Gå til innhold

Koble Valeo Dynamo i benk


oleo
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal benkteste en Valeo 120Amp dynamo (hører til en E39).

Men pluggen med 3 pinner har ingen merking.

Her er vel batteriføler, turteller og ladelampe...

Har prøvd å google etter datasheet for både Valeo og Bosh, men finner ikke hva jeg er ute etter.

Så, er det noen som kan si meg hvilke pinner som er til hva på disse dynamoene? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den er kjekk den siden der. Men den gir meg likevel ikke svaret jeg er ute etter (jeg klarte ikke få frem et slikt bilde i alle fall) :)

Dynamoen har tre pinner i en kontakt. Hverken kontakten eller pinnene er merket på noen som helst måte. Dermed aner jeg ikke hvilken pinne som går til hva!

Jeg skal som sagt benkkjøre den og trenger da å kople spenning inn på ene pinnen. Ellers vil den ikke gi ladespenning ut på B+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh... nå ble jeg plutselig litt i tvil her. :?:

Åpnet panseret på min egen e39 for å se på denne pluggen.

Men den pluggen var ikke koplet på dynamoen, den lå løs ved siden av. Kun B+ var tilkoplet på dynamoen.

Jeg har ikke hatt noen feilmeldinger eller tomt batteri...

Jeg trodde det måtte en 12v inn på regulatoren for at dynamoen skulle lade i det hele tatt. Men det ser altså ikke slik ut!

...og dynamoen som jeg har i benken er nok defekt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står følgende i WDS;

Alternators

Alternators

Standard alternator

* To facilitate connection to the vehicle's electrical system, the standard alternator features two threaded pins at its rear for B+ (terminal 30) and D+ (terminal 61). The charge indicator lamp receives the terminal 61 signal via the exciter diodes.

Compact alternator with multifunction controller (MFR)

* The alternator with multifunction controller features only one threaded pin for the terminal connection B+ (terminal 30). The connection D+ (terminal 61 E) is located in the black 3-pin connector at the rear of the alternator. The terminal 15 connection is also located in this connector for voltage supply of the controller.

Compact alternator with multifunction controller (MFR) and start load response

* The alternator with multifunction controller (MFR) and start-load response does not differ externally from the alternator without the start-load response function. The difference only concerns the time limitation of the rated current during the start procedure.

Battery charge indicator lamp

The battery charge indicator lamp is activated in different ways depending on the type of controller.

- Standard regulator

* In the case of the standard controller, the battery charge indicator lamp is activated by the exciter diodes with the voltage generated by the stator winding and the controller. In the case of fault, the charge indicator lamp lights due to a voltage difference between terminal 15 (instrument cluster) and terminal 61.

- Multifunction controller:

* In the case of the multifunction controller, the battery charge indicator lamp is activated by means of an electronic switch integrated in the controller. This switch receives its voltage supply from terminal 15 on the 3-pin connector at the rear of the alternator. The controller measures internally the voltage difference between terminal 30 and terminal 15 and switches terminal 61 E to low in the case of a fault. The indicator lamp lights up.

I tillegg så fant jeg en tegning, og der er det koblet pluss og minus koblet til. Men vi kan anta at minus også går via festepunktene.

Veldig mulig at ladingen blir overvåket en annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Compact alternator with multifunction controller (MFR)

* The alternator with multifunction controller features only one threaded pin for the terminal connection B+ (terminal 30). The connection D+ (terminal 61 E) is located in the black 3-pin connector at the rear of the alternator. The terminal 15 connection is also located in this connector for voltage supply of the controller.

Det må jo være denne jeg har...

I tillegg så fant jeg en tegning, og der er det koblet pluss og minus koblet til. Men vi kan anta at minus også går via festepunktene.

Veldig mulig at ladingen blir overvåket en annen plass.

Ja, man må vel kunne anta det.. siden jeg har kjørt uten tilkoplet kontakt for 15 og 61 og "alt" ser ut for å ha fungert bra for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...