Gå til innhold

Noen spørsmål rundt felger.


PenguiN-
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer plutselig på ett par ting og siden jeg kjeder meg kan jeg jo like gjerne spørre..

Kom med saklige grunner til følgende spørsmål:

1: Hvorfor lager ikke alle fabriktanter felgene i ÈN boltsirkel men med varierende ET? Sånn som det er nå går jeg jo f.eks "glipp" av mange fete felger fordi de er ment til japanske biler som ofte har 5x114,3..

2: Hvorfor er original hjul på "normale" biler sjeldent like flotte å se på som uoriginale (Workz, BBS, Kerscher, OZ, osv)? Bilprodusentene må jo forlengst ha innsett at ett felgdesign kan make it, or break it ?

3: Hvorfor har det i de siste par årene blitt mindre 10,5"/10" bakfelger til f.eks BMW og fler 9,5" ?

4: Hva er forskjellen på en smidd og støpt felg ?

5: HVEM er disse menneskene som finner på å f.eks kjøpe M-sport felger til sin nye 320d hos BMW og krysser av for 18" pakke som koster f.eks 30-40 000,- og er DØNN kjedelige.

Hehe, noen spørsmål virker muligens litt userriøse, men jeg bare satt å lurte litt.. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem gidder å kjøpe dyre BBS felger til en Avensis, Passat eller andre familiebiler? De fleste er vel bare glade for at dekkene er billigst mulig, da nytter det ikke med breie, store hjul. De bryr seg ikke om hvilke hjul bilen har, så lenge den har hjul.

Du kan jo få så breie felger som du bare vil, men 3-serien feks har jo aldri sett bra ut med spesielt breie hjul. Har sett mange eksempler på nye hjul, feks på bimmerforums.com hvor de har vært opp mot 11" breie bak.

De som velger felgpakker til sin BMW er vel de som ikke gidder å bruke tid og krefter på å finne ut hvilken boltsirkel bilen bruker :D BTW, har sett flere fine design blant dagens hjul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Orginalforhandlerene vil ikke "gi bort" felgmarkedet sitt, akkurat som mobilprodusentene har masse forskjellige ladede

2. Smaken er som baken. De felgene du nevner kan bli litt "bling-bling" i noens øyne...

3. Store brede dekk øker rullemotstand som igjen gir høyere CO2 utslipp.

4. Smidd er gjerne ekstruderte (aluminium presset gjennom et verktøy under voldsomt trykk som får aluminiumen til å smelte idet det presses gjennom) deretter bearbeides det mekanisk. Kapp og fres former videre. Smidde felger har gjerne en sterkere struktur da molekylene tvinges til å strekke seg i samme retning. Støp blir liksom bare hulter til bulter, og dermed blir mer sprø og knekker letter. At støpen blir sprøere må derfor kompanseres med mer metall og derfor tyngere enn det smidde felger potensielt kan bli.

Smidd metall har gjerne en viss elastisitet. De får da en bedre evne til å ta opp små støt uten å bli deformert.

5. Igjen smak. Noen foretrekker orginale deler. Som bruktbil skal den helst appelere til flest mulig. Ødelegger man en felg er det flott om den til å oppdrive, så man slipper å kjøpe 4 nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...