Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei har prøvdå suge litt informasjon til meg ved å lese litt rundt.

M20B27 er en økonomi motor som går under betegnelsen 325E, right? Denne er strupet inn i toppen og innsug og har en turtallsperre på 5000 omdreininger?

Ved og bytte til 325 topp og 325 innsug (da med 325 dyser også?) vil man kunne få rundt 160hk ihvertfall?

Man må også bytte sprut, dette er noe jeg har null peiling på men jeg er veldig interessert i å lære, sprut er det det samme som hjernen?

Og hvor mye arbeid er det å putte i en slik B27 motor i en 320?

Skrevet

325e var produsert for å bruke mindre fuel ja, færre hester men pittelitt mer newton enn 325i. Det med turtallssperra tviler jeg litt på siden motoren produserte maks hk ved 5500rpm..

325E motoren vil med 885 (325) topp og 325 hjerne få mer effekt enn en std 325i, 180hk skal du vell klare. Enkelte mener man får helt opp i 195, men det er vell å ta i.. At folk benker motorene sine til mindre hk er jo naturlig, en 325i får nok heller ikke 170hk på testen... Man må jo tenke over at motorene er gamle..

Ang. det med dysene er jeg usikker. E-motoren hadde ikke samme dyser som verken 325i, 323i eller 320i, men vil tro de sikkert duger til litt mer enn motoren har originalt :) Delenummeret på innsuget stemmer heller ikke med det som er på 2 eller 2.5-litern originalt..

Det går også an å modifisere en 2.5 motor til å bli 2.7. (b20 råder, diesel/eta veiv etc.) Borringa er den samme på 325i som på 325e.. (320i og 323i har også samme borr)

Putte en b27 motor i en E30 er ingen problem :) Det er jo den samme blokka som står i 325i, 323i og 320i, bare annet innhold og borring..

Skrevet
325e var produsert for å bruke mindre fuel ja, færre hester men pittelitt mer newton enn 325i. Det med turtallssperra tviler jeg litt på siden motoren produserte maks hk ved 5500rpm..

325E motoren vil med 885 (325) topp og 325 hjerne få mer effekt enn en std 325i, 180hk skal du vell klare. Enkelte mener man får helt opp i 195, men det er vell å ta i.. At folk benker motorene sine til mindre hk er jo naturlig, en 325i får nok heller ikke 170hk på testen... Man må jo tenke over at motorene er gamle..

Ang. det med dysene er jeg usikker. E-motoren hadde ikke samme dyser som verken 325i, 323i eller 320i, men vil tro de sikkert duger til litt mer enn motoren har originalt :) Delenummeret på innsuget stemmer heller ikke med det som er på 2 eller 2.5-litern originalt..

Det går også an å modifisere en 2.5 motor til å bli 2.7. (b20 råder, diesel/eta veiv etc.) Borringa er den samme på 325i som på 325e.. (320i og 323i har også samme borr)

Putte en b27 motor i en E30 er ingen problem :) Det er jo den samme blokka som står i 325i, 323i og 320i, bare annet innhold og borring..

Kan du forklare meg hvordan du får såpass med hester ved å bare bytte topp, så lenge du sitter igjen med 8,5:1 i komp?

Skrevet

Slaglengden er annerledes enn på en std. 2.5 grunnet b20 råder.. Er iallefall det jeg har hørt.. Hadde selv E30 med 2.7 for ett år siden, gikk betraktelig bedre enn standard 325, kjørte ifra E36 325..

Skrevet

Hvordan er det med veiva på denne motoren, tåler den det høye turtallet? Denne motoren er vel lagt for maks 5500omdreininger, og ved skifte av hjernen til 325 vil vel turtallsperra forsvinne eller tar jeg helt feil?

Skrevet
Slaglengden er annerledes enn på en std. 2.5 grunnet b20 råder.. Er iallefall det jeg har hørt.. Hadde selv E30 med 2.7 for ett år siden, gikk betraktelig bedre enn standard 325, kjørte ifra E36 325..

Lengda på rådene forandrer ikke slaglengda, slaglengda "ligger" i veiva. Men skal man forandre slaglengde må stort sett også forandre lengda på rådene.

Hvordan er det med veiva på denne motoren, tåler den det høye turtallet? Denne motoren er vel lagt for maks 5500omdreininger, og ved skifte av hjernen til 325 vil vel turtallsperra forsvinne eller tar jeg helt feil?

null problem, bare å peise på. Men skal man først bytte veiv i en motor så kn man koste p åei blansering i samme slengen. Koster ikke mye rart. :) Og nei, turtallsperra forsvinner ikke. men 325 har turtallsperre på 6250 eller 6500omdr, husker ikke helt i farta..

Skrevet

Ja, blingsa litt der.. ETA veiva som står i E motoren er jo ikke den samme som den i 2.5i.. Dieselveiva kan også brukes i 2.7 prosjekt, samme greia, bare at den er smidd..

Akkurat hva som skjer og hvordan det skjer er jeg ikke sikker på, er ingen ekspert, men veit bare med personlige erfaringer at det fungerer knall ;)

Skrevet

Har gjerne formulert meg litt dårlig, det jeg mener med at skifte til hjerne til 325 er at turtallsperra heves fra 5500 eller hva den er på 325E? Fordi turtallsperra ligger i hjernene?

Eller er jeg på bærtur?

Skrevet

Veiv og råder tåler vel litt ekstra omdreininger. Det er vel heller vippetøyet i toppen som bukker under raskere. Men man bytter jo til 325i topp uansett, så det er vel ingen problemer der.

Hvis du skal kjøpe ny veiv kan du jo like greit se etter veiv fra M51D25, (325td, 525td). Den sammen med b20 råder gir 2,8 liter. Man mister bra med effekt i øverste del av registret, så en litt kvassere kam er å anbefale. (Jeg tjener mer på å gire på ca 4000 rpm enn å dra den til sperra).

Dysene fra 325i er knapt bra nokk til original effekt, så oppgradering av de er også å anbefale.

Skrevet

Så veiva ifra 525tds 98 mod gir 2,8? har en slik liggende jeg tenkte jeg skulle bruke når jeg får tak i et brukbart e30 prosjekt.

Skrevet

orjan_eie..

Nå sier ikke jeg alt jeg har sagt her for å skremme deg bort ifra 2.7 altså. Men jeg vile bare påpeke at d ikke er mulig å få såpass med hester i en 2.7 med 2.5 topp, som d de påstår tidligere tråden her!

Ja, den har lenger slaglengde, men når begynte d å bety mere hester??

Er d virkelig ingen av dere som tenker å at d ikke finnes kompresjon i motoren med d her oppsettet??

Man kan slenge på en stålpakning, så er jo motoren (etter kompresjons forhold og bedømme) optimal for turbo!

Så med mindre en av dere kan komme med en reel forklaring på hvordan dere vil få 195 hk i motor, uten så mye som ett grenrør i tillegg til 2.5 topp, så står jeg ved de talla bremse benken sier! Og rein skjer logikk med tanke på kompresjon.

Beklager vist jeg framstår som en sta dust her, men jeg prøver bare å få dere til og forstå hva jeg hare erfart, samtidig som jeg vil ha dere til å tenke over hva kompresjon gjør med en motor! D hjelper ikke med en kilometer langt slag, så lenge ikke kompresjonen er på stell i en suge motor!

Skrevet

Har ikke lest tråden, men skal du bygge m20b27 sugemotor må du frese 2mm av blokka for å få normal kompresjon.

Når det gjelder 325e blokka så vet jeg ikke om de har samme stempler som i "i" blokka.

Skrevet
Har ikke lest tråden, men skal du bygge m20b27 sugemotor må du frese 2mm av blokka for å få normal kompresjon.

Når det gjelder 325e blokka så vet jeg ikke om de har samme stempler som i "i" blokka.

Stemmer d vettu! Nei, den har helt forskjellige stempler..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...