|Ole| Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Ja, og lambda 1 er lambda 1 uansett om du kjører på mais eller raffinert olje.Derfor kan du bruke den samme måleren uansett:-) Takker, eg er ny i E85 verden så man veit jo aldri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Har hørt rykter om at doffen har dævva men det betyr ikke at det er sant det er mye mindre energi pr gram i ethanol kontra bensin. Derfor må det mer til, men brenner derfor også kaldere.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Bare husk at 14.7 egentlig er 9,6 så går dette bra det. Afr er jo ikke noe annet enn en annen måte å lese lambdaverdier på. Så derfor kan fortsatt tune etter "bensinafr" på e875 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Hmm... Må bite i meg litt av det jeg sa, når af er på 14.7 med e85 så tilsvarer det 9,76:1 ergo, du kan bruke en helt vanlig bbl men må ha f.eks større dyser, høyere trykk el. for å oppnå lambda 1 som vises som 14,7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Yes, kom meg i forkjøpet der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Ole| Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Var det eg og trudde så blei litt når eg las det der, dysene er jo allerede i hus. Mangler berre pumpa som skal i tanken så skal alt vere klart til E85... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Hva er det ungdommen sier, "eid"? Neida skal ikke være stygg:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Thøgersen Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Min oppfatning er vel igrunn at man på E85 heller kan magre av blandinga enn å fete opp for mye. Men herom strides sikkert de lærde, som med alt annet. Du mener at du kan kjøre magrere med sprit enn bensin? Prøv å fyll full tank med e85 så ser du hvor bra det går med mager blanding;) Jeg tenker på A/F på dellast/fullast på en riktig bygd turbomotor med E85, ikke på en urørt standardmotor. Mitt poeng her er at A/F på full last kan være høyere med E85 enn med vanlig bensin. For mye av den jungeljuicen vasker jo bort "all" smøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Kjør magert du lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Ole| Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Han skreiv: KAN... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Thøgersen Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 Kjør magert du lykke til Skal ikke kjøre på jungeljuice, så det er en uaktuell problemstilling for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 Han skreiv: KAN... Jeg skreiv ikke: KAN IKKE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Thøgersen Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 For å klargjøre mine innlegg, så er de basert på en bensin-A/F-måling på Bredbåndslambda med E85 som drivstoff, hvis jeg forklarte meg riktig her nå. Siden Etanolen har høyere oktantall og brenner kaldere, tror jeg ikke det er noe poeng i å fete opp blandinga altfor mye heller, som er vanlig prosedyre med bensin for å senke eksostemp. Det sies at tenningsbank er vanskeligere å oppdage med E85, men vet ikke om det er tilfelle? Har aldri hatt egen bil som går på E85, men har vært litt innblanda i bilene til ett par kompiser (hhv en Kadett GSI 8v turbo og en Ascona B med 16v turbo), E85 som drivstoff, og de går begge to på A/F på 12 på fullast på 1,8kg ladetrykk. Kadetten er bremset hos Alf Eng og senere av Geir Haugen, og Asconaen er bremset av Ringstad. (spørs vel hvor lenge den går da men. ) Dette da med "bensinkalibrert" måling. Begge bilene går som skålla troll, og har gjort det en god stund. Når de ble bremset, var det ingen vits i å fete opp blandinga no mer, ga ikke merkbar effektøkning selv med høyere tenning. Nå er det gjort ganske mye med disse motorene ellers, så det blir litt som å sammenligne epler og pærer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FTE Skrevet Januar 7, 2012 Share Skrevet Januar 7, 2012 Noen som kjører Gulf-olje på bilen sin? Vant gavekort på motorolje på GS treffet ifjor, men har ikke hentet ut noe ennå, og skal ha ny olje i år. Hvilken viskositet skal jeg gå for? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Januar 7, 2012 Share Skrevet Januar 7, 2012 Har kjørt gulf 10w60, er veldig bra den... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå