Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

AC s er ikke alltid boks nei, derfor jeg spurte.. Og det finnes jo forksjellige måter å koble på slike.

hartge er normalt omprog.

Skrevet

AC S leverer til 5 serie en control unit. Installasjons guide ligger på deres side.

Dette er helt klart jeg ikke vil gjøre selv etter å ha sett på dette.

Når det gjelder Hartge, er denne leverandøren godkjent av Bavaria med tanke på fabrikk garanti?

Skrevet

Hva med original powerkit fra BMW partnr: 11122213308, hvis du har manuelt gear.

Dette øker effekten med ca 20 hk (fra 184 hk) og opprettholder alle garantier, prisen er jo også overkommelig.

Skrevet

Hei alle.

AC S er ikke lenger godkjent i Norge.

Det har oppstått flere feil på bilene.

Om jeg gjør noe med bilen vil det lyse rødt hos BMW med link til BMW Tyskland [-X . All garanti på motor,gearkasse og motorstyring vil utgå. :cry:

BMW F10 selges....520da 163hk m/ org.acs styling og 21"GTR felger fra Breyton. Ønskes: X6

• 7 months later...
Skrevet

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg har bestilt en 520d touring 163 hk i dag.

Hvordan kan jeg billig og trygt tune denne motoren? Er det trygt mtp motorhavari? Noen jeg har snakket med hevder at det er stor sannsynlighet for at motoren havarerer, og at det selvsagt ikke går på garantien. Selgeren nevnte at BMW skal komme med et originalt sett som skal koste rundt 20 000. På nettet fant jeg http://www.biltuning.no/, noen som har noe erfaring med dette? Og er det en trygg måte å tune på? Prisen er ihvertfall forlokkende. Hvis jeg fjerner denne boksen, vil man kunne se at bilen har vært tunet?

Skrevet

Jeg har en F11 med 163hk og 380 nm, og mener at motoren er kraftig nok til mitt bruk. Dersom du samenligner 163 og 184 HK motoren så er forskjellen kun på toppen av karakteristikkenkurven, dvs topphastighet + 5km/t osv.

Nå er det slik at 163 HK motoren er tunet ned fra 184 HK for å være mer tilpasset det norske avgiftssystemet, om du tune opp 20 HK vil ikke ha noe betydning for motorens levetid.

Jeg skal ikke tukle med motoren, unødvendig kostnad.

Skrevet

Det er en sjanse jeg ikke ville tatt. Da mister man ihvertfall garantien på motor og drivverk dersom de finner ut av det på tester.

Hender jeg tar en diagnose av enkelte bmwer som viser seg å være chippet. Dette kommer da opp på testeren.

Men dette kan jo være kvaliteten på chippen/softwaren så jeg tørr ikke si at alle vil bli sporet opp av testeren.

Skrevet

Hender jeg tar en diagnose av enkelte bmwer som viser seg å være chippet. Dette kommer da opp på testeren.

den der skal du få lov å utdype.

Skrevet

En og annen sjelden gang får vi opp en varsel når vi tar korttest om at bilen er chippet / modifisert ecu i en eller annen form.

Jeg husker ikke eksakt meldingen som kommer opp.

Nå har ikke jeg noe erfaring innenfor chipping, men det kan godt hende det har noe med kvaliteten på software / chippen å gjøre, slik at noen vil gi en varsel, og andre ikke vil være mulig å spore med en vanlig tester.

Skrevet

den der skal du få lov å utdype.

Det kom en oppdatering av BMW sitt diagnoseprogram for et par måneder siden som registrerer om det er lagt inn annen programvare i motorstyreenheten enn BMW sin.

Om dette er tilfelle kommer det frem en melding på testeren som sier at bilen er trimmet og garantien har falt bort på en del grupper, bla. drivverk og bremser.

Det blir også generert en rapport automatisk som blir lagret hos BMW sentralt.

Denne rapporteringen er ikke noe som verkstedet bestemmer selv.

Om testeren kan detektere om slike bokser er montert vet jeg ikke, men det er opp til hver enkelt om de vil ta sjansen på at de ikke blir oppdaget og mister garantien.

Skrevet

et par måneder siden ja, da snakker vi litt mer. Før var det mer et rykte enn realitet at ista-d (isis/isid) kunne gjøre noe med dette, er ikke så lenge siden jeg hadde en prat med en av mine tidligere kollegaer, og da var dette fremdeles ikke noe problem, dog hadde de hørt om det. Dersom det nå faktisk stemmer er dette interessant, og det skulle vært interessant å se hva som trigger dette "varselet".

Skrevet

Der jeg jobber så er det enkelt å se om noen har endret motorstyringen. Man laster ned parameter og sammenliner. Er det avik ser man på hva det er og hva som er virkning. Klart at viss noen tukler så ryker garantien. I verste fall mister man utslipps sertfikater og kunden kan risikere at han ikke får kjøre motoren. Dette gjelder båtmotorer mens motorstyringene som blir brukt er forbausende like. I alle fall på common rail motorer.

På endel ligger orginal mappen i en database i tyskland og oppdages det endringer så må man ha en grundig forklaring og gå gjennom en hel del byråkrati. Om det er like strengt på bilmotorer vet jeg ikke.

Ellers så er det naturlig at den som endrer motorstyringen også overtar garanti ansvar for alt som får høyere belastning p.g.a endringen. Dette ser jeg er vanlig hos de som chiptrimmer. Husk å ta dette beløpet med i kalkulasjonen + økning av engangs avgift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...