Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har en E60 525 diesel 2004 modell. Ved normal kjøring, så vil det etter å ha kjørt en stund, å blåse kald luft via klimaanlegget, dette spesielt hvis en kjører opp en lang bakke el. Hvis en kjører rolig eller i nedoverbakke, så kommer varmen tilbake igjen. Et verksted har forsøkt å bytte en termostat, luftet kjølesystmet (så det er nok kjølevæske) og bytte kupefilter. Har en teori om at problemet er der helt fra motoren er blitt varm, men at det først blir gjeldende når Webastoen kobler ut etter ca 20 minutter.

Er det noen som har et forslag til hvor en kan starte feilsøking?

mvh

Thomas

Skrevet
Dårlig klimagass?

Det er en mulighet, men kobler ikke selve aircondition ut ved temperaturer under 4 grader?

ingen aning på akkurat det..

Skrevet

Problemet er altså at du mister varmen i varmeapparatet i visse situasjoner? Hva skjer om du stiller opp temperaturen når den faller? Har verksted lest av kjølevæsketemperatur under kjøring? Termostat, vannpumpe og dieselvarmer er vanligste feil i slike tilfeller...

Skrevet
Problemet er altså at du mister varmen i varmeapparatet i visse situasjoner? Hva skjer om du stiller opp temperaturen når den faller? Har verksted lest av kjølevæsketemperatur under kjøring? Termostat, vannpumpe og dieselvarmer er vanligste feil i slike tilfeller...

Hei, nå virker det som det er mer regelen enn untaket at det kommer kaldluft etter en stund kjøring. Det hjelper ikke å sette opp temperaturen, eller å skru av a/c når det blir sånn. Jeg har hatt dette poroblemet siden i fjor vår, hvis det var vannpumpen, ville jeg ikke ha slitt med kokende bil sist sommer? A/C har i hvertfall ikke noen problemer med å få bilen kald på sommeren.

Verkstedet har vel lest ut evt. feilkoder, men ingen er registrert i systemet. De har byttet den ene termostaten, men er vel en til på den motoren der? Byttet pumpen på webastoen for et 1,5 år tid siden.

Er litt usikker på hvilken tilnærming en bør ha mot verkstedene, erfaringene så langt er at når de ikke finner feilen, så kommer de med en "vi forsøker å bytte ut termostaten", som de har gjort til meg uten at det hjalp.

Skrevet

Vell en kompis kjørte med defekt vannpumpe i lengre tid, vi prøvde mye rart for å få varme i varmeapparatet, men det viste seg til slutt å være vannpumpa som forøvrig var i plast. Den var akkurat nok i live til å klare å holde motoren kald uten at den sirkulerte igjennom varmeapparatregisteret. Er ikke helt sikker på hvordan det er med disse motorene, tror det bare er en vanlig termostat, men er termostat til EGR'en også, vil ikke tro den har så mye å si uten at jeg vet det...

Enkleste ovenfor verkstedet er bare å forklare problemet og la de finne ut av det. Om de velger prøve og feile metoden så kan de ikke la deg betale for alle tinga de prøver før de finner feilen. Om du leverte den for denne feilen og får den igjen med akkurat samme feil så må de kunne se på den kostandsfritt på nytt.

Jeg ville kontrollert vannpumpa for å utelukke. Vil tro du har også elektrisk vannventil som styrer mengden varmtvann inn til varmeapparatet, disse kan begynne å tøyse, men det vil muligens ha kommet opp ved diagnosen.

• 6 months later...
Skrevet

De finner fortsatt ikke feilen.. EGR ventilen var full av "koks", men ble rengjort og satt inn igjen. Nå når det er 12-13 grader ute, så kommer det hvis en setter den på 26 grader og kjører på vanlig vei. Når en parkerer og lar bilen gå på tomgang så kommer det varmluft...

Hvis det var vannpumpen, ville jeg ikke ha hatt problemer når temperaturen ute var 20++ grader?

Skrevet

Og du har kontrollert annlegget? Nok vann og 100% luftet?

Med tanke på opplevelsen din med motbakke så ville jeg luftet anlegget og prøvd på nytt.

Skrevet

Tror jeg betalte rundt 400,- fra koed.no - bytt gjerne termostathus (m/termostat) når du først er i gang. Det kan veldig fort lønne seg :)

Totalt koster da deler rundt 1000 - 1100,-

Tips:

Hvis du går på http://nettbutikk.gsbildeler.no/ og legger inn skiltnummeret ditt så får du en lett måte å finne korrekt delenummer (og pris).

Hvis du så går til https://www.koed.no/ og klikker knappen "handlevogn" så kan du legge inn delenummrene du fant på gs... så ser du kjapt hvor det er billigst å bestille :)

Skrevet

BMW er et helvete å lufte, for å sei da mildt! Sett bilen med fronten oppover i ein bratt bakke og skru opp lokket, ein kompis av meg gjorde dette på sin E34, då hørtes du at det rant MYE vann ned og det viste seg at den ikkje var luftet skikkelig. Husker sjøl eg sto på ein E36 og luftet i nesten 4 timer før eg fikk varmluft i klimaanlegget.. er noe dritt..

Skrevet

Det er veldig lett å lufte de fleste BMW'er så lenge man gjør det på riktig måte. Om du har planer om å bytte den selv mojito71, så kan jeg forklare fremgangsmåte på luftinga.

Skrevet

Bytt til orginal termostat m/hus på motoren, ikke EGR. Luft riktig så er nok problemet ditt løst. Hadde identisk problem på min egen 05 E61 525dat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...