Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i det siste opplevd at det kommer røyk fra motorromet på min e46 320i prefacelift.

Det skjer ikke alltid, men nå i det siste har det komt oftere enn for 2 måneder siden. Gjør ikke noe spesielt, bare kjører helt vanlig. Jeg har i grunn 0 peiling på bil og motor, så hva som gjør det har jeg ingen anelse på.

Jeg vet ikke om det har med røyken å gjøre, men jeg har kjølevæske lekasje, men om den er fra radiatoren eller noen slanger vet jeg ikke. Det skal ikke være grunnet mangel på vann tror jeg, for jeg fyller ca 1 liter annenhver uke, og da blir den påfyllingstanken nesten full.

Røyken er hvit-ish og kjennes tørr ut. Den kommer fra nedi inni den røde sirkelen på bildet.

5dy3e4o396y7kwix9lun.jpg

Skrevet

Siden du sier at røyken er hvit og kjennes tørr ut, vil jeg tro det er kjølevæske som fordamper eller treffer eksosmanifoldene, om du fyller en liter i uken så tror jeg ville funnet ut av dette, er ikke bra å kjøre med lekkasje, man kan få luft i systemet og der hvor det er luftbobler vil ikke varmen bli ledet like godt bort, noe som kan resultere i værre skader i værste fall.

Skrevet

Det kan faktisk se ut som røyken kommer fra radiatoren. Åpnet opp den påfyllingstanken til kjølevæsken, og da kom det røyk opp fra den.

Jeg ser også at radiatorviften ikke går rundt, selv når bilen er kjørt godt varm og står på tomgang. Nå vet ikke jeg om den skal gå rundt på tomgang eller hva den skal, men ser for meg at når bilen har driftstemp og motoren er i gang at den skal gå rundt?

Skrevet

Viften vil gå rundt når radioteren blir for varm. Noe den sjeldent gjør om vinteren når du kjører. Rus den på tomgang en stund så burde den starte etterhvert. Visst ikke den starter vil bilen koke på tomgang, i teorien iallefall.

Men ang røyken eller dampen så er d nok lekkasje i kjølesystemet et sted. Bare å krype under å se etter kjølevæske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...