jeg har feil vil jeg gjerne vite det. Og i så fall har alle mine kunderådgivere lurt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...