Gå til innhold

E38 740 - Synspunkt

Alecken
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å kjøpe en '94 mod 740 med manuell gir. Er det noen som har noen meninger angående bensinforbruk og generell bruk av disse bilene. Eventuelle svakheter på disse. Motoren på den jeg vurderer ha gått ca 210 000.

Takker for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er nok ikke kun 4,4n oljepumpa løstner på. alle v8ene det. men dette er en veldig smal sak å sjekke.

regner med du tenker på den som ligger på finn nå? med rimelig høy km? så ut som en pen og velholdt bil. mener jeg har sett den før her innpå. var en leppe på foran og da. og slitasje hull i setet. var og ombygd fra 730ia?? var og mere senket. TROR jeg ja, om det er samme bil.

hvis det er bilen på finn, hvorfor er den oppatlakkert? så meget bra ut, ikke noe med det. men jeg er iaffal alltid skeptisk til oppatlakkerte biler. men ville ikke latt meg skremme så mye av km sålenge den er godt holdt med servicer fulgt, med kvitteringer osv. ser at det er gjort mye med den.

se etter rust i dører, hjulbuer bak spes der hvor buen møter fangeren, den øverste kanten på bagasjeluka, kanten forran på panseret, og nederst på framskjermene.

prøv å få hørt motoren kald, pga ulyder osv. sjekk at alt elektriske fungerer. sjekk understell for vibrasjoner og ulyder. disse bilene er tunge, så det slites litt fortere enn andre biler...

bensinforbruket på min er ca 0,99 på langkjøring og 1,7 på by sånn CA. men sparer kanskje litt på manuellen da. selv så synes jeg manuell blir litt feil i den bilen. kan kanskje bli litt vanskelig å selge videre senere?

ellers må jeg si meg meget fornøyd med e38. nydelige cruisere! men de koster litt å ha og vedlikeholde dog. ganske dyr forsikring bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge meg på denne her..

Er selv blitt eier av E38 og det er en herlig og ikke minst nydelig bil å kjøre! :-)

Da jeg kjøpte bilen min fant jeg en del rust, men dette er vanlig for biler i denne alderen så jeg så ikke på det som et problem da jeg er lakkerer.. :-)

Itillegg til hva space-ace sier så fikk jeg selger til å starte motoren når den var kald ( ca 15 minus ute ) og den startet opp uten en eneste viberasjon i karosseriet, umulig å vite om bilen sto og gikk eller ei..

Jeg har snakket med en mekaniker på jobben som har vært BMW entusiast i alle alle år og han sa det at disse V8'erne kan gå mange, mange hundre tusen km om de har hatt et godt vedlikehold, og det å kjenne etter hvordan bilen går på tomgang er en fin måte å høre/kjenne om motoren er sunn og frisk.. :-)

Da jeg var på vei for å møte eieren var jeg bestemt på å ikke kjøpe bil, da det passet dårlig med tanke på økonomien.. Men etter en prøvekjøring ble jeg frelst og det var rett hjem for å fikse penger.. :)

Av forbruk på disse bilene må jeg si jeg ble overasket, en svensketur med 4 stk i bilen og full tank med en hastighet på 110-140km/t gir meg et forbruk på 0,8-0,9 liter på mila, ved by kjøring ligger jeg fort på 1,6-1,7 liter.. :-)

Må legge til at jeg fant en 740 1995 mod som hadde gått som drosje i tyskland, den hadde gått 680 tusen km og var i daglig drift.. Så tror dette er driftsikre biler som går langt og lenge :-D Løp og prøvekjør og kjøp om du faller for den, så får vi en E38 eier til her inne! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M60/62 motoren var jo på Ward's 10 best engines fra 1995 til 2000, så jeg vil ikke tro den er noe dårligere enn noen andre motorer. ;)

Er detta til å "stole" på da? Om du ser på år 1998, så står jo M73 motoren nevnt som 3. beste, dette er en motor jeg har hørt mye dritt om og ikke minst svindyre deler..

Men hva jeg har hørt er ikke alltid et faktum, så jeg setter ikke noe punktum der.. :-)

Veit hvertfall at M60/62 er gode motorer om man vedlikeholder og passer på skruene til oljepumpa! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjonsrike svar!

Det stemmer, Space-ace. Er denne bilen jeg tenker på: http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=27138825

Ble veldig frelst da det er riktig farge, motor, interiør, felger og ikke minst manuell gir!

Er veldig sketisk til at karosseriet på denne har gått 370 km. Vet ei om den er godkjent fra 730 til 740 da jeg ikke har snakket med eier enda. Vil prøve å skaffe mest mulig informasjon før jeg viser min interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den så jo meget pen ut i karosseriet da. men hva er under der tru? såppas gammle biler er det alltid litt smårust på osv. veldig kjedelig om dette skulle bobble fram om 6mnd liksom.

synes km på karosseriet er høy nok jeg men. spør om pappirer på motor, gir kan vell være lurt? spes om den ikke er godkjent ombygd. HVIS du skulle være så uheldig at de merker det, må du vell dokumentere hvor motoren kommer fra osv...

ta en naf test er mitt tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri hørt noe negativt om m73 jeg men. dyre deler er det nok. men er feil at det står 2000 mod m60 osv da....

Er hvertfall det jeg har hørt om den, men sålenge jeg ikke har egne erfaringer så skal jeg ikke påstå noe :) Ja, så det at det var litt feil motornavn på M60/62 oppover årene der.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. lakkering som det er nevnt her..

Selger skriver: " hellakkering på bertel o steen sommer 2010 swartz 2 m klarlakk + lakkering av interiør lister i sølv. "

Om dette er gjort hvit og lovlig igjennom B.o.S så har man reklamasjon på jobben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut at bilen ikke er godkjent ombygget.. det gjorde den noe mindre aktuell for meg desverre.

Ser den.. Jeg hadde aldri kjøpt en bil som ikke er godkjent ombygget, det blir bare bry og stress.. Hold øynene oppe og vent til perla kommer til salgs.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...