Peak Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 Hei, jeg kjøpte bilen min i sept. 2010 og igjen solgt nå for en ukes tid siden, hva skjer med årsavgiften? Jeg sa til kjøper at prisen er ikke inklusiv årsavgift og dette ble "huket" av i en kolonne kjøpskontrakt men ikke direkte skrevet ned. Hva skjer og hva kan jeg forvente ligger i postkassen min i en av de nærmeste dagene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 Den som sto som eier av bilen 1.1 får årsavgift. Purringen vil dog sendes ut til ny eier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Februar 14, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2011 Hva mener du med "purringen"? Skal jeg la vær å betale regningen? Så sendes samme regning ut til ny eier? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 Ja, er ganske sikker på det... Purringen vil dog ikke komme før i mai, hvis jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 er omvendt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 Hva er omvendt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Februar 14, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2011 Det lille jeg skjønte fra "toll.no" sin forklaring virket det du sier kjent. Takker for svar sjef. Om det er fler som har meninger eller fasit svar på dette fortsett å post. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Februar 14, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2011 At han får den første regningen ? Og at jeg får purringen? Helt sikker på dette dicky? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 Det stemmer i hvertfall ikke. Den som står som eier av bilen 1.1 får regning. Purringen er jeg bittelitt usikker på, men er ganske sikker på at den tilfaller ny eier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Februar 14, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2011 Ja får håpe det er som du sier, vil helst ikke betale noen avgift på en bil jeg ikke lenger eier. Men holder et avkryss i en kolonne i kontraktene vi skrev + en muntlig avtale på at HAN skal betale avgiften? Eller måtte jeg spesifisert meg bedre i kontraktene da han overtok bilen forige uke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andyskog Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Dersom kjøper er ærlig og ryddig holder han nok denne muntlige avtalen. Personlig ville eg uansett skrevet det i kontrakten i tillegg til avkryssingen, da foreligger det vertfall ingen tvil rundt spørsmålet. Eiger 1.1 får tilsendt årsavgiften, men denne er jo bare å videresende, rekner med du har adressen til kjøper av bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Det er den som er registrert som eier pr 1. januar som er ansvarlig for at avgiften blir betalt det gjeldende året. Selger man bilen før årsavgiften forfaller til betaling, blir man ikke fritatt for betalingsplikten. Regningen blir sendt til den som sto registrert som eier pr. 1. januar, noe som i praksis betyr at man sitter igjen med regningen hvis kjøper ikke betaler. Blir kjøretøyet registrert på ny eier innen forfall, vil et eventuelt påkrav (purring) bli sendt til ny eier. Ved salg før forfall av årsavgiften, anbefales det at man regulerer hvem som er ansvarlig for betaling av avgiften i kjøpekontrakten. Det kan imidlertid være lurt å betale årsavgiften før/ ved overlevering av bilen. I de tilfeller årsavgiften ikke betales, vil den bli rettslig inndrevet ved begjæring om utlegg til dekning av utestående krav. Kravet rettets mot den som sto registrert som eier pr 1. januar. Tollvesnet er ikke bundet av avtaler som måtte være inngått mellom selger og kjøper knyttet til fordeling av avgiftskravet. Dette kan bety trekk i lønn/trygdeutbetaling, avholdelse av utlegg med pant i eiendeler m.m. Edit: ny eier kan la være å betale avgiften, og la deg ta den, uansett hva som står i kontrakten. har selv gjort dette ved kjøp av bil i februar, da gikk avgiften 2 eiere tilbake jeg fikk purring 2 ganger, ringte dem og la fram historien, og ja, er eier pr 1.1 som får den, flott sa jeg og la på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Februar 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2011 Takker for svar her, men etter litt forskjellige meninger tok jeg en telefon til "Toll" og fikk dette avklart: Jeg får regningen i posten 01.01, om jeg ikke betaler får nye eier regningen/purringen 22 mai 2011 om han ikke betaler den kommer det tilbake på meg fra statens inkrevningssentral om at jeg MÅ snarest betale. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 hiluxen registrerte jeg på meg i januar. jeg fikk just årsavgiften som e faktura Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MasterNik Skrevet Februar 15, 2011 Share Skrevet Februar 15, 2011 Så det betyr at jeg kan droppe å betale årsavgiften for min bil som ble kjøpt i slutten av Januar og selger blir sittende igjen med kravet? Syns han fortjener dette da jeg ikke fikk det jeg forventet ved handelen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå