Gå til innhold

Rustpussing - Sparkling - Grunning - Lakk - Klarlakk?


Bildude
 Share

Anbefalte innlegg

325ti: Fordi epoksy på sparkel ikke gjør store nytta, og veldig få sparkler som tåler å ha epoxy over seg. Meninga med epoxy, er å få en helt tett behandling av bart stål. Sparkel er som kjent ikke tett, og hvis du er uheldig når du sparkler, at det er fuktig ute, så trekker i værste fall sparkelen til seg fuktighet. Da går fuktigheten helt inn til stålet, kommer ikke lenger, og jobber seg da utover igjen. Da får man det såkalte fenomenet "lakkpest" bobler i lakken. Og Kimzor: Når det har kommet bobler i lakken din, ER det rust under. Litt avhengig av boblene, men ofte kan du stikke hull på dem, og smak på det som kommer ut. Smaker saltvann.

Bildude: Bare hyggelig å kunne hjelpe, akkurat dette føler jeg er har tålig god greie på:) Du bør også føle deg heldig. DU har fått mitt desidert lengste innlegg her på 3 år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

325ti: Fordi epoksy på sparkel ikke gjør store nytta, og veldig få sparkler som tåler å ha epoxy over seg. Meninga med epoxy, er å få en helt tett behandling av bart stål. Sparkel er som kjent ikke tett, og hvis du er uheldig når du sparkler, at det er fuktig ute, så trekker i værste fall sparkelen til seg fuktighet. Da går fuktigheten helt inn til stålet, kommer ikke lenger, og jobber seg da utover igjen. Da får man det såkalte fenomenet "lakkpest" bobler i lakken. Og Kimzor: Når det har kommet bobler i lakken din, ER det rust under. Litt avhengig av boblene, men ofte kan du stikke hull på dem, og smak på det som kommer ut. Smaker saltvann.

Bildude: Bare hyggelig å kunne hjelpe, akkurat dette føler jeg er har tålig god greie på:) Du bør også føle deg heldig. DU har fått mitt desidert lengste innlegg her på 3 år :D

Takk for good info=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

325ti: Fordi epoksy på sparkel ikke gjør store nytta, og veldig få sparkler som tåler å ha epoxy over seg. Meninga med epoxy, er å få en helt tett behandling av bart stål. Sparkel er som kjent ikke tett, og hvis du er uheldig når du sparkler, at det er fuktig ute, så trekker i værste fall sparkelen til seg fuktighet. Da går fuktigheten helt inn til stålet, kommer ikke lenger, og jobber seg da utover igjen. Da får man det såkalte fenomenet "lakkpest" bobler i lakken. Og Kimzor: Når det har kommet bobler i lakken din, ER det rust under. Litt avhengig av boblene, men ofte kan du stikke hull på dem, og smak på det som kommer ut. Smaker saltvann.

Bildude: Bare hyggelig å kunne hjelpe, akkurat dette føler jeg er har tålig god greie på:) Du bør også føle deg heldig. DU har fått mitt desidert lengste innlegg her på 3 år :D

Takk for good info=)

Bare hyggelig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildude: Bare hyggelig å kunne hjelpe, akkurat dette føler jeg er har tålig god greie på:) Du bør også føle deg heldig. DU har fått mitt desidert lengste innlegg her på 3 år :D

Må bare si at jeg føler meg skikkelig heldig som har fått så mye hjelp!

Tusen takk igjen for all hjelp, jeg gleder meg skikkelig til å starte på bilen til sommeren!

Veldig langt og veldig langt og til STOR hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildude: Bare hyggelig å kunne hjelpe, akkurat dette føler jeg er har tålig god greie på:) Du bør også føle deg heldig. DU har fått mitt desidert lengste innlegg her på 3 år :D

Må bare si at jeg føler meg skikkelig heldig som har fått så mye hjelp!

Tusen takk igjen for all hjelp, jeg gleder meg skikkelig til å starte på bilen til sommeren!

Veldig langt og veldig langt og til STOR hjelp!

Bare hyggelig!

Og angående avstand mellom boks og bilen, ca 25 cm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ska lakke pga en utbedring, rust,dårlig lakk,skade etc, så skygger jeg heller en å maskere, (joda, maskere må man gjøre der det abslolutt ikke skal komme verken lakk eller lakkstøv, men det skjønner man vel) da det er vanskelig å få et pent resultat med tanke på maskeringen.

Man matter ned lakken med 1000papir en bit over der selve utbedringen er, så har man på farge litt over grunningen, til man er på org fargen,så klarlakk litt over fargen igjen, og til slutt et bittelite strøk med skyggetynner mellom klarlakk og org lakk, denne skal dekke bittelitt på klarlakken fordi den skal flyte litt ut på org lakk. Når dette har tørket så rubber man forsiktig over skyggingen og den matte lakken. Er dette blitt gjort riktig, så er det meget vanskelig å se noe overgang mellom ny og gammel lakk ;)

Litt dårlig forklaring, men håper man kan forstå hva jeg mener.

Dette kalles utskygging ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i, men dette er ofte vanskelig å få bra med sprayboks, og på en bil der hvor fargen er preget av 20 år på veien. Derfor synes jeg det er lettere å lakkere større områder, så du kan legge tapen i en skjøt i karosseriet, eller en kant, så lyset blir reflektert vekk, og den lille skjøten som kommer av tapen (hvis du ruller opp litt av ene sida) ikke synes så godt. Men 520 har rett i det han sier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...