xibriz Skrevet Februar 9, 2011 Skrevet Februar 9, 2011 Nå når jeg har automat kom jeg plutselig til å tenke på noe. Når jeg kjører i D og nermer meg rundkjøringer etc. så liker jeg å gire ned til 3 slik at bilen bremser på girene. Dette gjør jeg fordi jeg er vant til en meget økonomisk kjørestil med manuell. Og automaten min girer som en hore Men tar girkassen skade av dette? Evt. mer skade enn en manuell girkasse ville gjort?
bj0rnar88 Skrevet Februar 9, 2011 Skrevet Februar 9, 2011 dette har jeg også tenkt på før..spent på svar
SweetBMW Skrevet Februar 9, 2011 Skrevet Februar 9, 2011 Tar ikke skade av det nei. Om du girer ned selv eller om den girer ned, ett fett. Eneste han tar skade av er om du står og ruser i N og så smeller i D.
M|Fjeld Skrevet Februar 9, 2011 Skrevet Februar 9, 2011 eller fra d til r i 100 km/t:P Pøh! Funker fette bra det! Blir jo den burnouten
xibriz Skrevet Februar 9, 2011 Forfatter Skrevet Februar 9, 2011 Godt å vite at jeg kan fortsette kjøre økonomisk Hadde forresten ett forbruk på 1,4 liter på mila, så tok jeg å renset katalysatoren med syre å kom meg ned på 1,2
ingard Skrevet Februar 9, 2011 Skrevet Februar 9, 2011 Det høres jo ikke spesielt økonomisk ut da, selv med rensing
SweetBMW Skrevet Februar 9, 2011 Skrevet Februar 9, 2011 Er det på blanda kjøring? Isf ikke så ille egnetlig.... for en gammel 2,5 liter
Olelink Skrevet Februar 9, 2011 Skrevet Februar 9, 2011 Ikke noe problem dette, bare du ikke overdriver (les: fra D til 1 i høy fart osv) da jeg ikke er sikker på at gamle automatkasser har sikkring mot å gire ned for langt. F.eks automatkassa i e36 325 jeg hadde. Den hadde sikkring mot å kunne gires ned på en måte som kunne skade kassa, f.eks fra D til 2 i 100km/t +
xibriz Skrevet Februar 9, 2011 Forfatter Skrevet Februar 9, 2011 Er det på blanda kjøring? Isf ikke så ille egnetlig.... for en gammel 2,5 liter Ja det er blandet, eller kun by. Men det kan jo diskuteres hvor mye by det er i Tromsø Synes ikke det er så ille med en gammel 2,5 liter og en automatkasse som girer som en 5-åring frem å tilbake
Lyktestolpe Skrevet Februar 9, 2011 Skrevet Februar 9, 2011 Detter er noe jeg også har lurt på. Er det slikt som antydet over her, at nyere kasser har sperrer for å gire ned til et gir som kan skade kassa i for høy fart?
Olelink Skrevet Februar 9, 2011 Skrevet Februar 9, 2011 Tror ikke du kan gjøre noe galt med aut.kasser fra og med e36 og nyere nei. Mener jeg leste dette i instruksjonsboka på 325´en. Det står noe sånnt som at: Om man girer kassa ned manuelt, men farten på bilen overskrider den høyeste farten man kan oppnå i det giret man girer ned til, så vil ikke kassa gire ned før bilens fart senkes så mye at giret kan opperere i den farten. Mao om f.eks 2.giret på en 325ia når 85km/t ved turtalls sperre og girskift opp til 3.gir så vil ikke kassa gire ned til 2.gir om du kjører f.eks 95km/t og girer den ned manuelt til 2.gir fra 3, 4 eller D. Om du gjør dette vil den ikke gire ned før farten på bilen er nede i 80-85km/t. Men dette skal jeg ikke garantere er likt på alle kasser selv om jeg vil tro det er det. Og jeg ville nok heller ikke testet det bare for å prøve det. Dette er ment bare for å berge kassa fra havari om man skulle være uheldig å gire ett hakk for mye eller skumpe bort i girspaka vil jeg tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå