Alpejohn Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Hei, Tenkte jeg måtte forhøre meg litt ang denne lille greia: Når bilen er kald (stått over natta, etter jobb, da gjerne 7-9 timer), tror også at dette gjelder kun når det er kaldt ute, vinter temperatur, alt fra 3-5 pluss og kaldere. Når jeg kommer og starter, setter den i D, so kjenner man at den kobler inn, jeg slipper bremsa, den siger litt fremmover, men så kommer det et lite nykk, så "kobler" den inn igjen, siger litt til, og et nykk, og så siger den videre. Virker som den kobler ut, eller glipper giret eller noe.. Dette skjer kun 2 ganger, ved kaldstart, og kun fremmover. Her en annen dag, var jeg ute og starta bilen ca 15-20 minutter før jeg var ferdig på jobb. Når jeg da skulle ta løst, skjedde ikke dette, da gikk den helt normalt, og ingen rykking. Ellers funker kassa kjempe fint, ingen unormale rykk, hard giring eller noe, ikke et vondt ord og si om den Og siden dette tydeligvis kun skjer når bilen er kald, (og jeg tror det kun skjer ved vinter vær, og kalde temperaturer, men ikke HELT sikker), så har jeg tenkt på om dette er et tegn på at oljen burde skiftes? Siden det virker som når den får stå og gå litt, og får litt tempereatur så skjer det ikke Håper noen har noe gode tips Mvh Fredrik
DanielMK Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Står ingenting om hvor langt bilen din har gått, men er det 100 000 ++ så er det bare bra å skifte olja ! Den kommer til å gire enda finere, og nykkene du skriver om forsvinner (mest sannsynlig) - uansett, skifte av olja på kassa etter 100 000 + forlenger levetida på kassa betydelig Har min 2004 530D e60 inne til girkasse-oljeskift as we speak, pga at eg opplevde mye av det samme som du skriver + at den har begynt å gire "hardere" og mer nykkete i det siste (bilen har gått 118 000)
Alpejohn Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Skrevet Februar 20, 2011 DanielMK skrev: Står ingenting om hvor langt bilen din har gått, men er det 100 000 ++ så er det bare bra å skifte olja ! Den kommer til å gire enda finere, og nykkene du skriver om forsvinner (mest sannsynlig) - uansett, skifte av olja på kassa etter 100 000 + forlenger levetida på kassa betydelig Har min 2004 530D e60 inne til girkasse-oljeskift as we speak, pga at eg opplevde mye av det samme som du skriver + at den har begynt å gire "hardere" og mer nykkete i det siste (bilen har gått 118 000) Sorry! Har gått 185 000 km Er jo et stykke, men om det har noe betydning så har den gått i Tyskland helt frem til 150 000 km Har helder ikke hengerkrok, så har ikke dratt noe tungt Når jeg tenker over det, så syns jeg kanskje den girer litt hardt? Merket i ste at den giret ned ( i nedoverbakke) med et lite rykk.. Så får ta og få bytta oljen på den tror jeg Vet du hvor mye dem tar på BMW for denne jobben? Inkludert olje og alt sammen? Dem sa 4000 til meg, men så andre som betalte 6000 på bmw. Da spurte jeg hva det kosta for og bytte olje på girkassa. Kom gjerne med tilbakemelding om eventuelle forandringer når du får igjen bilen Mvh Fredrik
Leo Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 +1 på oljeskift.... Gammel olje blir seigere og må bli litt varm først - før den får trykk nok.
Alpejohn Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Skrevet Februar 20, 2011 Leo skrev: +1 på oljeskift.... Gammel olje blir seigere og må bli litt varm først - før den får trykk nok. Tenkte på dette selv, at den må bli litt mer flytende for og få skikkelig trykk Nå ble jeg ganske lettet Får håpe det ordner seg med et skift
Leo Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Håper jeg å Det enkle er oftes best å løse først
Alpejohn Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Skrevet Februar 20, 2011 Leo skrev: Håper jeg å Det enkle er oftes best å løse først Du har vel ikke noe peil på hva dem tar for dette? Som skrevet i første post, så sa bmw 4000,- men mange jeg har sett som har betalt 6000,- ca. Tror jeg må ringe bmw i morra og spør Fyrn på rats kunne også bytte til meg, men dem ligger jo ned ved oslo elle noe slikt, så det blir litt vanskelig Litt skummelt og vær langt borte fra hjemme om kassa skulle slå seg vrang med ny olje og
Alpejohn Skrevet Februar 21, 2011 Forfatter Skrevet Februar 21, 2011 Ringde bmw i dag, og spurte på pris på oljeskift.. Fikk vel akkurat det svaret jeg regnet med jeg kom til og få: "Det er live-time olje på den, så den skal ikke byttes, vis du bytter kan det gjøre mer skade, da det kan løsne skitt som den nye oljen løser opp" bla bla bla.........! Anbefalte ikke og bytte på biler som hadde gått over 50 000 km.. Skal noe til og finne en E39 som har gått så lite Fikk snakke med verksmesteren, han mente det kunne være litt lite olje, men mente jeg kunne levere den inn så dem fikk ta en prøve av oljen og sjekke nivået Kan jo være logisk at det er litt lite olje, da oljen utvider seg når den blir varmere, og da blir nivået rett og det rykker ikke Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, kan vel ikke sjekke/etterfylle selv eller?
Leo Skrevet Februar 21, 2011 Skrevet Februar 21, 2011 Her er jeg på tynn jord... Disse kassene har jeg ikke skrudd på. Men gutta på Rats er vel de i Norge som er tryggest på dette og driver proff. BMW verksteder er ymse på automat - det er mange som sier ting bare fordi de ikke vet! Men hvis de renser kassen skikkelig og flucher godt. Skal det i prinsippet ikke være noe problem. Problemet er da om cluchene i kassa er så slitt at de bare slurer - eller converteren har godt. Min erfaring er at de sier bytt kasse til 40 000,- eller så. Min ambefling er kom deg til Rats og evt bruk Falc, Viking eller NaF til å hente deg hvis det stopper eller rett og slett be dem hente bilen hjemme hos deg av grunnet årsak og må til verksted. Egenandel kr. 500 på forsikringen. Lykke til.. PS få hør hva de finner ut og hva løsningen er
Alpejohn Skrevet Mars 19, 2011 Forfatter Skrevet Mars 19, 2011 Hei, Da har jeg funnet ut et par ting, positiv og negativ Var på EU kontroll i går, og siden jeg kjenner han som utførte den, så var jeg til stede og kikka under bilen. Alt så fint ut, og ble godkjent med 0 feil Men var en dunkelyd i forrstillingen, tårnlager og litt slitt stabstag foring Men! Da jeg var under og kikka, så jeg at kassa lekker olje, av simringen på utgående aksel! Ser ut til at den har kastet litt olje rundt også. Så da er det nok mangel på olje som gjør dette Her om dagen da det var 7 + grader ute, da var det ikke tegn til rykk etter bilen hadde stått i 8 timer Noen dager senere, ved 5 grader var det et lite rykk Hvordan er det og bytte denne simringen? Må man tappe ut all oljen eller kan man gjøre det uten? Tenkte kanskje vist RATS utfører slikt, at kanskje dem kan bytte den samtidig som jeg tar oljeskift
Leo Skrevet Mars 19, 2011 Skrevet Mars 19, 2011 Er noe usikker på om det går an og skifte denne uten og dele kassen eller om det er nok å ta av akslingen og skifte. Så det enkleste er vel å sjekke med Rats om dette er en enkel affære sammen med oljeskiftet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå