bmw520 Skrevet Februar 19, 2011 Skrevet Februar 19, 2011 Akkurat Kjøpt meg en 525tdsa touring e34 93mod, viste det var automat problem, men finner ikke helt ut av det, har søkt en masse på bimmers og autopower uten å finne no svar. Problemet er at den ikke reagerer i heletatt, etter forige eier så fungerte kassa, men etter at den har stått en stund, så skulle forige eier flytte på den, men da var kassa helt død, den rikker seg ikke på noen gir i heletatt, har selv prøvd dette, og det skjer ingenting, kan dette være et elektronisk problem eller er det mekanisk? noen som har peil på dette?
Rogern Skrevet Februar 19, 2011 Skrevet Februar 19, 2011 Jeg hadde en opel senator med automat en gang i tiden. Den sto en hel vinter ute uten å bli brukt. Da sommeren kom å den skulle brukes, skjedde det ingenting da jeg satte den i gir. Da ble jeg fortalt at det bare var å sette den i gir med brekket på å gå inn å ta seg en kopp kaffe etter en halvtime sjekket jeg igjen å da gikk det såvidt an å kjøre. Etter litt kjøring ble den helt bra igjen. Funket til meg
bmw520 Skrevet Februar 19, 2011 Forfatter Skrevet Februar 19, 2011 Hm, merkelig, har stått 3-4mnd tror jeg, er skit at automaten ikke tåler mer da
bmw520 Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Skrevet Februar 20, 2011 Som sagt så er bilen akkurat kommet i mitt eie, så har prøvd den lite, men prøvde den litt mer idag, og den går bakover med en del gass, men ikke framover, den beveger seg så vidt, men da er det mye gass, og det er jo liten vits å drive med, regner med den er i nødmodus, ser det er et tegn i displayet på instrumentet, det er et tagghjul eller noe, er det nødmodus? har ikke noe særlig peiling på automat til bmw
Leo Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 I nødmodus går bilen framover, men veldig begrenset fart (30 km tror jeg det var) Det høres ut som om datastyringen kan ha gått, men jeg tror det er converteren/pumpen som har gått Da får du nemlig ikke pumpet opp noe trykk til kassen - og dermed ingen bevegelse En måte å se om det er mekanisk feil er å se på oljen, tapp av litt. Er den hvit, brun eller svart er oljen ødelagt. Se etter grums i oljen også. Som sagt tror det er converteren som har gådt. Da må du ned med kassen - convereteren er den runde tingen som står skrudd fast til svinghjulet. Får å skru løs denne må du snurre motoren manuelt til hver enkelt skrue/bolt. Kommer til fra bunnen av kassen mellom motor og gear. Et drennshull som er stort nok for verktøy. Du må skru av den før du tar av kassen etter det jeg husker Står beskrevet i Haynes boka
bmw520 Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Skrevet Februar 20, 2011 Hehehe, vet hva en converter er, men har ikke så peil på denne type kasse. Ok da kan det jo være som du sier da,ang pumpen converteren, for den går ikke fremover i heletatt så
Leo Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Det er jo en relativt enkel jobb for en som liker å skru og har en par jekker for hånden He he he he belag deg på at det tar tid....... Ut med kassa må en lell når den ikke funke (trønder sjø)......
bmw520 Skrevet Februar 21, 2011 Forfatter Skrevet Februar 21, 2011 Regnet med at kassa må ut etter utsagnet ditt, men jeg gidder ikke å legge for mye arb i kassa, da bygger jeg heller om til manuell, hadde nok håpet på at det var kurant årsak til automat problemet gitt. men skjer dette helt plutselig det da?
Leo Skrevet Februar 21, 2011 Skrevet Februar 21, 2011 Når den blir stående ei stund, som feks noen mnder så kan det skje desverre. Dyr egenopplevelse
Robin L Skrevet Februar 21, 2011 Skrevet Februar 21, 2011 hvorfor skal kassa klikke av å ikke blitt brukt på ei stund? bmwn min står jo inne for vinteren den. tror ikke det vil gi noe problem liksom. sjekk olja di du. enkleste å begynn med.
bmw520 Skrevet Februar 22, 2011 Forfatter Skrevet Februar 22, 2011 Hadde tenkt det, men ville høre her først før jeg gidder, har verken smøregrav eller bukk, så da må den opp på pallbukker, men den går i revers da kan det være pumpa eller noe da da?
Leo Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Ja det kan være en kombinasjon av dårlig pumpe, clucher og ventiler Så når en tapper av oljen og ser på den får en noen svar. Deretter kan du jo fyllle opp igjen og starte bilen og kjøre gjennom alle girene. Repiter dette. Peile oljen. Evt skife igjen. Da får du svar på om det funke eller ikke. Biltema sin koster ikke skjorta og funke som den skal.
bergeee Skrevet Oktober 3, 2011 Skrevet Oktober 3, 2011 kjøpte en 525tds her for litt siden, der var automatkasse helt død, skjedde ikke noe når jeg putta den i gir, gamle eier sa den hadde begynnt og hoppe ut av gir når han sto stille, kjørte i mellom alle gira og prøvde og gasse litt og herje, og jaggu røkka den til igjen:) da funka den ganske fjell i drive men ikke på reversen. så vidt den tusla og gikk bakover, men trur at viss jeg hadde prøvd litt mere så hadde den nok kommet i revers og:) men jeg har kjøpt ny girkasse:) bilen sto et halvt år før jeg kjøpte den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå