M|Fjeld Skrevet Februar 3, 2011 Share Skrevet Februar 3, 2011 Var oppe på tryvann tidligere i vinter, sladda i ca 20min, før jeg så starta turen nedover mot Røa. Lå selvfølgelig bredt HELE veien ned ettersom det var nysnø og såpeglatt Ble stoppa lenger nedi veien av sivilsnut, de hadde da ligget etter meg hele veien ned Fikk da bare en advarsel og beskjed om å kjøre hjem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bradbury Skrevet Februar 3, 2011 Share Skrevet Februar 3, 2011 Jeg har ikke for vane å sladde mye men jeg ble stoppet en gang for 11-12 år siden. Da kom jeg sidelengs på vei ut av parkeringsområdet til et kjøpesenter i det en politimann var på vei inn. Han fulgte etter meg, og da jeg stoppet kjeftet han meg huden full uten å forlate politibilen. Så suste han av gårde igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brembo Skrevet Februar 3, 2011 Share Skrevet Februar 3, 2011 Hva har skjedd de siste 15 årene?? Vi, som fikk lappen i slutten av 80'tallet sladdet og spant og tok brekksladd heletiden, sommer og vinter. Det lærte hvertfall meg alt om veigrep på forskjellig underlag etc. Hadde en alfa romeo 75ts med (bakhjulsdrift). Der hadde jeg alltid full kontroll på hvor hardt jeg kunne bremse før hjulene låste, gass i sving før baken kom litt ut etc. Var man i litt dårlig humør, var det bare å legge ut rompa med en liten "powerslide" og smilet og godlynne var straks tilbake. Nå med en 520 med alt av esp abs antispinn etc., har jeg blitt mye mer "nummen" på hva som egentlig foregår under hjulene. Fingerspitzgefulen er mer eller mindre borte. Når jeg nå seiler avsted på glatt føre, lurer jeg mere på om ikke abs'en litt for "gavmild" på å la hjulene rulle på bekostning av bremselengde. All nyere teknlogi kan sikkert forklare færre ulykker, men hva forklarer hva? Hvordn får vi sørget for at nye generasjoner også får sladderefleks og unnamanøver inn ryggmargen? Pluss på litt mer atk med gjennomstnittmåling og vi blir alle passasjer bak eget ratt med zzzzzombi blikk av kjedsomhet. Glem alt om årvåkenhet og lynraske livreddende reaksjoner fra fremtidens bilister som heller griper etter mobiltelefonen for og sende en livreddende sms for å unngå og dø av kjedsomhet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet Februar 3, 2011 Share Skrevet Februar 3, 2011 ^^ Det som har skjedd er at vi har hatt en nedgang i antall døde på veien.. Hold fartsgrensa du, så går det nok helt fint. http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtuaar/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brembo Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 Det er virkelig flott at dødsulykkene går ned ingard. Men statistikk viser ikke alt. "Farten dreper?" Motorveier kl A har svært lite dødsulykker, og der er farten høyest. Det er i hovedsak 3 faktorer som dreper i trafikken. 1. Overbelastede veier, og feilbyggede veier i form av trafikkfeller 2. Uansvarlige sjåfører, både i adferd men også å kjøre uten bilbelte 3. Dårlig passiv sikkerhet både i bilene og farlig sideterreng Myndighetene har hamret inn at fart dreper, innført 70km/t soner på stamveinettet og økt bøter kraftig og satt opp fotobokser overalt. Sånn sett er mesteparten av potensialet tatt ut hva angår adferd og uansvarlige sjåfører. Passiv sikkerhet er blitt overlegent mye bedre de siste 10-15 år. De fleste biler har nå moderne deformeringsoner, airbager og abs etc. Noe forbedring i sideterreng og støtabsorberende installasjoner. Det er lite skjedd på veistandard. Mengden trafikk har økt flere ganger, og veier som var "inspirernde" å kjøre på før, er nå så trafikkert at å kjøre for fort kan man gjøre i 3 km og forbikjøringer kan man sjeldent gjøre pga massiv mengder møtende trafikk. Jeg har alltid kjørt med gode marginer i trafikken, og nå familie i bilen, så jeg kjører rolig og pent. Dermed gjør jeg som folk flest, legger meg i min luke i trafikken og følger kolonnene. Jeg legger da merke til er at det er 2 typer sjåfører som dominerer trafikken. De som sinker og de som tar svært stygge forbikjøringer. Hvis vi kunne gjort som i Sverige å bygget midtdeler og forbikjøringsfelt for hver 5 km, kunne hverken sinken eller den utolmodige produsert farer, og vi kunne nærmest fått vekk de fatale frontkollisjonene. At vi har såpass lav dødsstatistikk skyldes derfor at folk flest er dyktige til å kjøre bil, også under de vanskelige og glatte kjøreforhold. For at det skal fortsette slik, må man få lov til å leke seg litt og lære hvordan bilen ter seg når den sklir og sladder. Da er men forberedt hvis en akutte situasjon oppstår... Det er poenget mitt. Hva angår atk med gj.snitt måler strider mot veitrafikk regel nr 1. Avpass hastigheten etter forholdene. Jeg har tillit til at en politibil i sivil ikke gidder å ta en enslig personbil i 10-15 km over hastighetsgrensen en sen kveldstime på godt føre. En atk boks bruker ikke skjønn. Da blir det feil spør du meg. Dessuten er slike tiltak ofte ett sikkert tegn på at veien er overbelastet. Altså er ulykkene på den veien også et resultat av dårlig politisk arbeid og prioritering. I Sverige er det veimyndighetene som bestemmer hvordan de bevilgede penger skal brukes. I Norge hestehandler alle distrikts og sentrale politikere for sine egne hjertesaker, med det resultat at kostbare nybyggede broer forsterker fraflyttingen fra øysamfunn istedenfor å bygge er det virkelig trengs. Ikke rart at selve potten blir slankere når man ser hvor vanvittig pengene blir brukt. Da blir summen både alt for lite penger bevilget totalt sett, i tillegg til elendige prioriteringer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel84 Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5478300.ece Spørs om det er en som blir uten førerkort der...Ikke særlig lurt og sladde der det er traffik ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Appelgren Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5478300.eceSpørs om det er en som blir uten førerkort der...Ikke særlig lurt og sladde der det er traffik ! Nei, handler jo litt om og ta ansvar. Skjer sladding på tom parkeringsplass, og du har kontroll er det noe annet enn og drive og ligge bredt i tettbebygd gate osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel84 Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5478300.eceSpørs om det er en som blir uten førerkort der...Ikke særlig lurt og sladde der det er traffik ! Nei, handler jo litt om og ta ansvar. Skjer sladding på tom parkeringsplass, og du har kontroll er det noe annet enn og drive og ligge bredt i tettbebygd gate osv... Enig med deg...sladder skjeldent selv, men når det først skjer er det på bane eller store områder med god oversikt ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Appelgren Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5478300.eceSpørs om det er en som blir uten førerkort der...Ikke særlig lurt og sladde der det er traffik ! Nei, handler jo litt om og ta ansvar. Skjer sladding på tom parkeringsplass, og du har kontroll er det noe annet enn og drive og ligge bredt i tettbebygd gate osv... Enig med deg...sladder skjeldent selv, men når det først skjer er det på bane eller store områder med god oversikt ! Samme her! Har lite lyst til og knocke ut folk på gata eller miste lappen kan du si.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 Det er virkelig flott at dødsulykkene går ned ingard. Men statistikk viser ikke alt. "Farten dreper?" Motorveier kl A har svært lite dødsulykker, og der er farten høyest.Det er i hovedsak 3 faktorer som dreper i trafikken. 1. Overbelastede veier, og feilbyggede veier i form av trafikkfeller 2. Uansvarlige sjåfører, både i adferd men også å kjøre uten bilbelte 3. Dårlig passiv sikkerhet både i bilene og farlig sideterreng Myndighetene har hamret inn at fart dreper, innført 70km/t soner på stamveinettet og økt bøter kraftig og satt opp fotobokser overalt. Sånn sett er mesteparten av potensialet tatt ut hva angår adferd og uansvarlige sjåfører. Passiv sikkerhet er blitt overlegent mye bedre de siste 10-15 år. De fleste biler har nå moderne deformeringsoner, airbager og abs etc. Noe forbedring i sideterreng og støtabsorberende installasjoner. Det er lite skjedd på veistandard. Mengden trafikk har økt flere ganger, og veier som var "inspirernde" å kjøre på før, er nå så trafikkert at å kjøre for fort kan man gjøre i 3 km og forbikjøringer kan man sjeldent gjøre pga massiv mengder møtende trafikk. Jeg har alltid kjørt med gode marginer i trafikken, og nå familie i bilen, så jeg kjører rolig og pent. Dermed gjør jeg som folk flest, legger meg i min luke i trafikken og følger kolonnene. Jeg legger da merke til er at det er 2 typer sjåfører som dominerer trafikken. De som sinker og de som tar svært stygge forbikjøringer. Hvis vi kunne gjort som i Sverige å bygget midtdeler og forbikjøringsfelt for hver 5 km, kunne hverken sinken eller den utolmodige produsert farer, og vi kunne nærmest fått vekk de fatale frontkollisjonene. At vi har såpass lav dødsstatistikk skyldes derfor at folk flest er dyktige til å kjøre bil, også under de vanskelige og glatte kjøreforhold. For at det skal fortsette slik, må man få lov til å leke seg litt og lære hvordan bilen ter seg når den sklir og sladder. Da er men forberedt hvis en akutte situasjon oppstår... Det er poenget mitt. Hva angår atk med gj.snitt måler strider mot veitrafikk regel nr 1. Avpass hastigheten etter forholdene. Jeg har tillit til at en politibil i sivil ikke gidder å ta en enslig personbil i 10-15 km over hastighetsgrensen en sen kveldstime på godt føre. En atk boks bruker ikke skjønn. Da blir det feil spør du meg. Dessuten er slike tiltak ofte ett sikkert tegn på at veien er overbelastet. Altså er ulykkene på den veien også et resultat av dårlig politisk arbeid og prioritering. I Sverige er det veimyndighetene som bestemmer hvordan de bevilgede penger skal brukes. I Norge hestehandler alle distrikts og sentrale politikere for sine egne hjertesaker, med det resultat at kostbare nybyggede broer forsterker fraflyttingen fra øysamfunn istedenfor å bygge er det virkelig trengs. Ikke rart at selve potten blir slankere når man ser hvor vanvittig pengene blir brukt. Da blir summen både alt for lite penger bevilget totalt sett, i tillegg til elendige prioriteringer... Offentlige veier er ikke noen motorsportbane. Per 100000 dør det flere i Sverige enn i Norge, så selv om veiene er bra, så holder ikke det. Jeg kjører langt på dårlige veier, så jeg vet alt om dårlig veistandard. Noe at det du sier stemmer jo ikke med virkeligheten, spesielt siden dødstallene var så store da bilene var blottet for sikkerhetsutstyr. Når det holder på å gå skikkelig ille på veien så er reaksjonen til de fleste å holde foten på bremsen og be til Gud. Tror ikke mer sladding i trafikken vil gjøre noe slags forbedring. Btw, jeg sladder litt jeg og, men jeg tror ikke trafikken blir noe sikrere av den grunn. Tror det eneste som man oppnår er å tøye grensene lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
microkypex Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 Jeg skjønner regelverket godt og politiet. Hadde man sagt at det er greit å sladde rundt på en parkerings plass tipper jeg at det hadde blitt ville tilstander etterhvert. Ble stoppet av polititet for 2 år siden:( Politiman som kjørte var helt vill og skulle inndra førerkorte ble skremt der ja:D for jeg har alt av sertifikat aka yrkes sjåfør. Jeg sto i ett kryss og skulle ut på en trafikert vei, Det var mitt vinters med nysnø på isen, så en luke å ga gass selvfølgelig fikk jeg en liten sladd som jeg rettet opp i samma farta. Heldigvis for meg gikk den andre politimannen i mot og sa at jeg skulle sleppe unna med en advarsel. Så møter man en politimann med en dårlig dag så kan man faktisk miste lappen uten at du i det hele tatt var ut etter å sladde. Har også en historie fra hjemplassen min der en mista lappen for sladding enda han aldri drev med verken sladding eller råning. Han fikk ganske enkelt en sleng på bilen pga feilbedøming av fart og føre, han fikk en dom på seg og førerkorte ble inndratt for ett år. Etter media begynte å snuse på saken og befolkningen satt spørsmåls tengn. Snudde dem om å ga lappen tilbake. Etter min mening skulle det hvert bane/område i hver komune der befolkningen kan prøve ut ferdighetene sine uten at det skal koste gull å grønne skoger. Koster jo ikke en dritt å rydde ett område å slenge på litt grus blir jo vinn vinn for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
burnout18 Skrevet Februar 4, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 4, 2011 Forkort beslag er ikke noe straff.. Jeg fikk purken etter meg etter litt sladding i høst som var i noe rundkjøringer. Hadde ikke lyst å snakke så jeg kjørte bare litt fortere.. Hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brembo Skrevet Februar 5, 2011 Share Skrevet Februar 5, 2011 Har du ingard noen kilder til påstanden om at dødligheten er større i Sverige? Min oppfatning er at flere dør i Norge, og ikke funnet noe kilde som sier noe annet. Romerike blad har derimot en artikkel om 30% høyere dødlighet blandt ungdom i Norge http://mobil.tv2.no/underholdning/broom ... 96217.html Norges befolkning generellt hadde 5% høyere dødlighet enn Sverige. Jeg tror det er 3 hoverdårsaker til høyere dødlighet blandt ungdom: 1 "gatebil" fenomenet. Biler er generellt kraftigere motorisert i dag. Det er flere kraftig motoriserte biler å oppdrive i brukmarkedet enn før. Disse trimmes i tillegg 2. YouTube filmer av egen grisekjøring. Getaway in Stockholm er kult. 3. Overbelastede veier med liten toleranse for førerfeil. Undom har mindre erfaring, men skal det være dødstraff for den minste feil når man kjører på det overbelastede stamveinettet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SmTrading Skrevet Februar 5, 2011 Share Skrevet Februar 5, 2011 vi var 3 biler som kjørte inne på et industriområde. var en plass innerst der som var veldig fint og kjøre på. me der hadde de satt opp bom. så vi fant en annen vei inn. over en liten jordflekk på andre siden.etter 5 min der inne ser vi en bil komme på veien ved bommen og vi kjørte pent alle 3. brått kom det på blålys og poltibilen kjørte frem til bommen. og 2 folk spratt ut. en dame og en mann. ho dama kjefta og skrek mens ho gikk mot den første bilen som sto 5 meter foran oss 2 andre. mens mannen kom rolig mot oss. vi fikk bare en advarsel siden de ikke hadde sett oss sladde. også fikk vi litt kjeft for og "lage" ny vei inn der. uka etter stod det store stein blokker på den "nye veien" inn der typisk politikjerringer å MISBRUKE autoritet , forbanna fitter ass, Flesteparten av de ! de skriker og roper og er uhyggelige! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet Februar 5, 2011 Share Skrevet Februar 5, 2011 Har du ingard noen kilder til påstanden om at dødligheten er større i Sverige? Min oppfatning er at flere dør i Norge, og ikke funnet noe kilde som sier noe annet. Romerike blad har derimot en artikkel om 30% høyere dødlighet blandt ungdom i Norge http://mobil.tv2.no/underholdning/broom ... 96217.html Norges befolkning generellt hadde 5% høyere dødlighet enn Sverige. Jeg tror det er 3 hoverdårsaker til høyere dødlighet blandt ungdom: 1 "gatebil" fenomenet. Biler er generellt kraftigere motorisert i dag. Det er flere kraftig motoriserte biler å oppdrive i brukmarkedet enn før. Disse trimmes i tillegg 2. YouTube filmer av egen grisekjøring. Getaway in Stockholm er kult. 3. Overbelastede veier med liten toleranse for førerfeil. Undom har mindre erfaring, men skal det være dødstraff for den minste feil når man kjører på det overbelastede stamveinettet? Se i slutten her http://www.ssb.no/emner/10/12/transport/ Det dauer flere ungdommer fordi mange liker å blande alkohol og kjøring, det er rett og slett mange ungdommer på veien og mange liker å tøye grenser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå