quatro84 Skrevet Februar 15, 2011 Skrevet Februar 15, 2011 gamle topplageret passet ikke på coiloverene fremme. men har noen forsterket meyle topplager. men selve demper stangen med gjengeparti virker litt for kort iforhold til topplageret. har jeg en annen type topplager som er noe tjukkere? part nr:31331 092885 bilen jeg har er en 1992 e36 325... legger med noen bilder. type coilover er tyske Hiltrac nye meyle er noe "tjukkere" har mer gummi... hullet til de gamle topplagerene er litt større enn meyle. de gamle topplagerene er for store for coilover demperen. regner med den blå hylsa skal være med på toppen under topplageret? meyle topplager gjengene stikker bare så vidt ut. og dette UTEN den blå skiven som hører til coiloverene. har satt på skiven fra gamle topplager på toppen her.
Olelink Skrevet Februar 15, 2011 Skrevet Februar 15, 2011 Ikke rart siden mutteren på ett orginalt topplager er senket ned i topplagret, se nederste bildet. Hva slags skive er det du sier du har satt på toppen fra det gamle topplagret ? Ser ut som du har lagt på en ganske stor skive oppå tårnlagret. Skal bare være en liten skive mellom tårnlager og mutter på oversiden, se tegningen: Her ser du ett montert topplager på e36 (vel og merke ett forsterket m3 topplager med offset på demperene, men ser likt ut mtp montering av topplager på demperen).
ZhilleN Skrevet Februar 15, 2011 Skrevet Februar 15, 2011 Den skiva som olelink har bilde av (9) skal også være med ja, denne holder fjøra de på plass i bunn, slik at den står i riktig posisjon, eller er dette med bare fjøra, og ikke coilovers, nei nå ble jeg usikker..
Olelink Skrevet Februar 15, 2011 Skrevet Februar 15, 2011 Den skiva som olelink har bilde av (9) skal også være med ja, denne holder fjøra de på plass i bunn, slik at den står i riktig posisjon, eller er dette med bare fjøra, og ikke coilovers, nei nå ble jeg usikker.. På coilover skal man ikke ha nr 9 på bildet nei. Det er fjærgummien til en orginal fjær og vil bli alt for stor da coilovere bruker fjærer med mye mindre diameter. Men denne har da heller ikke trådstarter spurt om...
ZhilleN Skrevet Februar 15, 2011 Skrevet Februar 15, 2011 Nei, men tenkte litt feil, blanda mellom coilover og vanlige fjører
quatro84 Skrevet Februar 16, 2011 Forfatter Skrevet Februar 16, 2011 Mener "hjelpefjærene" skal stå i bunn. Hei! skal den minste fjøra stå i bunn kanskje ja?? når jeg fikk settet så var alt montert denne veien med den minste fjøra på topp... men har sett noen bilder her og der. og da ligger den fjøra på bunnen som du sier.... hmm.. er det noen fjørklemmer som passer coilover altså. veldig små fjører da med lite mellomrom... går det an og montere de på hub og jekke de på plass under bærebroa kanskje?
quatro84 Skrevet Februar 16, 2011 Forfatter Skrevet Februar 16, 2011 Ikke rart siden mutteren på ett orginalt topplager er senket ned i topplagret,se nederste bildet. Hva slags skive er det du sier du har satt på toppen fra det gamle topplagret ? Ser ut som du har lagt på en ganske stor skive oppå tårnlagret. Skal bare være en liten skive mellom tårnlager og mutter på oversiden, se tegningen: Her ser du ett montert topplager på e36 (vel og merke ett forsterket m3 topplager med offset på demperene, men ser likt ut mtp montering av topplager på demperen). hei! kan være her problemet ligger da?? det er en god nedsenking i det nye topplageret. tok toppskiven fra det gamle topplageret. under mutteren på coiloveren er det en liten skive da. litt større enn mutteren bare... er det bare den som skal være på toppen? under så regner jeg med at den blå konen skal stå med "pyramiden" oppover? som på ene bildet..men da vil den blå hylsen presse på lageret? denne toppskiven (nr.5) monterte jeg. en annen type igjen. denne typen har ikke jeg. dette er fra 1992/6 og utover. har vel modellen før jeg da... ser det er noe forskjell fra 1992/6. har ikke dette extra støtte staget. kom dette etter 1992/6? er usikker når 92 min bil er produsert.
quatro84 Skrevet Februar 16, 2011 Forfatter Skrevet Februar 16, 2011 ifølge denne siden er også topplageret forrandret etter 1992/6 men det passer vel kanskje overens...? http://www.turnermotorsport.com/p-3668-e36-318i325i-front-upper-strut-mount.aspx fikk opp denne infoen om bilen hos mekonomen: KJØRETØYDATA Kjøretøy: BMW 325 IA - Understellsnummer: WBACB41050FE59664 Typegodkjenningsnummer: Årsmodell: 1992 Førstegangsreg.: 0 Førstegangsreg. i Norge: 19951109 Avregistreringsdato: 0 Importert: J
Olelink Skrevet Februar 16, 2011 Skrevet Februar 16, 2011 Du skal ikke ha den store skiva (nr 5 på det første bildet du la ut) nei. Det topplagret du har ser jo ut som det på den andre tegningen du la ut. Ja, den blå "pyramiden" skal peke opp mot topplagret. Også du må huske den store flate skiva under topplagret, den er der for å hindre at demperen slår seg gjennom topplagret om gummien revner av slitasje eller skade. Også må du huske den tynne skiva som fungerer som støvtetting på kulelagret i topplagret. Innstalasjonen blir som på tegningen under, 16 er støvtettingen, 17 er den store flate skiva. Under 17 kommer "pyramiden". (du skal såklart ikke ha nr 18, 19 og 20 da dette er for orginal fjærer og dempere). Btw, Din bil er produsert 12/1991.
quatro84 Skrevet Februar 16, 2011 Forfatter Skrevet Februar 16, 2011 Du skal ikke ha den store skiva (nr 5 på det første bildet du la ut) nei.Det topplagret du har ser jo ut som det på den andre tegningen du la ut. Ja, den blå "pyramiden" skal peke opp mot topplagret. Også du må huske den store flate skiva under topplagret, den er der for å hindre at demperen slår seg gjennom topplagret om gummien revner av slitasje eller skade. Også må du huske den tynne skiva som fungerer som støvtetting på kulelagret i topplagret. Innstalasjonen blir som på tegningen under, 16 er støvtettingen, 17 er den store flate skiva. Under 17 kommer "pyramiden". (du skal såklart ikke ha nr 18, 19 og 20 da dette er for orginal fjærer og dempere). Btw, Din bil er produsert 12/1991. okey! da er jeg med! har ikke de skivene liggende. jeg har den andre demperen... bestille de delene fra gs-bildeler da... så får jeg håpe det er plass til og skru dette sammen igjen.. takk for hjelpen. ble litt klokere. hehe
quatro84 Skrevet Februar 17, 2011 Forfatter Skrevet Februar 17, 2011 slik ser lageret fra oversiden.. skal den skiven på toppen hvile på lageret? ingen støvbeskytter på toppen?
quatro84 Skrevet Februar 17, 2011 Forfatter Skrevet Februar 17, 2011 okey. den lille skiven + mutteren da. greit og få med seg alt når en først bestiller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå