bimmer530 Skrevet Mars 16, 2011 Skrevet Mars 16, 2011 Ok, jeg har ikke lest akkurat hva dine symptomer var, jeg tenkte på mest på DanielMK. Ja det er en hensikt med swirl flaps (hvilket også står ganske bra beskrevet i tråden min), det er å minke det effektive arealet på innsuget, dermed øke hastigheten på lufta, dermed øke fyllingsgraden på veldig lave turtall og veldig lav belastning. Men dette utgjør så lite at det normmalt ikke merkes noe som helst. Ja dette er rart,må liksom gi mye mere gass før bilen reagerer slik den gjorde før,virker på en måte latere rett å slett. Dette med hopping opp og ned på turtall er jeg egentlig helt rådvill på nå...i o m at bilen har nyeste software på motorstyring og gear,oljen på aut kassa var skiftet for 50.000km siden i følge forrige eier.
TRF Skrevet Mars 16, 2011 Skrevet Mars 16, 2011 Dersom du har et motorproblem, les gjennom tråden min, tenk litt over hva du selv tror det kan være (mateside, trykkside, osv). Latere skyldes ofte MAF, men kan også skyldes mangel på diesel (lavt matetrykk, dieselfilter osv)
bimmer530 Skrevet Mars 16, 2011 Skrevet Mars 16, 2011 Dersom du har et motorproblem, les gjennom tråden min, tenk litt over hva du selv tror det kan være (mateside, trykkside, osv).Latere skyldes ofte MAF, men kan også skyldes mangel på diesel (lavt matetrykk, dieselfilter osv) Eneste jeg kan komme på som kunne skjedd er at det kunne kommet noe sot el inn i map sensorsen når jeg drev jobbet med innsuget,kan ta den ut å kontrolere den event. Er jo rart om det kun er min bil som blir dårligere ved mod av innsuget..Hadde ikke blinplugger til flapsene så jeg kuttet akslingene puttet de inn igjen å tettet fra utsiden med frontrutelim slik at de ikke kommer noen vei.kuttet da ut staget fra mellom flapsene å lot vakumventilen sitte som før med vakum tilkoblet.
TRF Skrevet Mars 16, 2011 Skrevet Mars 16, 2011 Høres ut som du har gjort ting riktig, dog bruker jeg plugger selv. Men dersom du har drevet med "rengjøring" uten å fjerne map sensor, så kan det tenkes at du får drit i den ja. Og ja, det er litt rart at bare du får problemer, og da er det ikke så lurt å si at dette er noe man ikke bør gjøre, da "alle andre" enn deg går det bra med.
mheieren Skrevet Mars 17, 2011 Forfatter Skrevet Mars 17, 2011 [- MEN, at etter at det ble plussgrader i lufta (de siste to dagene er første gang det er PLUSSgrader siden vinteren slo nn, har vert over +5 grader i to dager her nå) - så girer bilen heilt fint, ingen pendling eller noen ting som helst. Og då eg kjøpte bilen om våren, var alt i orden, heilt til minusgradene kom. Og nå er minusgradene borte, og den girer helt fint. Må kjøre bilen i noen dager til for å stadfeste det 100% - men bilen girer like fint som den gjorde i sommer, og pendlingen er helt borte. Nå har det gått et par dager, er du fortsatt fornøyd?
OJBMW Skrevet Mars 17, 2011 Skrevet Mars 17, 2011 Mulig jeg er helt på jordet her.......men leste gjennom manualen på min 520d å der står det at du kan oppleve ujevn giring og ujevnt turtal ved landeveiskjøring (over 65km) når partikkelfilteret renses. Mulig dette gjerne skjer oftere ved mye små kjøring???
DanielMK Skrevet Mars 17, 2011 Skrevet Mars 17, 2011 [- MEN, at etter at det ble plussgrader i lufta (de siste to dagene er første gang det er PLUSSgrader siden vinteren slo nn, har vert over +5 grader i to dager her nå) - så girer bilen heilt fint, ingen pendling eller noen ting som helst. Og då eg kjøpte bilen om våren, var alt i orden, heilt til minusgradene kom. Og nå er minusgradene borte, og den girer helt fint. Må kjøre bilen i noen dager til for å stadfeste det 100% - men bilen girer like fint som den gjorde i sommer, og pendlingen er helt borte. Nå har det gått et par dager, er du fortsatt fornøyd? Bilen girer helt fint, og har ikkje sett noe til turteller-hoppinga, etter at plussgradene kom! Så, ja ... Raaaaaare greier ...
mheieren Skrevet Mars 17, 2011 Forfatter Skrevet Mars 17, 2011 Hmmm...ja det er jo utrolig snodig. På lørdag får jeg testet min også på en vei der det er noen partier der den bestandig begynner med ujevnt turtall. Begynt å bli ganske mildt her nå også, så da blir det spennende å se om min også plutselig har reparert seg selv Mulig jeg er helt på jordet her.......men leste gjennom manualen på min 520d å der står det at du kan oppleve ujevn giring og ujevnt turtal ved landeveiskjøring (over 65km) når partikkelfilteret renses. Mulig dette gjerne skjer oftere ved mye små kjøring??? Min er en 2003 modell, så den har ikke partikkelfilter
mheieren Skrevet Mars 27, 2011 Forfatter Skrevet Mars 27, 2011 Oppdatering: Min bil likte seg ikke noe bedre i varmt vær, har kjørt litt mens det er plussgrader nå og samme hoppingen på turtall. Har lest litt rundt på diverse forumer og sett noen som har hatt lignende problemer så har det skyldtes luftmassemåler/MAF. Koblet fra den her om dagen og kjørte en tur, bilen gikk helt fint og stødig på turtall! I tillegg gikk den mye finere på tomgang, mer kultivert. Kommer til å prøve å bytte denne og se om det da løser saken.
bimmer530 Skrevet Mars 27, 2011 Skrevet Mars 27, 2011 Oppdatering: Min bil likte seg ikke noe bedre i varmt vær, har kjørt litt mens det er plussgrader nå og samme hoppingen på turtall. Har lest litt rundt på diverse forumer og sett noen som har hatt lignende problemer så har det skyldtes luftmassemåler/MAF. Koblet fra den her om dagen og kjørte en tur, bilen gikk helt fint og stødig på turtall! I tillegg gikk den mye finere på tomgang, mer kultivert. Kommer til å prøve å bytte denne og se om det da løser saken. Jeg har skiftet olje og filter på aut kassa(grunnet litt lekkasje fra bunnpanne),blendet egr ventil samt prøvd en annen gasspedal for å event utelukke gasspedal possisjons føleren.. har etter dette hatt dette symtomet et par ganger,skjer altså ikke hver dag,har i helga kjørt en tur på ca 18 mil uten ett eneste tilfelle av hopping så er igrunn ikke så mye klokere men bilen er jo bedre enn den var... Men ser ut til at det er verdt et forsøk å sjekke MAF også. Viser til tidligere i innlegget her ang ikke fornøyd etter fjerning av swirl flaps så ble bilen "lik seg " igjen etter rengjøring av MAP sensor,blending av egr ventilen og slettet feilkoder på motorstyring.
Alarmero Skrevet Mars 27, 2011 Skrevet Mars 27, 2011 Jo...min funker fint HELT ÆRLIG LISSOM!bare å søke på nettet....er omtalt opp og ned på forumer om at en slik "restart" av girkassa funker... det eneste som skjer med den prosedyren er at den sletter minne av kjørestil m.m i girkasse. jeg er selv blitt frarådet og gjøre dette gjentatte ganger av bmw i karlstad, fikk bare beskjed av dem og gjøre dette på gammle 730,en når jeg kjøpte den for og lere den min måte og kjøre på
bimmer530 Skrevet April 12, 2011 Skrevet April 12, 2011 Noen her som har funnet ut noen mere ang hopping opp og ned på turtall? Har fortsatt dette problemet på min bil , dog ikke hver dag det er like galt .. virker helller ikke som utetemp og oljetemp på gearkassa har noe å si.
mheieren Skrevet April 12, 2011 Forfatter Skrevet April 12, 2011 Jeg får antageligvis byttet LMM i løpet av et par dager så jeg kan rapportere tilbake om det hjalp noe, temperatur har heller ingen innvirkning hos meg.
mheieren Skrevet April 15, 2011 Forfatter Skrevet April 15, 2011 Byttet LMM her om dagen og ikke rare forskjellen, den går vel kanskje noe penere, men turtallshoppingen fortsetter..aarghh! Begynner å bli lei det her nå. Spørsmålet er jo, når jeg for et par uker siden koblet fra LMM og tok en testtur så gikk den jo helt fint uten hopping på turtall. Så når det tydeligvis ikke er selve LMM som det er feil på, hva kan det da være? Lambdasonde?
LasseTheDude Skrevet Oktober 30, 2011 Skrevet Oktober 30, 2011 Jeg sliter med AKKURAT det samma sjøl på min 2003 730D!! Bmw finner ikke ut av det... LMM er bytta.. Software oppdatert.. Batteri bytta. Termostater bytta da begge disse var døde... Nå har dem prøvd å reparere bilen 2 ganger... Regner med det kommer til å fortsette, og da vurderer jeg å heve kjøpet fra selger! (Bilbutikken)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå