Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde en lekasje i vannpumpe, sku bytte den og fikk en overaskelse da jeg så at en bolt er knekt. forrige eier har vel prøvd å få den ut ved og borre litt, ikke mye. han har tettet med silikon.

er slaget tapt, eller kan et verksted borre\gjenge inn ett nytt hull?

håper virkelig det går ann og fikse.

mvh stig

Skrevet

Jeg ville renset meg rundt så godt som mulig for deler, og borret meg forsiktig (FORSIKTIG!!) inover med tynt bor, så litt tykkere, litt tykkere, helt til du kommer deg såpass ut at du kan pirke ut det som sitter igjen i gjengene! Du får jo også kjøpt noe som du banker inn i borehullet og skrur ut igjen, den tar tak i metallet og hjelper den ut, på en måte! Vet ikke hva den riktige betegnelsen er men går under navnet grisepikk... Går alt til helvette kan du jo alltids rette opp med gjengeverktøy. Har du litt tolmodighet, liten stressfaktor for at ting skal gå galt, så tror jeg du skal klare det! Har hendt meg uttallige ganger, og alltid klart å få orden på det igjen bare jeg tar det helt mer ro og er så nøye jeg kan :)

Skrevet

forrige eier tror jeg har stressa litt da, han har stara og borra, med vært borti sidene litteran, har dette noe og si ? han har ikke borra igjennom blokka, men slipt bittelitt av kanten i gjengehullet.

Skrevet

Jeg ville forsøkt å få ut bolten uten å skade gjengene for mye mer, og gjenget opp på nytt med gjengerep verktøy. Får sikkert kjøpt dette på biltema for en billig penge, er du nøye og gjenger opp rett igjen vil du kunne få festen bolten igjen :)

Skrevet

Nei, det tviler jeg STERKT på! Uansett er gjerne vannpumpa delt opp i to deler, det er gjerne splitta opp i huset, slik at det som kan se ut som blokka er en del av vannpumpa. Må si jeg ikke er helt sikkert på dette med bmw, men regner med at det er slik. Det er vanlig at det lekker mellom disse komponentene, hvor de er festet i hverandre.

Skrevet

grisepikk/gg selger de på biltema. men villet kjøpt en skikkelig en på verktøys butikk jeg da men. det er en "borr", bare med motrsatt. man borrer hull og skrur denne inni det hullet. da vil den spise seg nedi dette hullet og skru bolten ut (forbåpentligvis)

IMG_6923.JPG

Skrevet

Hvis du får tak i et sliks Screw extractor kit (de selger disse og på biltema) synes ihvertfall jeg disse er mye bedre enn grisepikken. Brukte en senest i dag for å få ut en M30 12.9 bolt. ;)

egle481.jpg

Er bolten knekt jevnt med blokka, stikker den ut, eller er den knekt inni blokka?

Det viktigste vil være å få slått et kjørnerslag i senter av bolten, for så å bruke en av borrene som følger med i det overnevnte settet og borre igjennom bolten.

uten at jeg vet hvor god plass du har, så er det og en mulighet å montere vannpumpa, slik at du kan bruke bolthullet og en av hylsene i settet for å få sentrert borret 100% og ikke risikere å skade gjengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...