Gå til innhold

Kjølesystem Bmw E30 M40b16 motor, Termostat ikke problemet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Fikk bilen igjen i går etter et motorbytte og fyret opp og kjørte hjem. etterhvert begynte temp måleren å gå oppover rundt midt på rødt, men satte den bare i fri og ble dermed nedkjølt igjen. Kom hjem igjen og trodde det sikkert var bare å bytte termostat så tok termostaten til den gamle motoren( termostaten hadde gått i 3 uker siden ny) og byttet denne. startet opp men tok 300 meter så var den på rød og på nytt måtte trille hjem i fri:P Kan det hende noen slanger er byttet om ettersom det er ikke hundre prosent mekanikere som har gjort dette, eller har termostaten gått igjen(tåler disse ingenting eller?? skal de behandlet med ekstrem følsomhet??) eller er det noen andre større feil? Det blir et kollosalt trykk i slangen inn til motoren og ingen trykk fra returrøret(røre etter Termostathuset)

Takker høyt for hjelpende svar ettersom bilen ikke er kjørbar i en slik stand og etter 1 mnd med motorbytte er det et stykk frustrert mann som river seg i håret helt til dette blir løst:S

Skrevet

Ja det er helt klart en mulighet, skal sjekke det om fem min, men må gå over motoren for har vært motorbytte så mulig noen slanger står feil, eller reima til vannpumpa ikke er der.

Skrevet

Du har vel ikke glemt og montert viftreima??Har vel en lufteskrue på termostathuset og på disse,men va det veldig te trøkk i den??Sje om eksosn e fin på den og sje att det ikke e vann i oljen på den.Kan jo vær topppakning og...

Skrevet

Neida viftereima sitter der den, ja har lufteskruen på termostathuset kan jo prøve det, men er ordentlig trøkk i den øverste slangen inn til motoren men etter litt titting er det jo ikke der den dra inn kjøleveske, det er jo slangen under ekspansjonstanken. Er ikke toppakningen, motoren var helt fin når den ble tatt ut så toppakningen og ettersom eksosen er i fin form og ingen kjøleveskeoljesørpe rundt slanger og pakninger. Men har jo byttet motoren, men klarer ikke forstå at det kan være så mye luft i systemet at den blir bom tett:S Vannpumpa skulle også være helt fin.

Skrevet

Få høre om det løse seg når du prøve lufteskruen på termostatn da.

E jo ikke termostatn.For den e vel så godt som ny som æ skjønne.

Men sikker på att vannpumpa e i orden??

Og prøvekjørt du motoren før du kjøpt den??

Skrevet

Han kjøpte motoren av meg! og ja den motoren sang som ei lerke! ikke noe problem med den!

men som jeg skrev, sjekk at den er ordentlig luftet! at slangene til varmeapp er riktig! hvis du tviler sånn på termostat kan denne fjernes! men denne er det nok ikke!

se her! så får du ett bilde av hvordan det skal se ut

xhfo2et05vvvv5ctonf6.gif

Skrevet

Hehe du er virkelig den beste selgeren jeg har kjøpt noe av:D Lett litt etter det bilde der:P Men etter mye grubling og forskjellige metoder prøde jeg noe fryktelig enkelt. Som Alt annet på bmw har lufteskruen rustet fast fra helvete(det har også den gamle jeg hadde på forrige motor så sikkert et kjent problem) tok jeg å skudde ut alle skruene rundt termostathode untatt det øverste, så begynte jeg å skru den bare litt ut, og når motoren er greit varm, freserer det ut av huset som det høres ut som den presser ut luft rundt huset, så ser egentlig ut som det er ENORMT mye luft i systemet(ganske logisk ettersom det er et motorbytte vi prater om) Men ettersom den som tok på seg jobben med dette trodde jeg virkelig at han hadde luftet litt, men ser ikke sånn ut. Må gjøre det dette i omganger fordi bilen blir for fort varm, og kommer ikke ut luft før motoren er varm. Høres også ut som etter jeg har slept ut mye luft kommer det litt kjøleveske ut av returslangen(hører en svært svak surkle lyd når jeg trykker på slangen) kanskje dette kommer til å løse problemet, får bare håpe jeg slepper inn for mye luft når jeg lufter på min måte:P

Skrevet

ja skulle fått opp skruen på ett vis! det at den ikke vil lufte før den blir varm er pga termostat! da motor blir driftsvarm åpner termostat! og vannet strømmer inn! (hvis det ikke var luft)

Skrevet

Du trenger ikke røre skruen på termostathuset. Den ryker mest sannsynlig bare av når den er gammel.

Jekk bilen litt foran, slik at radiator blir høyeste punkt, og bruk plast-lufteskruen på radiator.

ALLE M40r må luftes om de har vært drenert for vann.

Skrevet
se her! så får du ett bilde av hvordan det skal se ut

Det der er ikke M40 termostathuset! Men ser ut som M10.

Skrevet

Ja den får jeg nok opp uten store problemer, men gidder ikke dra den av ettersom jeg er litt frustrert fordi disse motorbytterene mine ikke har lufta før jeg fikk den igjen og dermed bruker litt vel mye krefter(klint på litt crc og varmer den litt opp i morgen så går den nok opp, men prøver min metode så kanskje bilen er i orden i kveld:D) Med litt frykt for å høres motorgrønn ut spør jeg uansett. Slangen fra ekspansjonstanken på undersiden mater motoren med kjøleveske, og slangen som er koblet til termostathuset er returslangen som tar imot varm kjøleveske når termostaten blir varm nok til å sleppe gjennom Kjøleveske? Røre på toppen av ekspansjonstanken er vel da en overstyringsslange som kjører varm veske rett inn i ekspansjonstanken hvis termostaten er ødelagt. (Eller tettet med luft:P) Har jeg nå forstatt veien til kjølevesken?:P

Skrevet

Hørtes ut som en lur ide, skal jeg ta en tur ut nå og prøve. Ja begynner å forstå at denne luftingen er svært viktig på disse motorene( Noe han som byttet motoren også skal få utrykkelig beskjed om:P) er vel kanskje dette bilde som er bedre: k08r8td9qnk1nzs36p3a.jpg

Noen som har enda bedre bilde så sier jeg takk, kan aldri få nok kunskap og greit å vite ruta til kjøleveska:)

Skrevet

Det ser virkelig ut som det hjalp:D Ingen mulighet til å få temp over 2/3 av måleren i tillegg til at det kom endel damp ut av lufteskruen på radiatoren(hvorfor i huleste har man en så dum lufteskrue på termostathuset når man har har en såå genial en på radiatoren:) Takker for mye god hjelp. Skal vente til den blir kald og fylle på riktig mengde Kjøleveske så kan det hende jeg kan si Takk for all hjelp og trenger ikke noe mer, E30 går som ei kule:D

Skrevet

Har også funnet ut at jeg har tenkt feil vei, så det jeg har kalt returrør er slangen(med termostathuset) inn til motoren mens de andre på venstre side av motoren er returslanger:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...