Grolub Skrevet Januar 26, 2011 Share Skrevet Januar 26, 2011 Er det noen som vet om det er stor forskjell på 525d med den nye 3litern kontra 530d fra før faceliften? er det samme motor? stor forskjell? Skal ha ny bil, men klarer ikke bestemme meg for om jeg skal gå for en 2006 530dat-x eller 2008 525da. Begge har 3liters motor, gått like langt, samme utstyrsnivå og koster det samme. Eneste forskjellen som jeg ser er at 525'en er oppgitt med 197hk kontra 530'en med 232hk. Er det stor forskjell på nm? Vet ikke om jeg har funnet ut rett ved googlingen. Men 525'en sin har 400nm mens 530en har 500nm. Hvis det er riktig, er det i praksis en merkbar stor forskjell? 530'en har også firehjulstrekk som ikke 525'en har. takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e39-e60 Skrevet Januar 26, 2011 Share Skrevet Januar 26, 2011 Forskjeller på pre og post facelift, se her: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=66848 Ellers et litt vanskelig valg... Personlig la jeg vekt på at jeg ville ha facelift på min bil, fordi denne rett og slett føles nyere. Jeg synes den nye girkassa er helt nydelig, og girspaken i seg selv skiller seg virkelig ut fra mengden. Den gamle spaken i E60 ser helt lik ut som den i E39. Ellers synes jeg at BMW gjorde et dårlig valg med baklysene på E60 i 2003 (E61 i 2004) når de gikk tilbake til vanlige lyspærer. Tross alt hadde facelifted E39 ledbaklys. Dette kom på E60/61 i 2007, og det fortjener bilen virkelig. 4-hjulstrekk er sikkert praktisk, men trenger du det? Min gamle E39 syntes jeg fungerte bra på vinterføre, og min nye E61 virker som er enda bedre. Det er klart, jeg stopper ikke bilen med hensikt i en bratt snødekket bakke... Forskjellene på motorene er 34Hk og 100Nm. Jeg tipper at med en chip i 525'en er du veldig nær 530'ns ytelser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olaora Skrevet Januar 27, 2011 Share Skrevet Januar 27, 2011 Hm. Skjønner dilemmaet. Har selv en -09 525 xdat, så altså facelift OG firehjulstrekk. Da vi handlet bil var firehjulstrekk et krav (gikk fra Volvo XC70), og siden den gang er X-drive den egenskapen hos bilen jeg er blitt mest glad i. Helt utrolig vinterbil. Motoren på 197hk er mer enn nok for mitt behov, men har da heller ikke prøvd 530d så langt. Ingen som helst planer om å chippe. Girspaken funker greit den, men det gjør vel den eldre typen også. Ønsker deg lykke til med å sortere hva som er vesentlig og mindre vesentlig her.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e39-e60 Skrevet Januar 27, 2011 Share Skrevet Januar 27, 2011 Hm. Skjønner dilemmaet. Har selv en -09 525 xdat, så altså facelift OG firehjulstrekk. Da vi handlet bil var firehjulstrekk et krav (gikk fra Volvo XC70), og siden den gang er X-drive den egenskapen hos bilen jeg er blitt mest glad i. Olaora: Litt off-topic, men hvordan opplever du forskjellen på XC70 og BMW? Tenker på "opplevd kvalitet", comfort, fremkommelighet, plass, kjøreglede etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olaora Skrevet Januar 28, 2011 Share Skrevet Januar 28, 2011 Hei - XC70 (05) var en meget bra bil for vårt behov, og fremkommeligheten var mer enn god nok. I utgangspunktet var bytte til noe annet enn nyere XC70 uaktuelt, men en ivrig selger på Bilia klarte å overtale til en prøvetur og da var det gjort. Til dine spørsmål: - Opplevd kvalitet: Avgjort bedre, BMW oser premium i alle detaljer mens Volvo kun når halvveis. - Komfort: E61 er klart stivere enn XC70, noe som kjennes godt på litt røff vei. - Fremkommelighet: Helt suverent, dersom bakkeklaring ikke er problemet virker det omtrent umulig å sette seg fast med X-drive. Har tidligere hatt Subaru, men BMW er definitivt bedre. - Plass: Helt klart bedre i Volvoen, men uten bikkje går det helt greit Kjøreglede: Trenger jeg å svare?...... Motor og gearkasse på BMW'en er f.eks mange hakk over Volvoen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 28, 2011 Share Skrevet Januar 28, 2011 bare for å avklare, 2,5d som er 3,0 liter er ikke samme som "gamle" 218hk 3,0. 218hk og 177 hk er m57n (eller "TU" om du vil), den nyere er m57n2 (eller "TU2" om du vil) og har et annet innspr system bla. Mer om motorene i min tråd. lykke til, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå