Tore_S Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Ser at den bilen jeg har (F10 525da) har blitt 11 100,- dyrere (grunnprisen, uten noe ekstra) etter at garantien ble utvidet, eller er det bare tilfeldigheter at det kom en pris økning nå? klart de skal jo dekke inn eventuelle garanti feil, men jeg synes det burde være opp til vær enkelt om man vil ha denne garantien, slitedeler blir jo uansett ikke dekt og vi har jo en vannvittig bra forbrukerkjøpslov i Norge, trenger vi 5 års garanti når vi har denne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 EU har en minimumsgrense på 2 år fra kjøpstidspunktet når det gjelder garanti og reklamasjonsrett på produkter. Blandt annet Danmark og Slovakia følger denne minimumsgrensen, mens land som Sverige, Finland, Spania, Irland, England m.fl (inkl. Island og Norge) følger den anbefalte garanti og reklamasjonsretten på 5 år. Noen land har en tilsvarende omfattende og god forbrukerkjøpslov som Norge. Dette gjelder først og fremst Sverige og Finland. Andre land har andre løsninger som i f.eks Nederland der man har en varierende reklamasjonsrett (dog minst to år) avhengig av hvor lang tid produktet må antas å holde. Gode hvitevarer har f.eks normalt 10 års garanti og reklamasjonsrett i Nederland. De fleste land har uavhengige klagenemd (inkl. Nederland), men i land som f.eks Belgia og England må forbrukerne selv betale evt. saker de vil ha belyst i rettsapparatet. På den annen side kan forbukerne i England kreve pengene i retur når som helst innenfor de 5 årene garanti og reklamasjonsretten gjelder hvis en feil eller mangel er dokumentert og de leverer produktet tilbake til produsenten. De behøver ikke å gå via forhandleren for å hevde denne retten. På mange måter virker det derfor som om Norge plasserer seg i den fornuftige enden når det gjelder forbrukerrettigheter vis a vis andre land i Europa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Selskaper og firmaer overvåker hva folk skriver i sosiale medier... http://www.b.dk/nyheder/selskaber-overv ... a-facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Ja de blitt dyrere etter garantien. Men ikke alle. Den som økte mest var x5, x6 og 7 serien. de økte med 2500 kr etter hva jeg husker. Beløpet du snakker om er årligprisøkning, avgiftsøkning og garantiøkning vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore_S Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 20, 2011 Ja de blitt dyrere etter garantien. Men ikke alle. Den som økte mest var x5, x6 og 7 serien. de økte med 2500 kr etter hva jeg husker. Beløpet du snakker om er årligprisøkning, avgiftsøkning og garantiøkning vil jeg tro. Du har nok rett i det 2500,- er jo ikke så mye! Men jeg tviler litt på at vi står noe sterkere en kjøpsloven vi har.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JøranD Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Men, jeg synes at det uansett er en ekstra trygghet. Jeg skal bytte bil i løpet av ett års tid, antakelig kliss ny X1 (venter også på Audi Q3 for å sammenlikne), og må innrømme at det var litt irriterende da så mange nye bilmerker fikk 5 år og ikke BMW. Men, nå er jo alt i boks, så da får vi se. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Ja de blitt dyrere etter garantien. Men ikke alle. Den som økte mest var x5, x6 og 7 serien. de økte med 2500 kr etter hva jeg husker. Beløpet du snakker om er årligprisøkning, avgiftsøkning og garantiøkning vil jeg tro. Du har nok rett i det 2500,- er jo ikke så mye! Men jeg tviler litt på at vi står noe sterkere en kjøpsloven vi har.... Enig og uenig. for de som har bilen registrert på firma der kjøpsloven gjelder(2 år) så er det kjempe forskjell. forbrukerkjøpsloven gjelder i 5 år for private, mens praksis er at over 100 000km ikke blir dekket. Garanti er også noe som skal overgå loven. Det som er moro nå er forskjellem på import og ikke, den blir stor! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore_S Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 20, 2011 Ja de blitt dyrere etter garantien. Men ikke alle. Den som økte mest var x5, x6 og 7 serien. de økte med 2500 kr etter hva jeg husker. Beløpet du snakker om er årligprisøkning, avgiftsøkning og garantiøkning vil jeg tro. Du har nok rett i det 2500,- er jo ikke så mye! Men jeg tviler litt på at vi står noe sterkere en kjøpsloven vi har.... Enig og uenig. for de som har bilen registrert på firma der kjøpsloven gjelder(2 år) så er det kjempe forskjell. forbrukerkjøpsloven gjelder i 5 år for private, mens praksis er at over 100 000km ikke blir dekket. Garanti er også noe som skal overgå loven. Det som er moro nå er forskjellem på import og ikke, den blir stor! selvfølgelig, tenkte ikke på at det også finnes firmaer som bruker bmw det er selvfølgelig en himlende forskjell der... og selvfølgelig import biler, de blir jo ikke dekket av kjøpsloven (ved privat import) vil tro at det blir slutt på privat import av biler som er nyere en 5 år.. (om ikke prisen på import biler går veldig mye ned) tenkte kun på ny bilkjøp for privat personer da jeg laga denne tråden, det blir jo litt feil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karsten Skrevet Februar 21, 2011 Share Skrevet Februar 21, 2011 Selskaper og firmaer overvåker hva folk skriver i sosiale medier... http://www.b.dk/nyheder/selskaber-overv ... a-facebook kanskje den norske stat skulle gjort det samme, så de hadde fått litt ideer om hva de måtte forbedre.... vent, kanskje de bare hadde gjort det værre... hmmmm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gaasen Skrevet Februar 21, 2011 Share Skrevet Februar 21, 2011 Ja de blitt dyrere etter garantien. Men ikke alle. Den som økte mest var x5, x6 og 7 serien. de økte med 2500 kr etter hva jeg husker. Beløpet du snakker om er årligprisøkning, avgiftsøkning og garantiøkning vil jeg tro. Du har nok rett i det 2500,- er jo ikke så mye! Men jeg tviler litt på at vi står noe sterkere en kjøpsloven vi har.... Enig og uenig. for de som har bilen registrert på firma der kjøpsloven gjelder(2 år) så er det kjempe forskjell. forbrukerkjøpsloven gjelder i 5 år for private, mens praksis er at over 100 000km ikke blir dekket. Garanti er også noe som skal overgå loven. Det som er moro nå er forskjellem på import og ikke, den blir stor! Tviler på det blir noen stor forskjell. Er flere ting som dekkes i fem år også på import, som f.eks rust.. Samt forsikringer som dekker hele drivlinja på nyere biler. Og går du over på bruktimport via firma, har flere gode garantier, som i beste fall kan være bedre enn nygaranti. ved f.eks. en 3-4 år gammel bil med 60-70.000 kjørte km, som kan få inntil 2 år garanti og inntil 45.000km. Når bilen da runder 100.000km eller 5 år, har den fremdeles garanti til ett evt bruktbilselskap. I tillegg så er det mange som heller ønsker en "bedre" importbil til samme eller lavere pris enn en norsk bil, da det er sjeldent att det er store problemer med bilene før 100.000km. Har tatt inn 11 biler det siste året og absolutt alle har vært storfornøyd med kjøpene og ingen har hatt problemer som jeg kjenner til. Men det er min spådom da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå