Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg driver og planlegger nye sommertøfler til E91. Det jeg stusser på er hva som er optimal dimensjon på felg og dekk.

Jeg har blitt anbefalt 20" selvom dette går utover komforten.

Dette er da i 235/30 foran og 245/30 bak. Vil hjulene være i kant med hjulbuen?

Er ferskt på dette, så jeg har ikke peiling. Målet mitt er at dekk og felg skal gå i kant med hjulbuen. Bilen er ikke senka. Er originale dempere på dem.

Takk på forhånd!

Skrevet

Hva mener du med "gå i kant med hjulbuen"? Tenker du da på bredde? At hjulene stikker lengst mulig ut i forhold til hjulbuen?

Eller tenker du på om hjulene fyller hjulhusene?

Det første kommer helt an på innpress. Jo lavere innpress, jo lenger ut stikker felgene. Dekkpusherne skal ha oversikt over passende innpress i forhold til felgbredden/størrelsen du velger.

Det andre kommer an på totalomkretsen. For denne skal ikke avvike med mer enn 5% fra originalt. (Større felg gir lavere dekkprofil).

Jeg synes forøvrig 20" høres altfor mye ut på en usenket bil. Er understellet helt originalt vil jeg påstå at 17"-18" er rikelig.

Du kan forøvrig lese i denne tråden: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=16376

Den ligger øverst i dette forumet.

Skrevet

Hei, takk for svar.

Det jeg mente var at den stakk ut på lik linje med karroseriet. Var litt teit formulert.

Jeg har sett diverse biler med standard understell og jeg synes dem kler 19/20" ganske bra.

Men det er jo helt klart en vurderingssak. Skal høre med et par forhandlere hva dem synes selv.

Selv synes jeg det virka rart med 235/30 foran og 245/30 bak. Har dette noe hensikt, eller er kun det visuelle?

Skrevet

Ok. Da må du ha lavt innpress. Evt så må du ha spacere. Antar du er redd for å¨ende opp med hjul som blir stående langt inni hjulhuset. Dette er et "problem" på E90/91 pga de brede bakskjermene. Men det finnes rikelig med felger til E90/91 som passer fint inn i hjulhusene, så det gjelder bare å finne noe som passer. Bare pass på så ikke slitebanen på dekket kommer utenfor hjulbuen. Da sliter du hvis du blir stoppet.

Bredere bakdekk er utelukkende for det visuelle sin del når vi snakker om vanlig kjøring og moderat motor. Hensikten er at bakhjulene skal få bedre grep under aks. Ulempen er at bilen kan bli mer understyrt, samt at det kan begynne å subbe bak. (Hjulene tar bordi hjulbuen).

For store felger på en usenket bil kan fort bli seende litt rart ut. Mange biler blir seende veldig høye ut med store felger og originalt understell.

Du kan google "E90" eller "E91" og "wheels", så finner du mange bilder.

Skrevet

Ok, takk for svar :)

Ja jeg får høre med felgforhandlere og sjekke hva som er optimalt. Legger ut bilder så fort tøflene er på plass :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...