Gå til innhold

Mitt store dilemma; Restaurere eller bruke opp?


Wacman
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med blandede følelser angående hva jeg skal gjøre med bilen min.

Jeg kjøpte den opprinnelig for å ha en billig dagligbil samt muligens bygge inn større motor. Dette har jeg imidlertid droppet,da godkjenning er svært vanskelig og jeg må ha en lovlig bil jeg kan kjøre fullt forsikret.

Det er snakk om en 1987 518i Shadowline som har gått 163.000 km

Den er veldig fin inni,men har begynt å få rust på de kjedelige stedene. Etter en påkjørsel er også en dør og en skjerm byttet ut,men dessverre da med bittelitt fargeforskjell,noe som irriterer meg en hel del.

Dilemmaet er derfor som følger;

Gå ordentlig til verks, fjerne all rust, hellakkere bilen og beholde den til veteranstatus og forbi. (dette har jeg mest lyst til,men koster masse penger)

Fortsette å bruke bilen som svært billig dagligbil til den er så rusten at den ikke går gjennom EU-kontrollen lenger.

Er jo ikke så mange E28 i fin stand igjen der ute,så selv en 518i er jo begynt å bli verdt å ta vare på, men det er samtidig veldig dyrt å renovere en 23 år gammel bil om man vil ha det strøkent.

Innspill?

Her er noen bilder av bilen;

wgop2wb8lts38io13wk1.jpg

tk20m7asw5g56bm20y39.jpg

gxfzkzu2ygutu8z2elqr.jpg

981clvp7qcayrbqaovvr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know, men tanken med en eventuell restaurering er å beholde bilen i mange år. Etter en eventuell restaurering ville den nok blitt parkert på vintrene og kun kjørt om sommeren. Men det er dette med pengene, for skal jeg gjøre dette,vil jeg ha det gjort skikkelig. Tenker liksom på å ha en bil jeg kan ta med sønnen min som nå er to år ut i samt lære litt om skruing på. ;)

Men samtidig er det ikke noe jeg er helt klar for,å bruke 40.000,- eller deromkring på å få en bil jeg deretter ikke kan bruke daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selge for 5000 til meg må jo være en vinn, vinn sitivasjon.

Hehehe.

Nei, jeg tror nok bilen kan bli morsom og pusse opp, men da er det nesten ett must med oppgradering til M30.

Tror nok det vil bli en kjedelig bil i orginalstand selv om den er (etterhvert) sjelden.

Bare min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know, men tanken med en eventuell restaurering er å beholde bilen i mange år. Etter en eventuell restaurering ville den nok blitt parkert på vintrene og kun kjørt om sommeren. Men det er dette med pengene, for skal jeg gjøre dette,vil jeg ha det gjort skikkelig. Tenker liksom på å ha en bil jeg kan ta med sønnen min som nå er to år ut i samt lære litt om skruing på. ;)

Men samtidig er det ikke noe jeg er helt klar for,å bruke 40.000,- eller deromkring på å få en bil jeg deretter ikke kan bruke daglig.

Med 40 000,- kommer du ikke særlig langt om du skal restaurere hele bilen, dessverre. Har havnet på over 100 000,- inkl. bil på min nå, og jeg er ikke i nærheten av ferdig. Men dette er noe du må vurdere selv, personlig kunne jeg ikke kjørt i stykker en E30. Er du glad nok i E28'en din? :moroklem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

restaurere selvsagt, e30 kan du bruke opp.. dette er noe helt annet, det er en nydelig bil jo.

Off.

Dette ang. restaurering er noe du helt må avgjøre selv.

Økonomisk sett lønner det seg aldri å restaurere en bil, spesielt ikke en som er så veldig ettertraktet i utgangspunkt (iogmed at det er kun en 518).

Har restaurert et par biler før, og som regel blir det veeeeldig mye dyrere enn det markedsprisen er på bilen. Men om du virkelig elsker bilen og synes selv at det er verdt å restaurere den, så go for it :)

Om du ikke vil fullrestaurere, kan du jo event. restaurere den til fin bruksstandard? Dvs. ta rust, fikse mekaniske feil og lakkere kun de delene av bilen du trenger. Da kan du slippe unna med hvertfall halve prisen for en fullrestaurering og du får en fin bil du kan bruke uten å blakke deg helt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget glad i den bilen,den ser FOR fet ut med sharknosen sin og uten den helvetes krom-tåka den hadde i standardversjon. :P

Pr dags dato er den i perfekt mekanisk stand,minus en tank som lekker (ligger ny bensintank oppe på pappa's kontor,klar for montering).

Grunnen til at jeg snakker om 40k er fordi den er enda ikke gått over i "ihjælrustet" E28,så det er snakk om en del sliping (som jeg klarer selv) og en hellakkering pluss litt finish-arbeid.

Hva som eventuellt kommer under panseret etterhvert,får tiden vise,men det er karosseriet jeg da isåfall må bevare.

Som just turbo sier, dette er ikke en e30,men en E28 ;) begynner å bli få av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta litt etter litt? Hvis du absolutt ikke skal kvitte deg med den med det første, så kan du jo fikse på bilen litt etter litt. Da vil det ikke føles ut som "hele lønna" går til bilen og du må leve på brød og vann.. en e28 er jo verdt å ta vare på. Spesielt i original stand, 518 eller ei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du glad i bilen, så hold den på veien til du har spart opp, og sønnen din blir litt eldre, for så å restaurere den, som deres "felles" prosjekt kanskje? Lappe litt her og der, til den tid kommer.. Jeg skal gjøre det med e30'en min, selv om just turbodiesel ikke liker det;) Er jo verdt å ta vare på en 4 dørs e30 synes jeg.. Ingen andre som synes det, så blir jo ikke akkurat flere av de.. Lykke til, bilen din så fin ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmm... E28 er fine biler. Jeg husker da en venn av familien kjøpte en helt ny E28 M535iA i 1987. Selv om jeg akkurat hadde hatt en Porsche 928S var denne BMW´en litt av et råskinn. Jeg har derfor veldig gode preferanser når det gjelder akkurat E28... 8)

Spørsmålet er hva du legger i en restaurering. 40K er neppe nok til å få bilen opp i mint condition, men du får tatt all rust og skiftet alle vitale deler i understelet samt kanskje gjennomført et motorbytte (hvem sier at den skal forbli en 518i?). Jeg ville definitivt ha satset på en begrenset restaurering og gjennomført en konvertering som innebærer en eller annen M30 motor. Senere kan du gå videre med interiøret samt toppe totalinntrykket med en skikkelig lakk og nye lister. Go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E28 er et nydelig karrosseri og en av de bilene som gjorde meg tent på BMW da jeg var liten,den andre var 635csi E24.

Tror nok det blir til en slags over tid-restaurering,som foreslått over her. Det hadde vært skøy å beholde denne bilen lenge,sågar la min sønn arve den med tid og stunder.

Det er,som Fredrik poengterte,ikke akkurat gitt at den forblir en 518i hele sitt liv,bare at jeg pr. dags dato ikke vil bygge den om pga vansker med godkjenning. ;)

Folk som syns E36 er gromme sleder trenger jeg ikke høre på uansett. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...