Gå til innhold

Nye baklykter til pre-facelift e87?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser etter nye baklykter til min 2005 120d (med original Xenon), den er jo pre facelift og jeg har lyst de faceliftede baklyktene. Men siden det ser ut til at det er for mye jobb å få bruke de nye LED baklyktene å virke så må jeg klare meg med de med konvensjonelt lys (ikke LED).

Ifølge denne tråden skal det være en smal sak å bytte de ut: http://www.babybmw.net/viewtopic.php?f=29&t=15081

Men, hvis jeg søker frem baklykter til en 2008 modell (altså den faceliftede) så finner jeg tre ulike...?!? Noen som vet hva som er forskjellen på disse (det første nummeret er delenummeret)?

Disse første heter noe med LED så jeg antar de er de nyeste som jeg ikke kan bruke:

63217181298 Bakljus-LED höger org Xenon-Ljus

63217181297 Bakljus-LED vänster org Xenon-Ljus

Disse heter noe med Xenon så de høres ut som de kan passe min bil... men jeg har jo eb pre facelift så det er jo mer gjetning:

63210432624 Bakljus sidovägg höger (HIGH VERSION) org Xenon-Ljus (HIGH VERSION)

63210432623 Bakljus sidovägg vänster (HIGH VERSION) org Xenon-Ljus (HIGH VERSION)

Også er det disse:

63210432622 Bakljus sidovägg höger (LOW VERSION) org (LOW VERSION)

63210432621 Bakljus sidovägg vänster (LOW VERSION) org (LOW VERSION)

Er det noen som vet hva forskjellen på high og low utgaven er?

Takknemlig for alle svar og tanker rundt emnet...

Skrevet
Ser etter nye baklykter til min 2005 120d (med original Xenon), den er jo pre facelift og jeg har lyst de faceliftede baklyktene. Men siden det ser ut til at det er for mye jobb å få bruke de nye LED baklyktene å virke så må jeg klare meg med de med konvensjonelt lys (ikke LED).

Ifølge denne tråden skal det være en smal sak å bytte de ut: http://www.babybmw.net/viewtopic.php?f=29&t=15081

Men, hvis jeg søker frem baklykter til en 2008 modell (altså den faceliftede) så finner jeg tre ulike...?!? Noen som vet hva som er forskjellen på disse (det første nummeret er delenummeret)?

Disse første heter noe med LED så jeg antar de er de nyeste som jeg ikke kan bruke:

63217181298 Bakljus-LED höger org Xenon-Ljus

63217181297 Bakljus-LED vänster org Xenon-Ljus

Disse heter noe med Xenon så de høres ut som de kan passe min bil... men jeg har jo eb pre facelift så det er jo mer gjetning:

63210432624 Bakljus sidovägg höger (HIGH VERSION) org Xenon-Ljus (HIGH VERSION)

63210432623 Bakljus sidovägg vänster (HIGH VERSION) org Xenon-Ljus (HIGH VERSION)

Også er det disse:

63210432622 Bakljus sidovägg höger (LOW VERSION) org (LOW VERSION)

63210432621 Bakljus sidovägg vänster (LOW VERSION) org (LOW VERSION)

Er det noen som vet hva forskjellen på high og low utgaven er?

Takknemlig for alle svar og tanker rundt emnet...

Jeg tror det er slik at ...21 og ...22 er Blackline uten LED og ...23 og ...24 er Blackline med LED. Videre er ...97 og ...98 vanlige røde og hvite baklykter med LED. Og til slutt finnes 63217164955 og 63217164956 som er vanlige røde og hvite baklys uten LED. Det finnes forresten et retrofit kit (63210441528) som gjør at du kan montere LED på en pre-facelift bil med Xenon. Men det koster noen kroner, og så må det kodes i tillegg.

Men her er det så mange nummer, at jeg ikke tar skylda hvis noe er feil! :)

Og så for å rote meg enda lenger ut på jordet, så lurer jeg på om ikke alle lampene lyser på samme måte, hvis du ikke kobler til LED? Du vil ha kjørelys og bremselys i øverste og nederste stripe uansett om du har LED eller ikke, hvis ikke du koder om bilen. Og du må bytte om pinner i kontakten uansett om det er med LED eller ikke, så jeg tror faktisk at du like godt kan kjøpe med LED.

Er det noen som kan bekrefte dette?

Jeg har forresten lurt litt på å prøve å lage en elektronikkboks med kabelsett som gjør at man kan putte facelift LED-lamper på alle E87, men da trenger jeg en baklampe med LED å teste på. Så hvis noen har en (eller helst to) å låne bort en stund, så er det bare å si fra. :)

Skrevet

Takker for svar... :-)

De tre ulike lyktene jeg har listet fant jeg på GS Bildeler sin elektroniske delekatalog... de to ekstra som du nevner var ikke listet der (55 og 56). Men det er mulig det finnes et fjerde sett.

Jeg vil i utgangspunktet ikke ha blackline så da er det jo mulig det er 55 og 56 jeg trenger.

Det du skriver om at man kanskje likegodt kan velge LED siden de lyser likt... betyr det at den røde stripen under blinklyset (altså der LED'ene er på LED lyktene) ikke lyser i det hele tatt på den faceliftede 1-serie uten Xenon? Hvis det området på lykten ikke lyser hva er det da, bare reflekser?

Jeg har vurdert LED, det hadde vært flottest, men ny footwell module som må programmeres, og muligens nytt kabelsett blir for dyrt og for mye arbeid. Og den jallaløsningen jeg har sett i en eller annen tråd der man kobler LED'ene til skiltlyset bak blir akkurat det... for jalla for meg ;-).

Men hvis det kan gjøres lettere så er det jo intr.

Mvh

Skrevet
Takker for svar... :-)

De tre ulike lyktene jeg har listet fant jeg på GS Bildeler sin elektroniske delekatalog... de to ekstra som du nevner var ikke listet der (55 og 56). Men det er mulig det finnes et fjerde sett.

Jeg vil i utgangspunktet ikke ha blackline så da er det jo mulig det er 55 og 56 jeg trenger.

Det du skriver om at man kanskje likegodt kan velge LED siden de lyser likt... betyr det at den røde stripen under blinklyset (altså der LED'ene er på LED lyktene) ikke lyser i det hele tatt på den faceliftede 1-serie uten Xenon? Hvis det området på lykten ikke lyser hva er det da, bare reflekser?

Jeg har vurdert LED, det hadde vært flottest, men ny footwell module som må programmeres, og muligens nytt kabelsett blir for dyrt og for mye arbeid. Og den jallaløsningen jeg har sett i en eller annen tråd der man kobler LED'ene til skiltlyset bak blir akkurat det... for jalla for meg ;-).

Men hvis det kan gjøres lettere så er det jo intr.

Mvh

Jeg er litt usikker på det med lysene, men jeg har sett facelift-biler der det bare lyser oppe og nede, ikke i midten. Men det kan jo være at dette er noe som ikke er originalt. Jeg har også lurt på hva det er i stedet for LED'ene i midtfeltet på disse lyktene.

Elektronikkboksen jeg tenkte på ville gjort om signalene fra lysmodulen, slik at LED ble kjørelys og feltene oppe og nede ble bremselys. Men den må ha 12V tilførsel, på samme måte som jallaløsningen, fordi det ser ut til at det ikke er permanent 12V ut til lampene på biler som ikke har LED. En forseggjort versjon ville hatt et kabelsett slik at du bare plugget alt sammen og slapp å bytte om på pinnene i kontaktene. Problemet er vel at det fort kan koste noen kroner dette også. :)

Skrevet

Riktig... jeg så en kommentar på et tysk forum om at på de faceliftede lyktene uten LED så trodde de det bare var reflektorer der LED-lampene var, så det stemmer kanskje at det bare ikke er noe lys der hvis man ikke har LED.

Noen som vet hvor man kan få tak i 63217164955 og 63217164956 lyktene til best pris?

Evt. hvis LED-lyktene har samme kontakt som 55 og 56 så kan jeg kanskje bare kjøpe de, og så bare ikke koble til tråden fra LED lampene. Men det forutsetter jo at kablingen ellers er lik 55 og 56 lyktene... hadde vært bra hvis noen kunne bekrefte om dette stemmer.

Jeg har lite lyst til å kjøpe LED lyktene og så oppdage at selv om jeg ikke bruker LED lampene så fungerer det ikke bra, eller jeg får feilmeldinger i info displayet, eller jeg er nødt til å rekode for å få det til å virke...

• 3 weeks later...
Skrevet
Riktig... jeg så en kommentar på et tysk forum om at på de faceliftede lyktene uten LED så trodde de det bare var reflektorer der LED-lampene var, så det stemmer kanskje at det bare ikke er noe lys der hvis man ikke har LED.

Noen som vet hvor man kan få tak i 63217164955 og 63217164956 lyktene til best pris?

Evt. hvis LED-lyktene har samme kontakt som 55 og 56 så kan jeg kanskje bare kjøpe de, og så bare ikke koble til tråden fra LED lampene. Men det forutsetter jo at kablingen ellers er lik 55 og 56 lyktene... hadde vært bra hvis noen kunne bekrefte om dette stemmer.

Jeg har lite lyst til å kjøpe LED lyktene og så oppdage at selv om jeg ikke bruker LED lampene så fungerer det ikke bra, eller jeg får feilmeldinger i info displayet, eller jeg er nødt til å rekode for å få det til å virke...

Har du kommet noe videre?

Jeg har kjøpt LED-lykter. Det er en egen pinne som gir spenning til LED-en, så jeg kan ikke skjønne annet enn at du kan kjøpe disse og bare la være å koble til LED-panelet. (Det jeg har lest på tyske forum, tyder også på dette.) Da har du mulighet til å koble på LED senere hvis du får lyst, og hvis du får behov for å selge dem, er de sannsynligvis lettere å bli kvitt.

Uansett om du velger LED eller ikke, så må du bytte om på plasseringen på pinnene i lampekontakten når du skal montere FL-lykter på pre-FL bil. På noen biler er det en styrepinne på kontakten som må kuttes vekk for at den skal passe på FL-lykter. Jeg har bestilt to nye kontakter, så slipper jeg å kutte de gamle. Pinnene som sitter på ledningene skal være like på alle modeller, så det skal bare være å ta dem ut av den gamle kontakten og putte dem inn i den nye.

Skrevet

Det er lys både oppe og nede på vanlige faceliftbaklykter uten LED. Men ikke akkurat der LED-stripa er på de andre. Og så er det også 2-stegs bremselys på de, vet ikke om pre-facelift har det? Tror kanskje det kom på facelift. Ved skikkelige harde nedbremsinger har den fem bremselys (både oppe og nede på baklyktene + det "tredje" over bakvinduet). Kanskje trøblete om en har check control, hvis ikke sikkert ingenting å tenke på.

Skrevet
Det er lys både oppe og nede på vanlige faceliftbaklykter uten LED. Men ikke akkurat der LED-stripa er på de andre. Og så er det også 2-stegs bremselys på de, vet ikke om pre-facelift har det? Tror kanskje det kom på facelift. Ved skikkelige harde nedbremsinger har den fem bremselys (både oppe og nede på baklyktene + det "tredje" over bakvinduet). Kanskje trøblete om en har check control, hvis ikke sikkert ingenting å tenke på.

Felles for alle er at de har en 21W pære oppe og en 21W pære nede. Så diagnosen vil se en 21W pære, uansett hva den brukes til. Hvis du har en pre-FL med kjørelys/bremselys nede og kjørelys/tåkelys oppe, så vil du få akkurat samme hvis du monterer en FL-lykt, uavhengig om det er LED eller ikke. (Etter at du har flyttet pinnene i kontakten, selvsagt.)

Tror forresten at to-trinns bremselys kom før FL. Mener det står nevnt som option i manualen på min 2005.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...