Emiil Skrevet Februar 23, 2011 Skrevet Februar 23, 2011 Har en e36 316a 1993' mod med en M40B16. Hadde vært sjåfør her en dag og kjørt i noen timer da bilen gikk lavere og lavere på turtall. Det virket som om den ikke ladet, i og med at lysene dimmet ned om jeg ikke ga gass. Ladelampa OG oljelampa lyste rødt samtidig. Dette kunne ikke være bra så jeg stoppet bilen og kom tilbake neste dag. Da virket det ikke som om det var noe problem i hele tatt, annet enn at det var noen minus grader i lufta... Siden har bilen gått som normalt uten problemer eller varsellamper... Noen som har en idé om hva årsaken til dette kan/kunne være? Si fra om det er mangler i info i historia mi her, eller om det er for rotete skrevet...
hao Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Hvis bilen går veldig lavt på turtall greier ikke oljepumpen og opprettholde trykket i motoren. Ved lavt turtall vil heller ikke dynamoen lade. Begge deler kommer av for lavt turtall. Om oljelampa lyser ved normalt turtall er det noe galt. Men ville sjekket olje og filter så du er sikker på at motoren får smøring for det er tydelig at noe er slitt ettersom pumpa skaffer for lite ved lavt turtall. Sjekk også hvor høy ladespenning er for det virker også som dynamoen eller spenningsregulator har tatt kvelden
vegard89 Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 jepp m42 kom først sent i 93 mener jeg å huske altså 94 og oppover har m42 motor.
Emiil Skrevet Februar 25, 2011 Forfatter Skrevet Februar 25, 2011 Hvis bilen går veldig lavt på turtall greier ikke oljepumpen og opprettholde trykket i motoren.Ved lavt turtall vil heller ikke dynamoen lade. Begge deler kommer av for lavt turtall. Om oljelampa lyser ved normalt turtall er det noe galt. Men ville sjekket olje og filter så du er sikker på at motoren får smøring for det er tydelig at noe er slitt ettersom pumpa skaffer for lite ved lavt turtall. Sjekk også hvor høy ladespenning er for det virker også som dynamoen eller spenningsregulator har tatt kvelden Dette er noen uker siden nå, og bilen går som den skal etter jeg starta den dagen etter det skjedde Så det kan ikke være noe som har tatt kvelden enda. Men jeg synes bare det er merkelig at den plutselig gikk som den skulle igjen dagen etterpå... Og greia med turallet var at om jeg slapp gasspedalen gikk turtallet lengere ned enn hva det vanligvis ligger på i fri, og kjørelys begynte å dimme. Capisce?
Emiil Skrevet Februar 25, 2011 Forfatter Skrevet Februar 25, 2011 Kanskje en slakk viftereim Sjekka viftereima rett etter jeg stoppa bilen, og den så ut til å være ok...
Johnsen86 Skrevet Februar 25, 2011 Skrevet Februar 25, 2011 jepp m42 kom først sent i 93 mener jeg å huske altså 94 og oppover har m42 motor. Du mener M43, M42 er 318is motor, 16ventiler. Kanskje en slakk viftereim Sjekka viftereima rett etter jeg stoppa bilen, og den så ut til å være ok... Er vell kilereim på disse? Har du stramma slike før? Må være på stell om ikke slurer de lett spess om du får vannsprut på den eller lignende.
hao Skrevet Februar 25, 2011 Skrevet Februar 25, 2011 Dette er noen uker siden nå, og bilen går som den skal etter jeg starta den dagen etter det skjedde Så det kan ikke være noe som har tatt kvelden enda.Men jeg synes bare det er merkelig at den plutselig gikk som den skulle igjen dagen etterpå... Og greia med turallet var at om jeg slapp gasspedalen gikk turtallet lengere ned enn hva det vanligvis ligger på i fri, og kjørelys begynte å dimme. Capisce? Da misforsto jeg litt. Så det lave turtallet kom etter at du slapp gassen brått. Da er årsaken til ladelampa/oljelampa lyser og kjørelyset dimmer det lave turtallet. Årsaken til at den falt på turtall kan være flere, men har ingen betydning nå som det er greit. Uansett ville jeg sjekket olje og filter for det virker som at du har litt dårlig oljetrykk. Det er ikke uvanlig hvis bilen har gått langt, det er feil olje eller at olje/filter er dårlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå