Jon Erik Skrevet Februar 5, 2011 Skrevet Februar 5, 2011 Noen som vet om det er noen tunning seleskap som har laget noe "chip" (ikke powerbox) til nye F10/F11 ?
TRF Skrevet Februar 5, 2011 Skrevet Februar 5, 2011 Hei, ja. jeg har dette (og mange andre antar jeg). men det som blir litt kjipt for mange er at det foreløpig ikke går å programmere disse serielt, det vil si at man må åpne styreenheten. Dette vil være et synlig inngrep.
Jon Erik Skrevet Februar 5, 2011 Forfatter Skrevet Februar 5, 2011 Leste litt på tråden din, så at du drev med dette. Hva har du fått ut av den nye 520D ?
F10 Skrevet Februar 6, 2011 Skrevet Februar 6, 2011 Hva er forskjellen mellom 163 hk og 184 hk utgaven (eller 177 på e60/61)? Dreiemomentet er det samme. Det må vel være software? Det er ingen grunn til at det er fysiske forskjeller, eller hur? Dermed står programmering igjen. En BMW-forhandler i Norge er vel avskåret fra dette, uten at det må rapporteres til myndighetene. Men hva med Sverige/Tyskland? Eller noen andre som har tilgang her hjemme. Med min kjørestil tror jeg det ikke blir aktuelt, da jeg tror gevinsten er veldig liten. Men dersom det kan gjøres enkelt og billig, kunne det jo vært artig å prøvd. Forøvrig har jeg ikke peiling.
TRF Skrevet Februar 7, 2011 Skrevet Februar 7, 2011 BMW kan ikke programmere sånt, da progman ikke tillater det. forøvrig er det helt forksjellige motorgenerasjoner du nevner også.
Jon Erik Skrevet Februar 7, 2011 Forfatter Skrevet Februar 7, 2011 Hva er forskjellen mellom 163 hk og 184 hk utgaven (eller 177 på e60/61)? Dreiemomentet er det samme. Det må vel være software? Det er ingen grunn til at det er fysiske forskjeller, eller hur? Dermed står programmering igjen. En BMW-forhandler i Norge er vel avskåret fra dette, uten at det må rapporteres til myndighetene. Men hva med Sverige/Tyskland? Eller noen andre som har tilgang her hjemme. Med min kjørestil tror jeg det ikke blir aktuelt, da jeg tror gevinsten er veldig liten. Men dersom det kan gjøres enkelt og billig, kunne det jo vært artig å prøvd. Forøvrig har jeg ikke peiling. 163hk og 184hk er 100% lik motor, men den er strupet ned i Norge pga avgift...men Nm er det samme ( ikke avgift på dette)
F10 Skrevet Februar 7, 2011 Skrevet Februar 7, 2011 Noen som vet hvordan "strupingen" er foretatt? Dersom det kun er software må det vel være greit med en software oppgradering? Blir den sporbar i såfall? Nå vet vi også at avgitt effekt (KW eller hk) er et resultat av omdreininger og dreiemoment, og at dette følger hverandre. Da er det rart at dreiemomentet er det samme, altså er turtallet høyere for 184 utgaven. Eller tar jeg feil?
Jon Erik Skrevet Februar 7, 2011 Forfatter Skrevet Februar 7, 2011 Det er kun sofware har jeg fått forklart av Stenshagen. Ja den blir sporbar hvis man oppraderer....Men får se hva som kommer...
TRF Skrevet Februar 7, 2011 Skrevet Februar 7, 2011 beklager, jeg missforstod og trodde du snakka om e60 nå.. (jeg burde kansje sjekke tittelen på tråden neste gang ) effekt er et produkt av kraft og turtall ja, men tallene om er oppgitt er maks verdier. Så kurvene vil se litt annerledes ut for 184 hk. (dersom moment kurven hadde vært lik, ville den bare ha dalt litt senere på turtallskalaen.) Og hvordan mener du en soft oppgradering skal være sporbar? dette kan man ikke gjøre på forhandler nivå (dette har jeg prøvd selv), men bmw kan gjøre det om man sender inn styreenheten. Utenom det åpenbare at det vil være synlig at den har vært åpnet da. Og ja, man kan ta ut samme effekten fra 163 og 184 hk ettersom disse er like.. bare jeg som missforstod hvilke motorer vi prata om oppi her.
F10 Skrevet Februar 7, 2011 Skrevet Februar 7, 2011 Må du skifte epromen da? Eller brenne inn nye data? Hva er forskjellen på dette og tradisjonell chiptrimming? Jeg ser bort fra powerboxer som vel i prinsippet kun øker drivstofftilførselen. Jeg kan lite om styreenheter og chiptrimming. Ellers er oppsummeringen din om dieselmotorer meget informativ og lærerik - TRF-Racing. Jeg tror ikke, som tidligere nevnt, at det er aktuelt med noe økning av effekten, men det er morro og vite. Hadde jeg fortsatt hatt campingvogn, hadde jeg nok skaffet noe annet enn en 520 diesel. Men F10 er jo flott da!
TRF Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Hei, F10 er rett og slett en nydelig bil! Bra at du finner dieseltråden nyttig, det står lite lite om N motorene, men det er fordi det meste av teknologien er forklart tidligere i tråden, og at motorene fremdeles er ganske nye.. ikke så mye som foreløpig skiller seg ut fra de tidligere. Man bytter ikke eprom i disse (Electrically Programmable Read Only Memory), da det ikke er denne type chip som brukes i disse styreenehetene til å lagre motorens parametere. (det var eprom i gamle tds f.eks.) Det er akkurat det samme som gjøres på denne bilen og andre rent software messig, det er bare måten man får det inn i motorstyringa på. Det fordi det er ganske stort sikkerhet på disse, og de er sperret mot å "flashe" med uorg soft via diagnosestikket. Derfor må den ut, og kobles til div utstyr, før man får mulighet til å programmere direkte i styreenheten.
Skands1 Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 BMW bare liker at du oppgraderer din F10/F11!! For da slipper de å ha fabrikkgaranti ansvaret for bilen...
F10 Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Takk til TRF-Racing! Det var veldig greit og forståelig forklart. De er noen luringer disse datafolka.
TRF Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Hyggelig Skands1, det var da en merkelig uttalelse.. ser det sarkastiske poenget ditt, men 1) det er uansett ikke din lokale forhandler som må betale, dette må bmw sentralt betale, gjennom fastsatte takster på hvor lang tid div reperasjoner tar (KSD) 2) I en evetuell garantisak, hvor det viser seg at bilen er tunet, er det kun om det er komponenter som blir påvirka av tuninga, at det vil ha noe å si. Et hull i førersetet har ingenting med tuning å gjøre. 3) verksteder praktiserer litt forskjellig.. mange ser mellom fingrene, fordi kunden blir mer "lojal" om forhandleren allikevel får fiksa bilen hans på garanti, på tross av at bilen var tunet. Så har du noen som har slått seg helt vrange da. 4) feil som kommer som en direkte årsak av dårlig tuning vil nok de fleste slå ned på, heldigvis selger ikke jeg sånt noe edit: men ja, så lenge man fysisk må åpne styreenheten så vil jo dette være synlig om man kontrollerer den. Det er det som er det kjipe med de nye edc17 styreenhetene som brukes. Og da er det mange motorrelaterte feil, som kanskje ikke er tuningen sin feil, men som kan skyldes på tuning.
Skands1 Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Har vært så mye borti BMW og garantisaker at jeg er temmelig sikker på at hvis de har noe å utsette på og komme seg unna med garantiansvar på, så gjør de hva som helst. Og at bilen er oppgradert er en veldig enkel sak å fraskrive seg ansvar på. Selvfølgelig ikke på eksempelvis slitt sete etc, men nå tenker jeg på turbo, gir, registerkjede og ting som har med motor og drivverk å gjøre... Det står temmelig klart i garantibeskrivelsen at ALL garantiansvar faller bort hvis "noen andre" enn BMW merkeverksted har gjort noe teknisk med bilen hva angår såkalte "hovedkomponenter" i motor og drivverk. Og det å "tukle" med bilens software har absolutt noe med bilens hovedkomponenter å gjøre vil jeg påstå.... BMW er på dette området banditter, og de gjør hva som helst for å vri seg unna! For å si det sånn: er vanskelig nok å få ting dekket på garanti om ikke bilen skal være software oppgradert i tillegg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå