Gå til innhold

Banestoler og godkjenning


Johnsen
 Share

Anbefalte innlegg

Må bare spørre, da jeg ikke er oppdatert på den fronten.

Når det kommer til banestoler, bøttestoler i biler som bygges for å brukes på bane, hvordan er det da med godkjenning av disse!? Hvilke stoler er godkjente, og ikke? Hvordan vet man hva som er godkjent? Stoler med justerbart understell, blir de godkjente? Går denne godkjenningen ut på dato? Hvordan er det da å kjøpe brukt? Hvem er det som ser på denne godkjenningen, når er det den "trengs"?

Det samme gjelder bur, hva er reglene der? Forskjell på hel- og halvbur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekk opp hånda de som leste "Barnestoler" :P

Jeg leste "barnestoler" helt til jeg kom til "brukes på bane". Da begynte jeg å lure på hvorfor noen vil ha en barnestol når de skal kjøre på bane. Da er det vel best at junior står på sidelinjen og ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre, da jeg ikke er oppdatert på den fronten.

Når det kommer til banestoler, bøttestoler i biler som bygges for å brukes på bane, hvordan er det da med godkjenning av disse!? Hvilke stoler er godkjente, og ikke? Hvordan vet man hva som er godkjent? Stoler med justerbart understell, blir de godkjente? Går denne godkjenningen ut på dato? Hvordan er det da å kjøpe brukt? Hvem er det som ser på denne godkjenningen, når er det den "trengs"?

Det samme gjelder bur, hva er reglene der? Forskjell på hel- og halvbur?

Må bli lisens på bilen eventuellt da, hvis du bygger "ulovlig" og kjører på bane, så vil det jo være vanlig EU-godkjenning som gjelder i og med at i registeret, så går den på veien.

Om stolene er godkjent eller ikke kommer hovedsaklig an på FIA-godkjenninga. Disse er på 2 år fra stolen er ny. I mine så er det borret inn måneden de er produsert og til godkjenninga går ut, slik at man ikke kan "jukse" med dette.

Om du har justerbart understell eller ei gjennom lisens er jeg litt usikker på, men dette kan man forhøre seg om. Da det kommer til å kjøre "ulovlig" så blir det for egen komfort om du vil ha justering på understellet eller ikke. Du får også kjøpt vippeunderstell som tipper hele stolen fremover som en vanlig stol som er i coupèr.

Går fint å kjøpe brukt, men greit å sjekke stand, FIA gdkj. osv. Utseende er vel opp til hver enkelt.

Du kan få godkjent uoriginale stoler i biler, hvis du har vippefunskjon på stolen. Usikker åssen det er med vippeunderstellet.

Link til gatestol med vipperygg:

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/productdet.asp?gid=409&subgid=411&wwwalias=kollevold&pid=15010

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. I mitt tilfelle bygges det her en "banebil" for eget bruk, dvs ikke konkurranse, men for bruk på sommertreffet, gatebil- treff ol. Vil det da si at jeg kan sette inn bøttestoler uten å tenke på den godkjenninga, og likevel få den eu-ok og kan bruke den på disse arrangementene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett, nei. Men hvem har sagt at du må godkjenne den hos NAF f.eks? :wink:

her har du forsåvidt to muligheter:

1. Ribbe bilen for alt uoriginalt/ulovlig og sette tilbake stoler, ratt, bakseter, belter osv. Her lønner det seg da med andre ord å ha et skrudd bur, så du kan ta det ut og inn av bilen, med mindre du har fått dette i vognkortet.

Tungvint som f., men det er mulig.

2.

Få en bekjent eller noen andre som ser meget gjennom fingra til å ta EU-kontroll. Dette vil spare deg for mye tid hvertfall, hvis personen du er hos ser på sikkerheten på bilens stand (Altså, understell, foringer, lys etc.) og ikke originale deler. Mulig du kan slite litt med ikke Tüv-godkjente coilovers/senkesett hvis det ikke er godkjent fra før.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekk opp hånda de som leste "Barnestoler" :P

Jeg leste "barnestoler" helt til jeg kom til "brukes på bane". Da begynte jeg å lure på hvorfor noen vil ha en barnestol når de skal kjøre på bane. Da er det vel best at junior står på sidelinjen og ser.

+1! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og da er svaret egentlig at denne godkjenninga gjelder ikke for å kjøre på bane, på amatørnivå, men for konkurranse og registrering på vei?

Japp, min banebil er bygd etter motorsportboka! kjøp den, kommer ut vært år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og da er svaret egentlig at denne godkjenninga gjelder ikke for å kjøre på bane, på amatørnivå, men for konkurranse og registrering på vei?

Japp, min banebil er bygd etter motorsportboka! kjøp den, kommer ut vært år!

Gull! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få tak i bilsportboka 2011, der står alt du trenger å vite om bygging av lisensiert bil. Bygde bilcrossbilen etter den og fikk null feil, så trur ikke du skal ha noe problemer så lenge du følger den. Alt står bra forklart der, så skal bygge E9 etter samme kriterier som står der, jeg skal ha den lisensiert så jeg slipper å tenke på skilter på treff, gjør du det godt nok så får du lisens på den uten problemer vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...