thesjit Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Hei! Var å kjørte på bekjente då sidemann var så lur at han tok tak i girkula å trykte den fra drive til park i ein fart på ca. 60-70kmt. Bilen begynte å bremse, men det vat glatt(snøføre) og når eg reagerte bremste eg med pedalen i tillegg. Eg stoppa jo opp for å kjefte og lurte på ka so feilte idioten, mwn fekk til svar at "det er umulig å skade girkassen då den er lagd slik at du ikkje kan skade den" eg som ikkje har så god kunnskap med bil syns dette var rart men godtok unnskyldningen/påstanden der og da. No eit par veker seinere syns eg den hakker, noko den ikkje har gjort før, og idag merka eg at den sklei bakover i ein slakk oppoverbakke i drive. Har denne personen ødelagt min girkasse? E60 520ia med 126000 på telleren...
nimitz Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Nå skriver ikke du hvilken mod dette gjelder, men tar utgangspunkt i at det er en høvelig ny bil. Nei, det skal ikke ha noe betydning og legge den i park under kjøring. Skal være ganske "idiotsikker" der. Prøvde dette blant annet på en gammel E30 uten at noe galt skjedde.
thesjit Skrevet Februar 24, 2011 Forfatter Skrevet Februar 24, 2011 Det er en 2005 modell 1.gang reg i 2004.
S.Hafsmo Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg på området med annet enn at jeg annser det å være usannsynlig at det skal la seg gjøre å hive bilen i park mens du kjører. Forøvrig skal vel ikke bilen kunne sige bakover når den står i drive? gikk motoren når dette skjedde? På en annen side hadde jeg nok blitt godt over gjennomsnittlig irritert på vedkomne i passasjersetet, man kan jo ikke være riktig sammensatt når man gjør slikt med annen manns bil??
thesjit Skrevet Februar 24, 2011 Forfatter Skrevet Februar 24, 2011 Ja personen i passasjersetet var overstadig beruset og skjønte da heller ikke hvorfor han gjorde som han gjorde! Jeg regner med at det går an å slenge den i park dersom man holder inne knappen, for det kom ikke noe smell eller noe da han fikk dette til. Det at den siger bakover i drive i oppoverbakke synst eg og var merkelig i og med at den ikke har gjort dette tidligere:s Er det mulig å sjekke ein girkasse for skader på en enkel måte??
SweetBMW Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Altså, du må jo ha bremsen inne da for at du skal få satt den i park... Så skjønner ikke helt hvordan du har fått til dette. Uansett da, så skal det ikke ha skjedd noe, og det ER mulig å gli bakover når man står i drive, kommer an på hellinga på bakken. Det er jo bare converteren som har et vist % lock men den klarer jo ikke holde igjen 2 tonn bil ned svarte løypa på hafjell f.eks :P
S.Hafsmo Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Opplevde aldri at E34'en seig vei i noen bakker i hverken drive eller Revers. Blazeren derimot siger alle veier i alle bakker..
thesjit Skrevet Februar 24, 2011 Forfatter Skrevet Februar 24, 2011 Hele hendelsen gikk jo fort for seg, låg irundt 60-70 nedover slakk bakke og det var glatt føre som sagt, men mulig jeg var bortpå bremsen.
Bimmerfører Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Får du pressa den i park når du har fart uten å trykke inn bremsen, er du flink for å si det slik. Det skal egentlig ikke være mulig. Så svar på spørsmålet ditt, kassen kan sikkert i aller værste uheldige situasjon ta skade av det, men da har du maks uflaks, for den skal egentlig ikke ta skade av det
Kjell Z3 Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Du kan nok ta det med ro. At bilen triller bakover i bakke er normalt om det er bratt, og uansett hadde ikke det hatt noe med denne saken å gjøre. Det som kan skje om du hiver den i Park under fart er at tappen som låser i Park knekker. Denne tappen er fjærbelastet og skal hoppe over tennene om belastningen blir for stor. Dersom bilen din fremdeles henger på Park når du står stille er alt i orden. Man skal selvsagt aldri gjøre slikt,men de tåler vanligvis ganske mye heldigvis. For mange år siden var jeg sjåfør i en Opel Manta med aut, eieren var full i passasjersetet og skulle sette spaken fra 2 gir til drive mens jeg hadde full gass. Det kom en liten dump i veien og giret spratt rett i R med et smell, bakhjulene låste seg på tørre asfalten og jeg slapp selvsagt gassen og han tokspaken ned i D. Det smalt jo noe veldig men ingenting ble ødelagt, ganske imponerende.
SweetBMW Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Du kan nok ta det med ro. At bilen triller bakover i bakke er normalt om det er bratt, og uansett hadde ikke det hatt noe med denne saken å gjøre. Det som kan skje om du hiver den i Park under fart er at tappen som låser i Park knekker. Denne tappen er fjærbelastet og skal hoppe over tennene om belastningen blir for stor. Dersom bilen din fremdeles henger på Park når du står stille er alt i orden. Man skal selvsagt aldri gjøre slikt,men de tåler vanligvis ganske mye heldigvis. For mange år siden var jeg sjåfør i en Opel Manta med aut, eieren var full i passasjersetet og skulle sette spaken fra 2 gir til drive mens jeg hadde full gass. Det kom en liten dump i veien og giret spratt rett i R med et smell, bakhjulene låste seg på tørre asfalten og jeg slapp selvsagt gassen og han tokspaken ned i D. Det smalt jo noe veldig men ingenting ble ødelagt, ganske imponerende. Det er ganske brutalt egnetlig da, var det ingen sperre for å sette bilen i revers derfra? Hvis jeg skulle satt gamle 318en min i R fra drive må jeg holde inn knappen OG trykke bremsen et godt stykke inn, er ikke bare nok å hvile foten på pedalen.... Eneste er motsat vei, fra R til D. Da gåre fint uten noen ting.
thesjit Skrevet Februar 28, 2011 Forfatter Skrevet Februar 28, 2011 Mulig jeg har vert litt paranoid i det siste etter det som skjedde, har prøvd bilen flere ganger i drive i oppoverbakker uten å holde på brems eller gasspedalen og nå holder den hver gang. lurer rett og slett på om den sto i nøytral forrige dagen eller om den hadde et slags engangstilfelle? Ringte en bekjent mekaniker samme dag som tråden ble opprettet og han kunne fortelle det samme som har blitt fortalt meg i denne tråden, kassen kan ta skade av dette, men den skal igjen tåle dette. Han fortalte og at automatkasser hadde for vane å lære seg kjøremønster, og hvordan den skulle oppføre seg utifra hvordan bilen blei kjørd, mye kickdowns osv. Og at bmw kassene hadde for vane å "nullstille" denne opplæringa sånn av og til. Flere som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Lamek Skrevet Mars 1, 2011 Skrevet Mars 1, 2011 Mulig jeg har vert litt paranoid i det siste etter det som skjedde, har prøvd bilen flere ganger i drive i oppoverbakker uten å holde på brems eller gasspedalen og nå holder den hver gang. lurer rett og slett på om den sto i nøytral forrige dagen eller om den hadde et slags engangstilfelle? Ringte en bekjent mekaniker samme dag som tråden ble opprettet og han kunne fortelle det samme som har blitt fortalt meg i denne tråden, kassen kan ta skade av dette, men den skal igjen tåle dette. Han fortalte og at automatkasser hadde for vane å lære seg kjøremønster, og hvordan den skulle oppføre seg utifra hvordan bilen blei kjørd, mye kickdowns osv. Og at bmw kassene hadde for vane å "nullstille" denne opplæringa sånn av og til. Flere som kan bekrefte eller avkrefte dette? "Selvlærende" automatkasse kom vel på bmw på slutten av 90 tallet om jeg ikke husker feil. Den har 5 eller 7 forskjellige program som den velger i mellom. Den lærer seg også kjøremønstret ditt slik at den girer perfek. At den nullstiller seg av og til er helt normalt...
DanielMK Skrevet Mars 1, 2011 Skrevet Mars 1, 2011 For å gå fra Drive til Park, må man forbi N, R og så P - og det er ein lås som hindrer dette. Hvordan "kompisen" din har klart det er helt rart... Har aldri prøvd, og vil heller ikkje prøve...har 2004 mod e60 eg også, men 530d. Min triller ikke bakover i det hele tatt når den står i Drive, uansett hvor bratt bakken er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå