Gå til innhold

Kabling E39 (tempomat)


egilkv
 Share

Anbefalte innlegg

Har et prosjekt på å ettermontere en tempomat på en -97 e39 med M52.

Har delene som trengs, tror jeg, og lager min egen kabling. Men det jeg lurer på er hvor jeg best kobler meg til de ulike signalene. Det jeg trenger, er:

X243 (SW): RPM signal

X188 (SW/WS): Speed signal

X183 (WS/VI): Diagnostic

X181 (BL/RT): Brake light

X1264: 12V (fuse F46)

X1108: Ground

For alle disse signalene står det at de finnes "in footwell, driver's side under carpet", med et litt ubestemmelig bilde fra rundt pedalene et sted.

Det går en diger kabelbunt ned fra instrumentbordet og langs førerdøra, regner med at disse signalene finnes i denne? Men finnes det et godt sted som man kan koble seg til, eller må man bryte opp kabelbunten og koble seg inn rett på ledningene basert på fargekodene? Har ikke gått så langt bakover at jeg har skrudd ut førersetet.

PS: Hvis noen er interessert, kan jeg godt gi en beskrivelse, men det får nesten bli til etter at jeg har fått ting til å fungere, vil ikke lede noen inn på ville veier :) Har ikke lyst til å montere multifunksjonsratt, så planen min er å bruke en E36 hendel (som smatt direkte på plass i et spor på rattstammen, må bare lage et pent lite hull i plastdekselet), og en E36 kontroller (jeg antar da at RPM og Speed-signalene er noenlunde like på E36 og E39). Adapteret for å bruke E36 hendel på E39 kontroller er ikke lenger å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant svaret selv. Hvis andre har behov for dette, så er følgende signaler tilgjengelig på kontaktrekker som ligger under teppet foran førerstolen, inne ved roten av A-stolpen. Måtte skru ut setet for å få vippet teppet opp for å komme til.

X243 (SW): RPM signal

X188 (SW/WS): Speed signal

X183 (WS/VI): Diagnostic

X181 (BL/RT): Brake light

X1108: Ground

Det riktige 12-V signalet, X1264 (VI/GE) (skal være sikring F41), finnes i en koblingsstripe som befinner seg i en svart plastboks akkurat til venstre for selve rattstammen, inne mot torpedoveggen.

Noen som har delenr på den kontakten som passer i disse listene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at opplegget med å bruke E36 tempomat sammen med E36 spak ser ut til å fungere helt ypperlig. Det blir faktisk bedre enn BMWs originalløsning med å bruke E39-styring med adapter (som forøvrig ikke lenger finnes) fordi man slipper den ekstra knappen for å skru på. Det er bare å dra spaken mot "Accel", så er den i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men poenget er at jeg bruker en kontrollboks fra E36, delenr 65 71 8 352 766 tror jeg det er. Det gjør hele opplegget enklere. I tillegg trenger man en aktuator (ny eller gammel) med wire, pluss spaken fra E36. Har laget ledningsopplegget selv, hvis man får tak i et ledningsopplegg fra en E36 forenkler det jobben en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, men detter jo litt genialt! Foreløpig er det godt jobbet fra din side :)

Har en kompis som er i samme situasjon som deg nemlig, men han slo det fra seg da det ble for avansert når han måtte kjøpe e39 cc kontrolleren, for den er dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt dyrt burde det ikke bli så lenge man kjøper brukte deler. Jeg kjøpte kontrolleren for en drøy hundrelapp, aktuator med kabel for en drøy hundrelapp, spak for samme, og det eneste jeg trenger i tillegg til ledninger og kontakter er clutch-bryteren (61 31 8 360 421). Der ser man ofte eventyr-priser, men den bør koste rundt en hundrelapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tilkoblingene for en E36 kontroller.


  • 1 = aktuator (motor -) Tilkoble: Aktuator pin 1
    14 = aktuator (motor +) Tilkoble: Aktuator pin 4
    2 = clutch-bryter, tilkobles jord for automatgear Tilkoble: Clutch-bryter X121 pin 2 BL/BR
    15 nc
    3 = aktuator (potm, senter) Tilkoble: Aktuator pin 6
    16 nc
    4 nc
    17 = diagnose Tilkoble: WS/VI (X183 under teppet ved A-stolpe, førerside)
    5 = automatgear inn, legges åpen for manuell gear Tilkoble: BL/SW (X1659 pin 10, EWS-enhet)
    18 = inn: "Accel/Set" Tilkoble: Spak pin 3
    6 nc
    19 nc
    7 = automatgear ut, legges åpen for manuell gear Tilkoble: GE/BR (X6031 pin 9, bakerst venstre side i motorrommet)
    20 = inn: "Off" Tilkoble: Spak pin 4
    8 = RPM-signal Tilkoble: SW (X243 under teppet ved A-stolpe, førerside)
    21 = inn: bremselysbryter Tilkoble: BL/RT (X181 under teppet ved A-stolpe, førerside)
    9 = inn: "Resume" Tilkoble: Spak pin 2
    22 nc
    10 = hastighets-signal Tilkoble: SW/WS (X188 under teppet ved A-stolpe, førerside)
    23 = aktuator (solenoide) Tilkoble: Aktuator pin 3
    11 = aktuator (potm jord) Tilkoble: Aktuator pin 5
    24 = inn: "Decel/Set" Tilkoble: Spak pin 5
    12 = aktuator (potm mating) Tilkoble: Aktuator pin 7
    25 nc
    13 = jord Tilkoble: Aktuator pin 2 & clutch-bryter & X1108 (under teppet ved A-stolpe, førerside)
    26 = +12v sikring 5A F41 Tilkoble: Spak pin 1 & VI/GE (X1264 ved rattstammen, rett bakom EWS modulen)

Har ikke selv testet automat-varianten.

Modulen kan programmeres med å sette ulike parametre, for meg fungerte den uten å gjøre noe med dette.

Dersom det er interesse, kan jeg evt lage en enkel DIY med noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...